چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

عیسی محمدی: بعضی‌ها عادت دارند که بی‌هوا و بدون آمادگی قبلی، به سفر رفته و دل به جاده‌ها بزنند و از قاعده «هر چه پیش‌ آید، خوش آید» لذت ببرند.

سفر

اين هم البته يك مدل از سفر رفتن است كه هيجان خاص خودش را دارد اما هنگام نوروز، معمولا كسي چنين مدلي از سفر را پيشنهاد نمي‌‌كند. سيل جمعيت و گردشگران، شلوغي راه‌ها، گراني‌هاي قانوني و غيرقانوني و... باعث مي‌شود كه چنين روزهايي براي چنين تجربه‌هايي چندان مناسب به‌نظر نرسند. گردشگران نوروزي بايد مجهز به اطلاعات كاربردي و به درد بخور باشند؛ چراكه ‌گاهي مثلا ندانستن وضعيت هوا در روزي كه به مقصد مي‌رسيد، مي‌تواند شما را 24ساعت، حيران خيابان‌ها و جاده‌ها كند. پس اگر جزو گردشگران نوروزي هستيد بايد اطلاعات كاربردي مورد نياز را به‌دست بياوريد. اما از كجا؟ اين مطلب براي شما نوشته شده است تا از طريق راه‌هايي كه معرفي مي‌كنيم با آمادگي و اطلاعات كافي، راهي سفر شويد.

  • سامانه اطلاع‌رساني راه‌هاي كشور

تلفن: 141
www.rmto.ir/www.141.ir
شما بايد از طريق راه‌ها و جاده‌‌ها و مسير‌ها به مقصد مورد نظرتان برسيد. در اين صورت اطلاع از وضعيت راه‌ها و باز و بسته بودن و نيز ميزان ترافيك و... آنها، مي‌تواند برايتان به‌شدت كارگشا باشد. چه‌بسا ندانستن وجود يك ترافيك ساده در مسير پيش‌رو شما را چند ساعت معطل كند و همين چند ساعت برايتان به بهاي از دست دادن برخي امكانات باشد.

از طريق تماس و مراجعه به 2سايتي كه بيان شده است، مي‌‌توانيد در جريان اخبار راه‌ها قرار بگيريد، ميزان مسافت و وضعيت آنها را مشخص كنيد و طبق مقصد و مبدأ خودتان، اطلاعات را دريافت كنيد. اطلاعات اين منابع چون توسط سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده وزارت راه و شهرسازي ارائه شده كاملا قابل اعتماد است. بيمارستان، كارگاه‌‌هاي بين راهي، پمپ بنزين‌ها، تصادف‌هاي اتفاق افتاده، انسداد‌ها و... جزو اطلاعاتي هستند كه مي‌توانيد از اين طريق به آنها دسترسي داشته باشيد. اگر هم علاقه‌مند بوديد مي‌توانيد اپليكيشن‌‌هاي اطلاعات جاده‌اي را هم از طريق همين سايت‌ها دريافت كنيد.

  • نيروي‌انتظامي جمهوري اسلامي

Rahvar120.ir
حوادث، تصادفات، سرقت (ناجا):110
مركز اطلاعات و كنترل ترافيك (ناجا):120
رسيدگي به شكايات مردمي ناجا:197
وقتي كه درگير سفر مي‌‌شويد مي‌‌توانيد علاوه بر وزارت راه و شهرسازي روي پليس هم حساب خاصي باز كنيد. از طريق سامانه‌هاي تلفني و اينترنتي نيروي انتظامي مي‌توانيد در جريان ترافيك جاده‌ها قرار بگيريد و درصورت نياز اگر دچار سرقت يا حادثه‌اي شديد، پليس را سريعا در جريان بگذاريد. حتي اگر از نيروهاي ناجا هم شكايت و گلايه‌اي داشتيد، از طريق اين سامانه‌ها مي‌توانيد آنها را مطرح كنيد؛ در هر كجاي كشور كه باشيد.

  • سامانه جامع اطلاعات گردشگري و پاسخگويي به شكايات

09629
www.tac.org.ir
اين سامانه جالب هم در 3 شيفت 8 ساعته و تمام وقت، خدمات اطلاعات گردشگري، رسيدگي به شكايات و امداد و نجات جاده‌اي را ارائه مي‌دهد. اعضاي اين سامانه، حتي اپليكيشن آن را هم طراحي كرده‌اند كه با مراجعه به سايت كانون اتومبيلراني و جهانگردي جمهوري اسلامي قابل دسترسي است. بد نيست بدانيد كه امكانات امداد و نجات جاده‌اي اين سامانه نيز با بيش از هزار خودرو در سطح كشور مي‌تواند به شما خدمات راهنمايي، تعمير و حمل‌ونقل خودروهاي نيازمند را ارائه كند تا با خيال آسوده، سفر راحتي را تجربه كنيد.

  • سامانه اطلاع‌رساني و رزرواسيون خانه مسافر

www.khaneh-mosafer. ir
اين سامانه هم ايده جالبي است كه توسط سازمان ميراث‌فرهنگي راه افتاده است. اين طرح تا به حال در بيش از ۱۹ استان كشور اجرايي شده است؛ به‌عبارت ديگر تا به حال 20هزار واحد اقامتي در اين استان‌ها شناسايي و براي بيش از 6هزار واحد اقامتي مجوز صادر شده است. يعني كه براي سفر، مي‌توانيد روي اين موارد حساب باز كنيد و همه جوره مورد تأييد هستند. در ضمن مي‌توانيد علاوه بر اين سامانه، از طريق كيوسك‌هاي اطلاع‌رساني و رزرواسيوني كه در مبادي ورودي شهر‌ها و مراكز پرتردد هم وجود دارند اين اطلاعات را به‌دست بياوريد.

  • اورژانس

115

Ems115.behdasht.gov.ir
البته اين سامانه معروف‌تر از معرفي ماست؛ اما هم سايت و هم شماره تلفن آن را اگر داشته باشيد ضرر نمي‌كنيد. هميشه يادتان باشد كه دردسر از درهايي وارد مي‌شود كه آنها را محكم بسته‌ايم و از بسته شدنشان، خوب مطمئن شده‌ايم. خيلي‌ها در وضعيت بحراني پيش آمده، چنان تحت‌تأثير فشار رواني قرار مي‌گيرند كه حتي شماره‌هاي اورژانس و امدادخودرو و... را هم به ياد نمي‌آورند. پس يادآوري اين سامانه خالي از ضرر نيست.

  • پرتال جامع گردشگري كشور

www.tourismiran. ir
اين سامانه حاوي اطلاعاتي درباره سفر، رزرواسيون اقامتگاه و هتل، نقشه‌هاي مورد نيازو... است. از طريق اين سامانه مي‌توانيد در جريان انواع گردشگري‌ها، اماكن مختلف گردشگري و آخرين اخبار در اين حوزه قرار بگيريد. اگر مايل‌ هستيد كه كتاب و لوازم سفرو... هم در اختيار داشته باشيد، لينك‌هايي در اين سامانه مشاهده خواهيد كرد. همچنين با دسترسي به هتل‌آپارتمان‌ها، هتل، خانه مسافر و.... حتي از طريق اين سايت مي‌‌توانيد نسبت به رزرو اقدام كنيد.

  • آخرين وضعيت آب و هوايي

134
www.weather.ir / www.irimo.ir
دانستن وضعيت آب و هوايي كشور نيز براي گردشگران بسيار لازم است. يك باران ساده يا كولاك زودگذر مي‌تواند شما را از رسيدن به اقامتگاه مورد نظرتان دور يا پشيمان سازد. با ورود به اين سامانه‌ها مي‌توانيد مقصد و مسيري را كه قصد پيمودن داريد وارد كرده و سپس در جريان پيش‌بيني هوا، سرعت و جهت باد، رطوبت هوا، سامانه‌هاي بارشي در راه و... قرار بگيريد. ضمن اينكه مي‌توانيد اپليكيشن‌هاي اطلاعات آب و هوا را هم دانلود كنيد تا روي گوشي‌هاي همراه شما هر وقت كه اراده كرديد اين اطلاعات را در اختيارتان بگذارند.

  • سازمان حفاظت محيط‌زيست

۱۵۴۰
www.doe. ir
بالاخره جايي كه مي‌رويد نسبت مستقيمي هم با محيط‌زيست دارد. حتي اگر مقصد شما شهرهايي چون اصفهان، شيراز و... باشد، باز هم در همين مقاصد و نيز بين راه درگيري‌هايي با محيط‌زيست خواهيد داشت. در اين مورد نيز مي‌توانيد اطلاعات مورد نياز را از طريق اين سامانه‌ها به‌دست بياوريد؛ از قبيل گونه‌هاي وحشي، گونه‌هاي در خطر، ملاحظات مورد نياز محيط‌زيستي و... در ضمن اگر نيازمند اين بوديد كه آسيب‌ها به محيط‌زيست را به اطلاع متوليان برسانيد مي‌‌توانيد از اين طريق اقدام كنيد.

  • امدادخودرو‌ها

امداد خودرو كانون جهانگردي و اتومبيلراني:۰۲۱-۴۶۲۳/۰۹۶۲۹
امداد خودرو سايپا:۰۹۶۵۵
امداد خودرو ايران خودرو:۰۹۶۴۴۰
امداد و نجات جاده‌اي (هلال‌احمر) :112
www.raro.ir
داشتن اين شماره‌ها و اطلاع از مراكز ثابت و سيار امداد خودرو‌ها در مسير و مقصد شما مي‌‌تواند خيال شما را راحت كند. البته قبل از رفتن بهتر است كه اتومبيل خودتان را به يك تعميركار معتمد و متخصص نشان بدهيد كه اين اصل جزو اصول اوليه يك سفر است. اما كار از محكم‌كاري عيب نمي‌كند؛ از طريق تماس، در جريان حضور امدادخودرو‌ها در مسير خود قرار بگيريد. ممكن است جاهايي، آنتن‌دهي شما مشكل باشد يا درست در بد‌ترين وضع ممكن، شارژ موبايل شما تمام شود و... پس اين اطلاعات را دم دست داشته باشيد بهتر است.

کد خبر 328361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha