پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

فهیمه پنا‌ه‌آذر: با وجود دولتی بودن هنر ازجمله سینما و تولیدات سینمایی، نمی‌توان در بخش اقتصادی هنر‌هفتم، انتظار شفافیت مالی زیادی داشت

سینمای ایران

 اما چیزی که به رونق سینما کمک می‌کند، حضور مردم در سالن‌ها و فروش گیشه‌ای فیلم‌هاست؛ فیلم‌هایی که با توجه به بضاعت سینمایی در طول سال تولید آنها به ۷۰ و در حالت خوشبینانه به ۹۰فیلم می‌رسد و در نهایت به یمن برگزاری جشنواره فیلم فجر، بین ۴۰تا ۵۰فیلم اکران می‌شود. اگر كمي به عقب بازگرديم، مي‌بينيم كه سينماي ايران از روزهاي نخستين خود و تقريبا همزمان با نقطه آغاز سينما در جهان فعاليتش را آغاز كرده اما هنوز سازوكار اقتصادي آن نتوانسته در كشور راه پيدا كند و سينماي امروز با تعداد معدودي سالن در پايتخت و شهرهاي ديگر و مخاطباني كه تعداد آن به دو رقمي‌هاي ميليوني نمي‌رسد، هنوز نفس مي‌كشد و مردم را با خود همراه مي‌كند. با اضافه شدن پرديس‌هاي سينمايي و راه‌حل‌هايي براي اكران فيلم‌ها مانند ايجاد گروه هنر و تجربه، شايد بتوان گفت كه سال94 سال خوبي نسبت به سال گذشته و سال‌هاي پيشين براي گيشه سينماي ايران بوده، سينمايي كه روزگاري خرج و دخلش به هم نمي‌آمد، حالا با جمع شدن چند عامل توانسته فروش خوبي را نسبت به سال گذشته‌اش داشته باشد.

به زعم برخي از تهيه‌كنندگان سينما يكي از دلايل افزايش فروش زمان مناسب و به موقع اكران فيلم‌هاست.منيژه حكمت در اين زمينه مي‌گويد: اگر سينما را در بخش‌هاي مختلف و براساس ژانرهاي سينمايي تعريف كنيم و زمان اكران را بر اين اساس مشخص و فيلم‌ها در زمان خودشان اكران شوند، به‌طور حتم جواب مثبت را از استقبال مردم و گيشه مي‌گيريم.

حكمت كه تهيه‌كننده يكي از فيلم‌هاي پرفروش «شهر موش‌ها‌2» در سال 93 بوده، به گردش مالي دو سال اخير سينماي ايران اشاره كرده و با تأكيد بر اينكه در نوع اكران فيلم‌ها بايد دقت‌نظر صورت گيرد، يادآورمي‌شود: درست است كه وضعيت اقتصادي مناسب وجود ندارد اما به‌نظرم شرايط در دو سال اخير باعث شده كه مردم در مراكز فرهنگي و تفريحي حضور خوبي داشته باشند. وي معتقد است كه فيلم‌هاي خوب و حال و هواي مردم عوامل ديگري بر اي حضور مخاطبان در سينماهاست.

وي در ادامه به تبليغات و جايگاه آن در رشد اقتصادي سينماها اشاره و تأكيد مي‌كند: سينماي ما با كمترين حمايت‌هاي تبليغاتي در تلويزيون كار خود را پيش مي‌برد و اگر اين تبليغات افزايش يابد، فروش فيلم‌ها بيشتر خواهد بود. تبليغات براي هنر كه سينما زيرشاخه‌اي از آن است در تهران و شهرستان‌ها در حد مطلوب نيست و همياري نهادها و ارگان‌هاي مختلف البته نه در پشت تريبون‌ها و به‌صورت شعار بلكه در عمل مي‌تواند تأثير خود را داشته باشد.

  • دستورالعملي نبودن سينما

تهيه‌كننده فيلم «ورود آقايان ممنوع!» معتقد است سينماگران براي مردم كم نگذاشته‌اند و سعي مي‌كنند فيلم‌هاي خوبي بسازند. وي ادامه مي‌دهد: هر اندازه فرهنگ و هنر رشد كند و سالن‌هاي سينما و تئاتر ما پر باشند، ناهنجاري‌ها كمتر مي‌شود و سوءرفتارها كاهش مي‌يابد. فرهنگ يعني آگاهي و اگر نهادهاي ذي‌ربط حركت حساب‌شده و زنجيروار داشته باشند، اتفاقات خوبي در سينما و ديگر حوزه‌هاي هنري خواهد افتاد. كارگردان «لالايي» با بيان اينكه فرهنگ و هنر دستورالعملي نيست، تصريح مي‌كند: مردم، فرهنگ و هنر دستورالعمل شده را نمي‌پذيرند. اگر در حوزه‌هاي مختلف هنري مانند سينما تنوع وجود داشته باشد مردم نيز حق انتخاب دارند و اين حق انتخاب در گيشه تأثيرگذار است. مردم براساس شعور خود تصميم به تماشاي فيلم مي‌گيرند و بايد سينماگران نيز با ساخت فيلم‌ها با مضامين مختلف و سياست‌گذاران با تصميم‌گيري در اكران اين حق انتخاب را بيشتر كنند.

  • فيلم خوب و آشتي مردم با سينما

جمال ساداتيان از ديگر تهيه‌كنندگان سينما كه معتقد است فيلم خوب و سالن مناسب مي‌تواند رشد اقتصادي در سينما را به‌دنبال داشته باشد. وي مي‌گويد: يكي از اصلي‌ترين معيارهاي كشاندن مردم به سالن‌هاي سينما، فيلم است. اگر فيلم خوب ساخته شود مردم به سينما مي‌روند. نمونه بارز آن جشنواره فيلم 34 بود كه به زعم بسياري از منتقدين و فيلمسازان باز هم مردم براي تماشاي فيلم جلوي سالن‌هاي سينما صف كشيدند. ساداتيان در توضيح بيشتر مي‌گويد: درست است كه اين صف كشيدن‌ها در ظاهر كمي تأسف‌آور است كه مردم براي ديدن فيلم دلخواه اذيت مي‌شوند اما يادآور دوراني است كه سينما در اوج قرار داشت. حال اگر سالن‌هاي سينمايي بيشتري ساخته شوند، تقاضاها نيز بيشتر خواهد شد. در حال حاضر سينما رفتن يك درد شيرين است؛ اينكه تماشاگر با وجود سختي‌هاي صف ايستادن در نهايت يك فيلم خوب مي‌بيند و اگر اعتمادسازي نباشد. اين صف‌ها تشكيل نمي‌شود تا زماني كه فيلمساز اعتماد مخاطبش را جلب نكند، مردم به سينما نمي‌آيند.

  • سالن مجهز باشد، مخاطب مي‌آيد

تهيه‌كننده فيلم «جامه‌دران» در ادامه تغيير وضعيت‌ سالن‌هاي سينما و ساخت سالن‌ها و پرديس‌هاي جديد را يكي ديگر از عوامل رشد وضعيت اقتصادي سينماي ايران خواند و يادآور شد: در حال حاضر 1260شهر داريم كه بخش اعظم اين شهرها سالن سينما ندارند و شهرهايي كه سالن دارند، استاندارد نيستند. حتي در پايتخت نيز سالن سينماي استاندارد كم است و اگر اين سالن‌ها مناسب‌سازي شوند، يك تغيير بزرگ در سينماي ايران رخ مي‌دهد. تهيه‌كننده «چهارشنبه‌سوري» در كنار فيلم‌هاي خوب و سالن‌هاي مناسب، تبليغات را يكي ديگر از عوامل بهبود حال سينما‌ مي‌خواند و تأكيد مي‌كند: تبليغات نقش مهمي در فروش و استقبال يك فيلم دارد. اگر تيزرهاي تلويزيوني استاندارد و مطلوب باشند، فروش فيلم‌ها بيشتر مي‌شود. متأسفانه به‌دليل تيزرهاي كم تلويزيوني، بيشتر تهيه‌كنندگان به سراغ شبكه‌هاي خارجي رفته اند و اين موضوع مشكل‌ساز شده است. به‌طور حتم اگر اين خلأ پر شود، تأثير خود را روي سينما مي‌گذارد.

وي در پاسخ به اين سؤال كه وضعيت اقتصادي مردم در حد استاندارد نيست و آيا اين عامل تأثيري در سينما دارد يا خير، مي‌گويد: اگر بخواهيم منطقي نگاه كنيم، 50درصد مردم توانايي خريد بليت 5تا 10هزار توماني سينما را دارند. با توجه به جمعيت ايران و سالن‌هاي كم و توليد فيلم با بضاعت سينما، وضعيت اقتصادي نمي‌تواند تأثير زيادي داشته باشد. اگر تماشاگر علاقه‌مند بداند فيلم خوب را در يك سالن استاندارد مي‌بيند حتما براي سينما هزينه خواهد كرد.

کد خبر 328705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha