پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

«به مرحله بسیار مهمی در روند صلح سوریه رسیده‌ایم»؛جان کری وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پس از شروع خروج جنگنده‌ها و نیروهای نظامی روسیه از سوریه با گفتن این جمله خبر سفر حساس خود طی روزهای آتی به مسکو را اعلام کرد و از رسیدن به مرحله‌ای مهم در گفت‌وگوهای صلح سوریه خبر داد.

پوتین

درحالي‌كه مذاكرات صلح ميان دولت سوريه و مخالفان اين كشور در ژنو همچنان ادامه دارد وزير امور خارجه آمريكا احتمالا هفته آينده براي مذاكراتي بسيار حساس راهي مسكو مي‌شود و با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه و سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه اين كشور درباره سوريه ديدار و گفت‌وگو خواهد داشت. اين اقدام پس از آن صورت مي‌گيرد كه پوتين دستور خروج بخش عمده نيروهاي اين كشور از سوريه را صادر كرد و از روز سه‌شنبه جنگنده‌ها و نظاميان روسي به‌تدريج در حال خروج از سوريه هستند.

كري روز گذشته گفت: اقدام روسيه درخصوص خروج نيروهاي هوايي‌اش از سوريه به همراه ادامه حفظ آتش‌بس و مذاكرات سياسي پيش رو، نقطه عطف مهمي در روند صلح سوريه محسوب مي‌شود.او اعلام كرد: امروز ممكن است بهترين فرصت طي مدت‌هاي مديد براي پايان اين جنگ دست داده باشد.

وزير امور خارجه آمريكا همچنين با تأكيد بر اينكه ما به مرحله بسيار مهمي در روند صلح سوريه رسيده‌ايم اعلام كرد: من در چند روز آتي به مسكو خواهم رفت تا با پوتين و لاوروف ديدار و درباره اينكه چگونه مي‌توانيم به‌طور مؤثر روند صلح سوريه را پيش ببريم و از موقعيت كنوني نهايت استفاده را ببريم، مذاكره كنيم. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم روز گذشته اعلام كرد:

واشنگتن و مسكو ارتباطات نظامي مؤثري را در جريان اقدامات خود در چارچوب عمليات‌هاي ضد‌تروريستي در سوريه ايجاد كرده‌اند.
وي همچنين تأكيد كرد كه روسيه از آمريكا انتظار دارد اطلاعات خود را درباره گروه‌هايي كه توافق آتش‌بس را در سوريه پذيرفته‌اند، با مسكو به اشتراك بگذارد. لاوروف همچنين اعلام كرد كه خروج نيروهاي اصلي روسيه از سوريه براي راضي كردن هيچ‌كس نيست بلكه براي حمايت از روند صلح است. حزب‌الله لبنان هم اخبار منتشر شده درباره خروج نيروهايش از سوريه را تكذيب و تأ كيد كرد كه همچنان به مبارزه با تروريست‌ها در سوريه ادامه مي‌دهد.

  • پيشرفت مذاكرات در ژنو

همزمان با اين مسئله بشار جعفري، رئيس هيأت دولت سوريه در مذاكرات ژنو روز گذشته پس از پايان نشست با هيأت بين‌المللي به رياست استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه از سازنده و مفيد بودن مذاكرات خبر داد. وي گفت: ما امروز در مورد مسائل روبنايي به‌صورت عميق گفت‌وگو كرديم. ما مي‌خواهيم مخالفان حضور گسترده‌تري داشته باشند كه اين امر در راستاي اجراي بيانيه وين و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است اما اين مسئله هنوز رخ نداده و برخي هيأت‌ها هنوز به ژنو نيامده‌اند.

وي همچنين با اشاره به حضور تروريست‌هاي وابسته به گروه جيش‌الاسلام در هيأت مخالفان مورد حمايت عربستان گفت كه هيأت سوريه حاضر نيست با تروريست‌ها بر سر ميز مذاكره بنشيند و هيچ طرفي اين حق را ندارد تا نمايندگي از مخالفان را انحصارا به‌خود اختصاص دهد.

بشار جعفري، همچنين در پاسخ به سؤال ديگري درباره اينكه گفته مي‌شود فشاري از سوي آمريكا بر مخالفان سوري و همچنين فشاري از سوي روسيه بر نظام سوريه به‌وجود آمده است، گفت: مقامات روسي و سوري و بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه و ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه تصميم مشتركي را براي خروج نيروهاي روسي از سوريه اتخاذ كرده‌اند و اين تصميم يكجانبه نبود و با هماهنگي صورت گرفت. همپيمانان ما با تصميمي مشترك به سوريه آمدند و بازگشت مجدد آنها نيز با هماهنگي ميان روسيه و سوريه صورت مي‌گيرد.

استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل در سوريه هم روز گذشته با اعلام اينكه مذاكرات كنوني سوريه با تمامي گفت‌وگوهاي گذشته تفاوت دارد اعلام كرد كه سندي را از هيأت مخالفان و همچنين هيأت دولت سوريه تحويل گرفته كه دربردارنده ديدگاه دو طرف درباره مرحله انتقال سياسي در سوريه است.همچنين روز گذشته هيأت مخالفان سوريه پس از ديدار با دي‌ميستورا در ژنو اعلام كردند كه با برگزاري مذاكرات مستقيم با هيأت دولت مخالفتي ندارند.

  • اعلام دولت خودمختار فدرالي از سوي كردهاي سوريه

رويترز روز گذشته گزارش داده كه نيروهاي كرد سوريه قصد دارند در منطقه شمال سوريه براي خود منطقه خودمختار فدرالي اعلام كنند. اين اقدام كردهاي سوريه واكنشي است به گروه‌هاي مخالف سوري كه مانع شركت كردها در مذاكرات ژنو بوده‌اند. روسيه پيش از اين بارها اعلام كرده كه كردها بايد در مذاكرات ژنو كرسي خود را داشته باشند. همچنين طرح تغيير قانون اساسي سوريه براي تبديل به كشوري فدرالي از طرح‌هاي مسكو طي ماه‌هاي گذشته بوده است.

کد خبر 328447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha