مهدیه تقوی‌راد: پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی که حضورش در این سازمان هنوز به یک سال نرسیده، در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران، تصویب نشدن طرح ۶ میلیون نفر در خانه ملت را حسرت سال۹۴ برای نیازمندان فاقد درآمد عنوان کرد.

طرح ۶ میلیون نفر

وي با تاكيد به اينكه تعداد زيادي از نمايندگان مجلس از اين طرح حمايت كرده و دولت نيز حامي نيازمندان است و همكاري خوبي با كميته امداد داشته است، به همشهري گفت:‌‌ براساس طرحي كه در كميسيون تلفيق مجلس مطرح و به تصويب رسيده است، ‌حذف يارانه 3دهك بالاي جامعه از ابتداي تيرماه كليد مي‌خورد و با نظر كميته امداد و بهزيستي به 2دهك پايين جامعه تخصيص پيدا مي‌كند.

تصويب اين طرح در حالي به سال94 نرسيد كه در اوايل سال‌جاري بيش از 270نماينده با امضاي آن گام اصلي براي حمايت از نيازمندان از كارافتاده را برداشتند؛ طرحي كه قرار است براساس آن ميزان مستمري افراد مستمندي كه فاقد درآمد هستند و قابليت توانمند‌سازي‌ نيز ندارند، ‌ به اندازه‌اي برسد كه اين افراد بتوانند از حداقل‌هاي يك زندگي بخور و نمير برخوردار باشند.

اما وجود چندين طرح يك و دو فوريتي در جلوي اين طرح، اعلام وصول نشدن آن توسط هيأت رئيسه مجلس، بررسي لايحه بودجه و نزديك شدن به زمان انتخابات مجلس شوراي اسلامي باعث شد در سال94 فرصت بررسي به اين طرح نرسد. به اين ترتيب طرحي كه مي‌توانست در سال جديد گشايشي براي زندگي محنت بار نيازمندان باشد به سال آينده موكول شد. آنطور كه پرويز فتاح به همشهري مي‌گويد:‌ حمايت همه جانبه نمايندگان از اين طرح نويد بخش روزهاي بهتري براي نيازمندان است اما بايد به اين نكته هم توجه كرد كه منابع مالي مورد نياز اين طرح حتما به‌طور كامل تامين شود تا در نيمه راه دچار وقفه نشود. از سويي اين طرح نبايد بار مالي هم به دولت تحميل كند.

در چنين شرايطي كميته امداد راه‌هاي ديگري براي افزايش حمايت از مددجويان را دنبال مي‌كند. پرويز فتاح در ابتداي سال‌جاري كه به رياست اين نهاد برگزيده شد وعده داده تا مجتمع عظيم سوهانك به نفع نيازمندان به فروش مي‌رسد و ساختمان اداري اين نهاد به محلي در دسترس‌تر منتقل مي‌شود. حالا وعده رئيس كميته امداد تقريبا به بار نشسته و جلسات اداري اين نهاد تا پايان سال94 در ساختمان جديد خيابان آزادي برگزار شده است. در 3ماه آينده نيز انتقال قطعي از سوهانك به ساختمان جديد در آزادي انجام مي‌شود و مجموعه مديريت و هيأت امنا نيز بعد از سال جديد به اين محل منتقل خواهد شد.البته فتاح درآمد حاصله از فروش اين مجتمع عظيم را اعلام نكرده است.

كميته امداد امام خميني هميشه با كمبود منابع براي رسيدگي به مددجويان مواجه بوده و حالا قرار است با درآمد حاصل از فروش اين مجتمع وام‌هاي قرض‌‌الحسنه بيشتري به مددجويان اين نهاد داده شود. آنطور كه فتاح مي‌گويد:‌براساس مصوبه‌اي كه هيأت امناي كميته امداد آن را امضا كرده‌اند هزينه فروش اين مجتمع پشتوانه‌اي براي وام قرض الحسنه به مددجويان مي‌شود.
اما اين وام‌ها چطور به‌دست محرومان و نيازمندان مي‌رسد؟‌ سال آينده قرار است 50 شعبه با عنوان قرض‌الحسنه امداد در كشور تاسيس شود كه وظيفه اعطاي وام به مددجويان اين نهاد را بر عهده خواهند داشت كه با راه‌اندازي اين صندوق‌ها منابع مردمي نيز به اعتبار يكهزار و 600 ميليارد توماني اوليه اين قرض‌الحسنه‌ها افزوده مي‌شود.

كمبود بودجه از مشكلات هميشگي نهادهاي حمايتي بوده است. پرويز فتاح معتقد است كه دولت حامي خوبي براي نهادهاي حمايتي است و در سال آينده هم قرار است بودجه دولتي 7درصد افزايش پيدا كند اما فتاح افزايش 20درصدي را در مجموعه تحت مديريت خود پيش‌بيني كرده است. به گفته رئيس كميته امداد، مجموع درآمد و هزينه‌هاي اين نهاد به 6 تا 7هزار ميليارد تومان مي‌رسد كه 50درصد اين مبلغ سهم دولت و 50درصد مابقي نيز سهم كمك‌هاي مردمي خواهد بود.

  • احتمال حذف يارانه ثروتمندان به نفع 6ميليون نيازمند از كارافتاده

در روزهاي منتهي به پايان سال نمايندگان مردم در كميسيون تلفيق مجلس قسمت هزينه‌اي بودجه‌95 را در دست بررسي دارند و تلاش مي‌كنند تا بخش عمده‌اي از 6ميليون نيازمند فاقد درآمد را در بخش بودجه سال آينده بگنجانند چرا كه بخش هزينه‌اي بودجه هنوز بسته نشده و اميدواريم اين طرح در كميسيون رأي بياورد و بتوانيم يك تعريفي براي اين جامعه 6ميليوني در بودجه داشته باشيم. چرا كه جامعه نمي‌تواند نسبت به بيكاري و بي‌درآمدي مردم بي‌تفاوت باشد.

همچنين تلاش مي‌كنيم در بخش الحاقيه‌ها و در بخش‌هاي ديگر بررسي بودجه‌95 اين پيشنهاد را مطرح كنيم و همكاران را در كميسيون تلفيق مجاب كنيم از محل در‌آمدهاي اضافه اين افراد را پوشش دهيم. حذف يارانه 3دهك بالاي جامعه و تخصيص آن به نيازمندان فاقد درآمد و 6ميليون نفر در كميسيون تلفيق مطرح شده. در ذيل بخش هزينه‌اي كميسيون پيشنهاد حذف يارانه 3دهك بالاي جامعه هست اما به‌طور قطع نمي‌شود گفت كه اين يارانه حذف مي‌شود و منوط به بررسي بخش هزينه‌اي يارانه‌هاست. با اين حال بعد از عيد تكليف اين موضوع مشخص مي‌شود.

  • ايرج نديمي،عضو كميسيون تلفيق مجلس

 

کد خبر 328253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha