همشهری آنلاین: در چارچوب طرحی ملی ظرف مدت ۳ سال ۱۸۸۰ سامانه هوشند ثبت تخلفات عبور و مرور در ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی کشور نصب و بهره‌برداری می‌شود که مهمترین مزیت آن بهبود شاخص‌های ایمنی در جاده‌های کشور خواهد بود.

دوربین ثبت تخلف رانندگی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ توسعه حمل ونقل با میزان افزایش مخاطرات جاده‌ای رابطه مستقیم دارد و در همین راستا برای جلوگیری از افزایش تلفات سوانح جاده‌ای، سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ میلادی را به عنوان دهه ایمنی برای کاهش سوانح رانندگی در دنیا نام‌گذاری کرد. سالانه یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در دنیا بر اثر سوانح جان می‌بازند و ۵۰ میلیون نفر نیز مصدوم می‌شوند.

اگر روند تصادفات به همین منوال ادامه پیدا کند در سال ۲۰۲۰ پیش بینی می‌شود که عامل هشتم مرگ ومیر که تلفات رانندگی است به عامل سوم برسد. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار شده با هدف جلوگیری از افزایش تلفات رانندگی طی ۱۰ سال، میزان تلفات کاهش و جان ۵ میلیون نفر در این دهه حفظ شود.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابتدای سال ۹۴ با یک شرکت پیمانکاری قرارداد نصب دوربین ثبت تخلف را در ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی کشور امضا کرد و عملیات اجرایی پروژه از مردادماه ۹۴ شروع ‌‌شد. البته هم اکنون حدود ۳ تا ۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی دارای دوربین هستند. پیش‌بینی آن است که ظرف سه سال دوربین‌ها نصب شود و پیمانکار متعهد است که بعد از عملیات نصب٬ برای دوره‌ای نیز از این دوربین‌ها نگهداری کند و کار انتقال دیتاها را انجام دهد.

به گفته داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی٬ طبق برنامه ۲۲۸۰ دوربین ثبت تخلف سرعت باید در ۳۴ هزار کیلومتر راه شریانی کشور فعال باشد که پیش از این ۴۰۰ دوربین ثبت تخلف در ۳ تا ۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور فعال بودند و با کسر ۴۰۰ دوربین فعال موجود٬ ۱۸۸۰ دوربین ثبت تخلف سرعت نیاز است که پیمانکار پروژه متعهد است این تعداد دوربین مورد نیاز را در راه‌های شریانی کشور نصب کند. پیش بینی شده در هر ۲۰ کیلومتر از آزادراه و بزرگراه‌ یک دوربین ثبت تخلف و در هر ۴۰ کیلومتر راه اصلی یک دوربین ثبت تخلف نصب شود. این دوربین‌ها سرعت لحظه ای و سرعت متوسط خودروها را ثبت می کنند. یعنی خودرویی که از دوربین الف می گذرد مشخص است با سرعت مجاز چه ساعتی باید به دوربین "ب" برسد و اگر زودتر به دوربین دوم برسد به عنوان یک تخلف ثبت می‌شود.

اولویت سازمان راهداری در نصب دوربین‌های ثبت تخلف راه‌های شریانی است اما در کنار این راه‌ها اگر راهی غیر شریانی باشد که به لحاظ تصادفات و رفتارهای پرخطر آمارش زیاد باشد امکان جایگزینی این راه‌ها وجود دارد، یعنی این طورنیست که حتما باید اول راه‌های شریانی به دوربین مجهز شوند. اعتبار لازم برای اجرای پروژه نصب ۱۸۸۰ دوربین ثبت تخلف در ۳۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان است که با تعدیل‌های سنواتی به بیش از رقم ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

بر همین اساس به منظور بهبود شاخص‌های ایمنی در جاده‌های کشور٬ فاز نخست فعال‌سازی ۷۴ سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور جدید در راه‌های شریانی کشور شامل محورهای تهران-قم-اصفهان و تهران-ساوه روز پنجشنبه ۲۹ بهمن ماه با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به بهره‌برداری رسید.

فاز دوم سال نخست اجرای پروژه در محورهای تهران-کرج-قزوین-زنجان-تبریز٬ آزادراه و محور قدیم قزوین-رشت٬ اهر-تبریز٬ آزادراه شهید کسایی دنبال ‌شد و ۱۰۶ سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور این محورها نیز تا پایان اسفندماه ۹۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به عبارت دیگر تا پایان سال ۹۴ در مجموع فاز یک و فاز دو ۱۸۰ سامانه جدید هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور به ۴۰۰ سامانه قبلی اضافه ‌شد.

شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای می‌گوید: با نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت، میزان تخلفات ۵ درصد کاهش داشته است و اگر در یک بزرگراه میزان سرعت میانگین ۵ درصد کاهش یابد، تلفات سوانح رانندگی تا ۲۲ درصد کاهش خواهد یافت. در برخی محورها با نصب دوربین‌های هوشمند ثبت تخلف سرعت برای اولین بار شاهد کاهش سرعت تا ۷ کیلومتر در ساعت بودیم و در بخش زیرساخت نیز رکورد نصب زیرساخت‌ها در کشور شکسته شد به طوریکه در ۷ ماه ۷۴ سامانه ثبت تخلف سرعت در کشور نصب شد.

به گفته علی اکبر مدیر مرکز مدیریت راه‌های کشور "قرار است ۴۲۰ سامانه جدید دیگر نیز در قالب فازهای ۳ ٬ ۴ ٬ ۵ ٬ ۶ و ۷ سال نخست از فروردین تا خرداد ۹۵ نصب و راه‌اندازی ‌شوند". در این صورت آمار سامانه‌های فعال در راه‌های شریانی کشور خردادماه سال آینده به هزار سامانه می‌رسد.

کد خبر 328808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha