همشهری آنلاین: استان خراسان جنوبی با دارا بودن بیش از دو هزار اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری شناسایی شده که ۷۸۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده همچون نگینی در دل کویر ایران، آماده میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی است.

گردشگری

این استان با داشتن شرایط اقلیمی خشک و بیابانی، باغ ها و قلعه های تاریخی، چشمه های آبگرم و سرد، روستاهای شگفت، کویر بکر و آثار گردشگری بی نظیر، مجموعه ای از دیدنی های طبیعی تاریخ را در معرض بازدید مسافران نوروزی قرار می دهد.

خراسان جنوبی با حدود 800 هزار نفر جمعیت و مساحت 151 هزار کیلومتر مربع در شرق ایران واقع شده و از شمال با استان خراسان رضوی، از جنوب با سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به طول 460 کیلومتر با کشور افغانستان هم مرز است.

وجود 15 گنجینه تاریخی در استان که اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ این سرزمین را ارایه می دهند هر ساله پذیرای هزاران مسافر نوروزی و گردشگر است.

در این میان باغ ها و عمارت های تاریخی بویژه باغ اکبریه بیرجند که یکی از باغ های ثبت شده در فهرست آثار جهانی است ظرفیت های مناسبی را برای گردشگران و مسافران نوروزی ایجاد کرده تا از این منطقه کویری و بیابانی دیدن کنند.

از صنایع دستی موجود در این استان که بیش از هر چیزی نظر مسافران نوروزی را به خود جلب می کند می توان پارچه بافی، سفالگری، رنگرزی، آهنگری، مسگری، حصیربافی، سبد بافی، نمد مالی، ریسندگی، گلیم بافی، جاجیم بافی و پلاس را نام برد که اصالت و هویت فرهنگی و قومی در طرح ها، نقوش و تولیدات آن حفظ و صیانت شده است.

اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان هم که دارای فرم و شکل خاص به لحاظ معماری و ساختاری هستند از نظر مردم شناسی دینی نیز قابل توجه است که معروف ترین آن ها آستانه حسین بن موسی الکاظم (ع) در طبس، آستانه بی بی زینب خاتون سربیشه و آستانه شهدای باقریه بیرجند است.

این استان علاوه بر جاذبه های تاریخی همچون قلعه فورگ درمیان، آرامگاه بوذرجمهر قاین و مدرسه شوکتیه بیرجند از جاذبه های طبیعی نیز برخوردار است که بنده دره بیرجند، منطقه نمونه گردشگری باغستان آبگرم فردوس، منطقه گردشگری مصعبی و کریمو سرایان، غار چنشنت سربیشه، چشمه مرتضی علی طبس، تالاب کجی نهبندان و باغ گلشن طبس از جمله این مناطق گردشگری به شمار می روند.

  • باغ و عمارت اکبریه بیرجند:

این باغ با فضایی سبز و دلنشین که در زمره باغ های جهانی قرار گرفته به مقصدی برای گردشگران و مسافران تبدیل شده و با چشم اندازهای زیبا و دیدنی، بیش از همه نگاه پرسشگر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند‏.‏ باغ و عمارت اکبریه در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع با بناهایی در چند طبقه مجزا ساخته شده و تزئینات بنا شامل تالار آینه و میانخانه گنبد عرقچین و تزئینات مقرنس و رسمی بندی می باشد‏

  • آسبادهای نهبندان:

از بناهای تاریخی و دیدنی خراسان جنوبی مربوط به دوره قاجار بوده که شرایط دشوار طبیعی مناطق کویری و بیابانی ایران باعث شده تا مردم کویر نشین از ابتکار و خلاقیت خود استفاده کرده و با حداکثر بهره گیری از عوامل و شرایط طبیعی آنرا در اختیار خود درآوردند. آسبادهای نهبندان از جمله این خلاقیتها هستند که در اکثر مناطق جنوب خراسان بخصوص روستاهای شهرستان نهبندان دیده می شوند و منطقه نهبندان به دلیل گسترش دامنه بادهای 120 روزه سیستان امتیاز ویژه ای دارد.

  • چشمه مرتضی علی:

این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو ، در فاصله 27 کیلومتری شهر طبس واقع شده که برای رسیدن به آن باید وارد دهانه دره ای شد و حدود پنج کیلومتر را به صورت پیاده که عمدتا از داخل آب است طی کرد. چشمه مرتضی علی با دارا بودن هر دو نوع آب سرد و گرم یکی از مناطق گردشگری طبیعی و بکر در دل کویر خراسان جنوبی است که به عنوان چشمه آب درمانی همه ساله مورد بازدید تعداد زیادی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان:

این تالاب با مساحت 22 هزار هکتار و 765 متر مربع با وجود تداوم پدیده خشکسالی طی چند سال اخیر در شهرستان نهبندان همچنان زنده و پایدار مانده است. از آنجا که در فصلهای پاییز و زمستان این تالاب دارای آب است به محل امنی برای پرندگان آبزی تبدیل شده و همه ساله پذیرای پنج هزار پرنده مهاجر و بعضا از نوع نایاب است.

تالاب کجی و دریاچه نمک در شمال غربی روستای چاه دراز و در 75 کیلومتری شهرستان نهبندان و در حاشیه محور ارتباطی بیرجند به زاهدان قرار گرفته که هر ساله پذیرای مسافران نوروزی و گردشگران است.

  • بند دره بیرجند:

بزرگترین بند کوهستانی مرکز استان است که در هشت کیلومتری جنوب این شهر بر روی یکی از دره های کوه باقران قرار دارد و به دستور امیر علم خان در سال ‎ 1294هجری قمری ساخته شده که با داشتن جاده آسفالته همواره مورد توجه شهروندان استان، مسافران نوروزی و گردشگران است.

  • غار چنشت:

در ‎ 60کیلومتری جنوب شرقی بیرجند با آثار حیات و مرگ مانند قطعات سفال پارچه، استخوان های درهم شکسته و اجساد نیمه متلاشی که بیش از ‎ 3000سال پیش به درون غار برده شده اند به عنوان یکی از اسرار آمیزترین پدیده های تاریخی این شهر حکایتگر قومی است که در تکاپوی حیات جان پناهی جسته و ترک خانه و کاشانه کرده اند.

  • قلعه بیرجند:

بر فراز تپه ای طبیعی در شهر بیرجند قرار دارد این بنا از خشت، گل و چینه ساخته شده و از دوره صفوی تا قاجار مردم شهر را در مقابل تهاجمات دشمنان به ویژه ترکمن ها و ازبک ها محافظت می کرده است.

  • آستانه مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس:

این حرم مطهر همه ساله میزبان ده ها هزار زائر و میهمانان امام هشتم(ع) می باشد که روح و جان عاشقان خسته را صفا می بخشد، حرم شریف و بارگاه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برادر گرامی هشتمین پیشوای شیعیان جهان در شهر طبس و فاصله 270 کیلومتری بیرجند واقع شده است.

  • آبگرم معدنی فردوس:

این آبگرم از جمله جاذبه ها و قابلیتهای گردشگری استان است که در فاصله حدود 20 کیلومتری شمال شرقی شهر فردوس واقع می باشد و با خواص طبی درمانی اعجاب انگیزش سالانه پذیرای خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

  • ‏روستای شگفت انگیز ماخونیک:

این روستا یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان می باشد که در فاصله 78 کیلومتری شرقی شهر سربیشه در مسیر جاده سربیشه - درح قرار دارد. ماخونیک به لحاظ داشتن مردمانی با آداب و رسوم خاص و نیز شهرت آن به شهر آدم کوچولوها، جذابیت های حیرت انگیزی دارد و در حال حاضر گردشگران زیادی از این روستا دیدن می کنند و نیز جز روستاهای هدف گردشگری خراسان جنوبی به شمار می رود.

کد خبر 328210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha