مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

از کارگاه شاداب شهرزیبا در غرب تهران، دیروز خبری جدید به گوش رسید: «مترو غرب پایتخت را به جنوب شهر پیوند می‌زند.» این خبر را شهردار تهران، مدیران شهری و خبرنگاران با حضور در تونل‌های نیمه ساخت مترو دیدند و با صدای مته‌های درحال حفاری شنیدند.

قالیباف

خط 6مترو به طول 31كيلومتر قرار است فاصله كن و سولقان تا دولت‌آباد و شهر ري را به كمترين حد ممكن برساند.
ديروز شهردار تهران در جريان بازديد از 2قطعه تونل متروي خط 6كه به‌هم رسيدند، از بهره‌برداري 63كيلومتر مترو و 50ايستگاه تا پايان دوره فعلي مديريت شهري خبر داد. بدين‌ترتيب خطوط مترو از 172كيلومتر فعلي به 235كيلومتر مي‌رسد.

به گفته محمدباقر قاليباف، برنامه جدي مديريت شهري اين است كه با وجود همه سختي‌ها و مشكلات بتواند 2خط 7و 6 را تا پايان اين دوره مديريت شهري به اتمام برساند و در اين مسير توقع اين است كه دولت نيز همكاري داشته باشد. وي تصريح كرد: هم‌اكنون خطوط 6و7از خطوط باقيمانده شهر تهران است كه عمدتا از شرق و جنوب شرق تهران و مناطق افسريه و دولت آباد به سمت شمال غرب و غرب تهران امتداد پيدا مي‌كنند و ازجمله خطوط بسيار پرمسافر خواهند بود. شهردار تهران عنوان داشت: اگر عدد 63كيلومتر خط متروي جديد را در كنار172كيلومتر خط مترو كه در اين سال‌ها در شهر تهران ساخته شده است قرار دهيم، نشان مي‌دهد كه در 2سال پيش رو كار سختي در تأمين منابع و احداث ايستگاه‌ها‌ خواهيم داشت.

سرعت كار در خط 6

خط 6مترو تا چند‌ماه قبل به‌خاطر مشكلات مالي از سرعت خوبي برخوردار نبود اما هم‌اكنون دربخش جنوبي خط6 سيستم حفار تمام اتوماتيك TBM در حال‌كار است و آنگونه كه شهردار عنوان كرده، 6كيلومتر حفاري و لاينينگ به‌صورت همزمان انجام مي‌شود. همچنين امتداد خط 6مترو از ميدان سپاه به سمت ميدان هفت تير، بلوار كشاورز، پارك لاله، كوي نصر، محله شهر‌زيبا‌ حد فاصل كن و سولقان به روش دستي و اتريشي در حال انجام است كه هم‌اكنون 62جبهه كاري در اين 21كيلومتر فعاليت مي‌كنند.

شهردار تهران افزود: اين نخستين جايي است كه 2نقطه تونل خط 6متروي تهران به هم رسيده‌اند و برنامه ما نيز اين است كه كار حفاري تونل اين خط تا مهرماه سال آينده به‌صورت لاينينگ شده به اتمام برسد تا بتوانيم ساير اقدامات مورد نياز همچون احداث و تجهيز ايستگاه‌ها را انجام دهيم. به گفته قاليباف تعداد 27ايستگاه در خط6 متروي تهران وجود دارد كه براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته 18ايستگاه اين خط به‌صورت همزمان مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت.

شهردار تهران درخصوص ظرفيت جا به جايي خط6گفت: طراحي‌هاي صورت گرفته در متروي تهران براساس سرفاصله 2.5دقيقه‌اي براي حركت قطارهاست و ظرفيت اين خط نيز به تعداد واگن‌هاي آن بستگي دارد اما با وجود اين مي‌توانيم بيش از 1.5ميليون مسافر را در اين خط جابه‌جا كنيم. شهردار تهران درباره وضعيت پيشرفت كار در خط 6متروي تهران گفت: از 31كيلومتر طول خط تا‌كنون حدود 9كيلومتر حفاري انجام شده و 22كيلومتر از حفاري‌ها باقي مانده است كه اين ميزان تا مهر‌ماه سال آينده به‌صورت كامل به پايان مي‌رسد.

هم‌اكنون در هر هفته 500متر حفاري بدون لاينينگ انجام مي‌شود و در كنار آن در خط3 مترو نيز در هفته 470متر لاينينگ را انجام داده ‌ايم؛ از اين‌رو مشخص است كه مي‌توانيم كار را با سرعت بيشتري انجام دهيم. به گفته وي مجموع 32قالب طراحي شده براي ساخت خط 6متروي تهران در روزهاي آينده آماده‌سازي‌ شده و عمليات حفاري و لاينينگ در اين خط دنبال خواهد شد. بدين‌ترتيب افتتاح خط6 مترو در سال96خواهد بود.

  • 50 ايستگاه تا سال 96

اما بازديد از خط 6باعث نشد شهردار از خطوط ديگر نيز نگويد. به گفته قاليباف، افتتاح خط 7مترو در پايان سال95است تا بدين‌ترتيب سال 96بتوانيم 63كيلومتر مترو و قريب به 50ايستگاه را مورد بهره‌برداري قرار دهيم. وي درباره ‌خاطره‌هاي سال 94عنوان داشت: شيرين‌ترين كار ما در خط 7مترو بوده است‌. خصوصا آنكه ما در بخش جنوبي خط و در حوزه‌هاي فني مشكلات بسيار جدي داشتيم. قاليباف همچنين درباره وضعيت سال آينده نيز عنوان داشت: توقع همه مردم و جامعه در سال 1395ايجاد تحول جدي در عرصه اقتصادي كشور است به‌نحوي كه بتوانيم تأثير آن را در معيشت و زندگي مردم ببينيم.

  • يك خواست ملي

شهردارتهران در بخش ديگر سخنانش در بازديد از خط 6 مترو از يك خواست ملي گفت؛ امروز حل مشكل اقتصادي در كشور ما يك خواست ملي است نه يك موضوع جناحي و سياسي؛ از اين‌رو همه مردم، گروه‌ها و سلايق بايد دست به دست هم دهيم و دولت هم گام اول را بردارد و پيشتازي كند تا معضل اقتصادي را حل و فصل كنيم. شهردار تهران يادآور شد: زماني كه همه همكاران در شهرداري تهران تصميم گرفتيم تا خط 6 و 7 را به‌صورت توأم بايكديگر در 2سال آينده تمام كنيم، همه مي‌گفتند اين كار سختي است اما مطمئن هستيم با لطف و عنايت خداوند و غيرت كارگران، مجموعه مهندسان و مديريت اين كار به خوبي انجام شده و يك گشايش بزرگ اقتصادي را به‌دنبال خواهد داشت. قاليباف در پايان گفت: با كمترين قيمت محاسبه شده جا به جايي هر مسافر با مترو 13سنت در اقتصاد ملي صرفه جويي به‌دنبال خواهد داشت و در كنار آن معضل آلودگي هوا را هم كم مي‌كند.

کد خبر 328274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha