مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

در پی بهره‌برداری از خط تکمیلی متروی فرودگاه مهرآباد و اتصال آن به خط ۴، طول خطوط متروی تهران به ۱۷۶ و تعداد ایستگاه‌ها به عدد ۱۰۰ رسید.

مترو

در مراسم بهره‌برداري از خط متروي مهرآباد كه در پاركينگ ترمينال 4و6برگزار شد، مديران دولتي و شهري حضور داشتند. شهردار تهران در اين مراسم اعلام كرد: خداوند بزرگ را شاكرم كه به باشگاه صدتايي‌هاي متروي دنيا پيوستيم. به گفته محمدباقر قاليباف با افتتاح صدمين ايستگاه مترو نقطه اتصالي ميان مسافران هوايي و زميني ايجاد شده است.

پيش ازاين اما مترو، نقطه اتصالي بين مسافران اين مد حمل ونقلي با ايستگاه‌هاي اتوبوس يا ديگر وسايل حمل‌ونقل عمومي بود. هم‌اكنون روزانه 70هزارنفر از شهروندان مي‌توانند از اين بخش شبكه مترو تردد كنند. شهردار تهران گفت: ديروزدر بازديد از خط6مترو ديدم كه بيش از 6هزار نفر براي ساخت آن خط تلاش مي‌كنند. انصافا از ديدن اين گروه‌هاي پرتلاش انرژي گرفتم.

قاليباف خطاب به معاون اول رئيس‌جمهوركه در مراسم افتتاحيه حاضر بود، عنوان كرد: تهران شهري است كه ابعاد مختلفي دارد و اثرگذاري آن در سطوح گوناگون اتفاق مي‌افتد. وي ادامه داد: در بازديدي كه از محلات دارم دريافتم كه مردم ما هرگز از ما توقع ندارند كه بگوييم مشكل آب، برق، گاز، مخابرات و سلامت با ما به‌عنوان شهرداري تهران نيست و مطابق قانون مسئوليت آن با ديگران است. ما بايد بدانيم كه ممكن است مردم از ما حتي طلب مسائل اجتماعي هم بكنند.

شهردار تهران با تأكيد بر اينكه شهروندان همه مسئولان را يكپارچه مي‌بينند، تصريح كرد: براساس اين نگاه شهروندان، ما هيچ وقت به آنها نمي‌گوييم كه فلان بخش به ما مربوط نيست. من بر اين باورم امروز تمامي ارگان‌هايي كه در بيرون از شهرداري هم وجود دارند، هماهنگي دارند. قاليباف سطوح تأثيرگذاري تهران را ملي و بين‌المللي دانست و گفت: خيلي از مسافران و شخصيت‌هايي كه به تهران مسافرت مي‌كنند قضاوتشان از كشور براساس پايتخت است. شهرتهران آبروي نظام اسلامي و توسعه و پيشرفت آن مايه افتخار ملي ماست. وي همچنين به معضلات و چالش‌هاي گوناگون در پايتخت پرداخت و عنوان كرد: ريشه بسياري از اين مشكلات در دهه‌هاي قبل است. البته ما افتخار مي‌كنيم كه بخشي ازاين معضلات را حل كنيم.

  • بار تهران روي دوش دولت نيست

شهردار تهران با اشاره به دعوت رئيس‌جمهور براي همكاري با دولت در ابتداي آغاز به‌كار دولت يازدهم گفت: بار تهران با وجود اهميت بسيار، روي دوش دولت نيست كه بداند چه بار سنگيني دارد. اين روزها همكاران من تا 12هزار تن زباله را در شب جمع مي‌كنند. اگر لحظه‌اي تأخير اتفاق بيفتد صبح امكان تردد در معابر وجود ندارد. شهردار تهران تصريح كرد: ما بر سر دولت منت نمي‌گذاريم و اقدامات را وظيفه خود مي‌دانيم چرا كه از مشكلات كشور آگاهيم، پس سعي مي‌كنيم از لحاظ روحي و رواني فشارها را برداريم و به دولت كمك كنيم.

قاليباف در ادامه به اقدامات شهرداري تهران در حوزه‌هاي مختلف پرداخت. وي گفت: امروز بار آسيب‌هاي اجتماعي، بنگاه‌هاي كوچك اقتصادي و اشتغال خانوار، مسائل فرهنگي وهنري شهر، اوقات فراغت و سرانه‌هاي ورزشي و زيرساخت ورزش برعهده شهرداري تهران است. در اين حوزه‌ها مسئوليت قانوني نداريم اما حدود يك دهه است كه در حوزه بهداشت وارد عمل شده‌ايم و خانه‌هاي بهداشت و سلامت را راه‌اندازي كرده‌ايم. اقدامات بي‌نظيرمان در اين حوزه مورد توجه سازمان بهداشت جهاني قرار گرفت و در جنوب غرب آسيا و خاورميانه و به‌عنوان كاري جهاني شاخص محسوب مي‌شود.

وظيفه خود مي‌دانيم كه نوكري ايثارگران را تمام قد انجام دهيم. درخصوص گسترش حوزه‌هاي علميه، مساجد و مراكز آموزشي نيز فعال هستيم. قاليباف موضوع بافت فرسوده و احياي مناطق تاريخي منطقه 12را از ديگر اقدامات شهرداري تهران معرفي كرد و گفت: بازگرداندن حيات و زندگي ازجمله اقدامات مهم و بزرگي است كه هم‌اكنون در حال انجام است و به تمامي اين موارد بايد حوزه فعاليت‌هاي عمراني و فني را اضافه كرد. وي ادامه داد: در دهه اخير بيش از طول تاريخ شهر كارهاي بزرگراهي و پل ساخته‌ايم.

  • چالشي بزرگ براي شهر

شهردار تهران مشكل آلودگي هوا را از مهم‌ترين چالش‌هاي تهران دانست و عنوان كرد: طي 3تا 4جلسه‌اي كه با آقاي جهانگيري داشتيم، بحث‌هاي خوبي مطرح شد و كار در مسير خوبي قرار گرفت. اميدوارم با اين نگاه ظرف 4سال آينده شهر از اين چالش بزرگ نجات پيدا كند. قاليباف با بيان اينكه مهم‌ترين چالشي كه مي‌تواند با همدلي دولت و شهرداري حل شود موضوع حمل‌ونقل عمومي است و اولويت آن مسئله متروست، خاطرنشان كرد:

از دهه 60تا سال 84 حدود 80كيلومتر مترو را بهره‌برداري كرديم. اين در حالي است كه امروز 180كيلومتر مترو داريم و در اين 10 سال 100كيلومتر به متروي تهران اضافه شده است. امروز نيز صدمين ايستگاه را افتتاح كرديم. وي ادامه داد: ما امروز 7خط مترو داريم و تنها 2 خط 6و7مترو 65كيلومتر طول دارند و خط متروي فرودگاه امام خميني نيز حدود 40كيلومتر را به‌خود اختصاص داده است. به‌طور كلي درنظر داريم تا پايان سال 96حدود 99كيلومتر را بهره‌برداري كنيم. اين اتفاق در 20ماه آينده مي‌افتد و ركوردي است كه در تاريخ متروسازي در كشورهاي دنيا ثبت مي‌شود.

  • 30هزار نفر اشتغال‌زايي

هم‌اكنون 30هزار نفر درخصوص توسعه مترو فعاليت مي‌كنند و در خط 6هر هفته 500متر حفاري اتفاق مي‌افتد. براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در ارديبهشت‌ماه حفاري و لاينينگ به‌طور همزمان انجام ‌ مي‌شود و هر هفته 500متر حفاري اتفاق مي‌افتد. شهردار تهران با تأكيد بر اينكه اين اقدامات اقتصاد ملي را نجات مي‌دهد و اقتصاد مقاومتي را معنا مي‌بخشد، تصريح كرد: در جلسه‌اي كه با آقاي زنگنه وزير نفت داشته‌ايم به اين جمع بندي رسيديم كه استفاده هر مسافر از مترو 23سنت در اقتصاد ملي صرفه‌جويي دارد. اگرچه در پايان در صرفه جويي 13سنت توافق شد كه حتي اگر اينطور هم باشد صرفه‌جويي بزرگي است. وي با بيان اينكه طي 20ماه آينده و با افزايش 99كيلومتر به متروي تهران، طول خطوط مترو از مرز 320كيلومتر مي‌گذرد، ادامه داد: تمامي ظرفيت‌هاي فني آماده است كه اين تجربه به ساير كلانشهرها هم منتقل شود. ما اميدواريم اين افتخارآفريني را با كمك دولت يازدهم انجام دهيم.

  • وعده تأمين واگن

در بخش ديگري از مراسم افتتاح خط متروي فرودگاه مهرآباد، معاون اول رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه دغدغه شهردار تهران را در كمبود واگن در خطوط مترو بجا مي‌داند، گفت: براي خريد واگن قول مي‌دهم در نخستين جلسه شوراي اقتصاد كشور
در سال 95اقدامات و تصميمات خوبي گرفته شود. اسحاق جهانگيري با اشاره به اينكه مديريت شهري تهران، شهردار زحمتكش و مديران ارزشمندشان طي سال‌هاي گذشته اقدامات ارزشمندي در پايتخت انجام داده‌اند كه مورد توجه همگان است، گفت: اگر در روزهاي پاياني سال 94، جمع‌بندي مختصري داشته باشيم به جرأت مي‌گويم كه سال94همزباني و همدلي محقق شد و كمك كرد در بخش اقتصاد اداره كشور به خوبي طي شود. وي تأكيد كرد: در سال95تأكيد مي‌شود با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته سال بسيار خوب و پررونقي به جهت اقتصادي براي ايران باشد.

جهانگيري با بيان اينكه محيط‌زيست و آب مسئله مهم و جدي دولت در سال آينده خواهد بود، ادامه داد: يكي از اولويت‌هاي مهم دولت در سال 95توسعه حمل‌ونقل ريلي كشور اعم از حمل‌ونقل بين شهري و حمل ونقل درون شهري است. همچنين قطار تهران- مشهد بايد برقي و سريع السير شود. جهانگيري تصريح كرد: 9كلانشهر داريم كه بايد 384كيلومتر مترو در آنها ايجاد شود. وي گفت:‌ دغدغه شهردار تهران را بجا مي‌دانم و كمبود واگن از اولويت‌هاي متروي كشور است.

واقعيت اين است كه جايي مثل تهران با جمعيت روزانه بيش از 10تا 15ميليون نفر بيش از 35درصد فعاليت اقتصادي كشور را در خود جاي داده است. معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه در سال 95دولت در شرايط خوبي است، گفت: با توافقاتي كه با دنيا كرده‌ايم به هر ميزاني كه پول نياز است براي پروژه‌هاي مهم كشور تأمين اعتبار خواهيم كرد. براي خريد واگن روال اداري را طي كنيد، فاينانس مطمئن پيدا كنيد، قول مي‌دهيم در نخستين جلسه شوراي اقتصاد كشور اين مهم محقق شود. خطوط 6و 7مترو نيز اولويت دولت است، اما با توجه به مقدورات بايد بيشتر بررسي شده و در حد توان دولت نسبت به تأمين اعتبار آن اقدام شود.

  • طلب 6هزار ميلياردي از دولت

مطابق مستندات طلب شهرداري از دولت بالغ بر 6هزار ميلياردتومان است. اين خبر را قاليباف در جمع خبرنگاران داد. وي اظهارداشت: به‌طور همزمان زيرگذر عابرپياده شهيد لشكري و 4ايستگاه مترو افتتاح شد. شهردار تهران با بيان اينكه طي 20ماه آينده خطوط 6و 7مترو با 65كيلومتر طول به بهره‌برداري مي‌رسد، تصريح كرد: خط فرودگاه امام خميني هم با حدود 40كيلومتر طول در اين بازه زماني به اتمام مي‌رسد. همچنين درنظرداريم تا در 20‌ماه آينده اقدامات مربوط به بهره‌برداري از 99كيلومتر خط مترو را در دستور كار قرار دهيم.

شهردار تهران در پاسخ به اين سؤال كه شهرداري تا چه اندازه به قول كمك‌هاي دولت اميدواراست، خاطرنشان كرد: با قولي كه امروز دادند صد درصد به قول‌هاي دولت اميدواريم. قاليباف همچنين درباره پرسش طلب شهرداري تهران از دولت گفت: هيچ بخشي از طلب ما تاكنون محقق نشده و اسناد نشان مي‌دهد كه ما بالغ بر 6هزار ميلياردتومان از دولت طلب داريم. شهردار تهران با بيان اينكه احداث 99كيلومتر مترو طي 20ماه آينده نيازبه 12هزار ميليارد تومان اعتبار دارد، گفت: اميدواريم با لطف خدا و دعاي مردم اين مهم انجام شود. به گفته قاليباف افتتاح خطوط6و 7مستلزم 64كيلومتر حفاري تونل داخل شهر است كه 21كيومتر آن به خط6و 33تا 34كيلومتر به خط 7اختصاص دارد. وي در پايان عنوان كرد: مطمئنم دولت به ما كمك مي‌كند، البته رسانه‌ها و افكارعمومي نيز بايد كمك كنند.

کد خبر 328388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha