میرجلال‌الدین امیر- همشهری ماه: سال۹۴ برای حسن روحانی سال برجام‌ها بود. دوسال پس از پیروزی در انتخابات۹۲، حسن روحانی توانست اولین و مهم‌ترین وعده‌ی انتخاباتی خود یعنی حل‌وفصل پرونده‌ی هسته‌ای ایران را تحقق ببخشد.

وعده‌ای که البته از نظر منتقدان دولت با هزینه‌های بسیار و با امتیازاتی نامتوازن محقق شده بود. تصویب برجام در مجلس و آغاز اجرایی شدن مفاد آن از سوی ایران زمانی پایان یافت که غرب تازه شروع به اجرایی کردن تعهدات خود کرده بود. از نظر منتقدان دولت، تعجیل روحانی و تیم سیاست خارجی او برای اجرای برجام تنها با اهداف انتخاباتی صورت می‌گرفت اما از نظر دولت رفع تحریم‌ها لازمه‌ي خروج کشور از رکود بود.

انتقادات اقتصادی و گلایه‌های بی‌شمار تولیدکنندگان داخلی از تسلط رکود بر ارکان اقتصادی کشور آن هم زمانی که دولت با کاهش شدید درآمدهای نفتی مواجه بود، باعث شد تا سال۹۴ برای روحانی و دولتش سالی سخت و پر از کسری باشد. با این حال رئيس دولت یازدهم هنوز امید دادن و امیدوار بودن به تأثیر رفع تحریم‌ها و حل پرونده‌ي هسته‌ای ایران را مهم‌ترین متغیر در تحول وضعیت اقتصادی کشور می‌دید. اگرچه نمی‌توان کتمان کرد که حل ماجرای هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بر شرایط کلی اقتصاد کشور تأثیری مثبت خواهد داشت اما ناظران اقتصادی برآورد می‌کنند که سال آتی هم آنچنان‌که باید، سالی پررونق برای دولت و کارنامه‌ي اقتصادی آن نخواهد بود.

اولین سفر اروپایی روحانی هم در سال۹۴ رقم خورد. سفری که به سرزمین‌های لاتین‌تبارهای اروپایی محدود ماند و البته حاشیه‌های بسیاری را برای رئیس‌جمهور به‌همراه داشت. از خرید هواپیماهای گران‌قیمتی که مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت تا قرار گرفتن زیر سایه‌ي مجسمه‌ي امپراتور روم و استقبال رسمی خارج از عرف در فرانسه، همه‌و‌همه نشان از آن داشت که بهره‌های مورد نظر روحانی از سفرهای خارجی‌اش زیر تیغ نقد منتقدان دولت قرار دارد.

  • تنش‌هاي روحاني و منتقدانش

رابطه‌ي تنش‌آلود منتقدان و روحانی و دولتش در سال۹۴ نه‌تنها بهبود نیافت که رو به تعمیق رفت. تقریبا همه‌ي سخنرانی‌های روحانی از کنایه و پاسخ به منتقدان پر بود و گاهی بر تندی لحن و زبان رئیس‌جمهور آنچنان افزوده می‌شد که صدای هواداران دولت هم با هشدار نسبت به افزایش تنش‌ها میان دولت و نهادهای حاکمیتی و تأثیر آن بر کارآمدی دولت، بلد می‌شد. فراغت از برجام خارجی و موفقیت نسبی دولت در مذاکرات، روحانی را متوجه سیاست داخلی و اجرای پروژه‌ای شبیه به آنچه در مذاکرات هسته‌ای به اجرا گذاشته بود، کرده است.

روحانی در اولین نشست خبری که پس از اجرایی شدن برجام و رفع رسمی تحریم‌ها برگزار کرد، سخن از برجام دو راند و در توضیحاتی که در سخنرانی‌های بعدی داشت، از برجام دو به برجام ملی یاد کرد. برجامی که شاید اولین گام برای تحققش برگزاری نخستین انتخابات توسط دولت یازدهم بود. از نظر روحانی شاید اگر انتخابات۹۲، نقطه‌ي تحول تغییرات در سیاست خارجی و نظرسنجی از مردم برای چرخش در راهبردهای دیپلماسی دولت بود، انتخابات ۹۴ هم می‌تواند علاوه‌بر نشان دادن نظر مردم درباره‌ي عملکرد دولت، یک نظرخواهی عمومی درباره‌ي تغییرات در سیاست داخلی باشد. آنچنان‌که انتخابات۹۲ نطفه و آغاز راه برجام بود، شاید انتخابات۹۴ هم بتواند نطفه و آغاز کار برجام ملی روحانی باشد.

  • پيروزي روحاني در انتخابات خبرگان

انتخاب روحانی به‌عنوان سومین نفر از برگزیدگان مردم تهران در فهرست خبرگان رهبری آن هم در شرایطی که «یاران اعتدال» فهرستی جدای از فهرست جامعتين و خبرگان مردم داده بودند، اگرچه با توجه به رتبه‌ي قبلی روحانی در انتخابات مجلس خبرگان چهارم، موفقیتی نسبی بود اما شاید انتظارات نزدیکان دولت و منتقدان آن برای خارج شدن از سایه‌ي هاشمی‌رفسنجانی را محقق نکرد. دو سال آتی برای روحانی، سال آزمون در سیاست داخلی و اقتصاد ملی است.

شیخ عملگرایان انتظار دارد با اتکا به نتایج انتخابات۹۴ و موفقیتی که در حل پرونده‌ي هسته‌ای به‌دست آورده، دو سال آتی را به تحقق وعده‌های اقتصادی و معیشتی بگذراند و البته در کنار آن راهی برای تحقق وعده‌های سیاست داخلی‌اش و راضی کردن حامیان اصلاح‌طلبش پیدا کند. راهی که از هم‌اکنون عنوانش را انتخاب کرده و برجام ملی‌اش نامیده است.

کد خبر 328529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha