با وجود آنکه هنوز اتفاق اقتصادی خاصی در ۲صنعت بانکداری و خودرو‌سازی‌ نیفتاده است، این دو صنعت پس از برجام بیشترین مقدار معاملات را به‌خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش همشهري، همزمان با اجراي برجام و انتشار خبر‌هايي در مورد انعقاد همكاري‌هاي تجاري شركت‌هاي خودروساز با شركت‌هاي معتبر جهان بيشترين مقدار معاملات در بورس تهران به اين صنعت اختصاص يافت. در عين حال به‌تازگي انتشار خبرهايي در مورد گسترش همكاري‌هاي مالي ايران و اروپا منجر به رشد معاملات صنعت بانكداري در هفته گذشته شد به‌طوري كه مقدار بازده سرمايه‌گذاري در اين صنعت در يك هفته به 3درصد رسيد.

در بازار سهام شايع شده بانك‌ها آماده مي‌شوند از خرداد كيك برجام را بخورند. انتشارخبر‌هاي مختلف اين دو صنعت را در كانون توجه بازار سهام قرار داده است به‌طوري كه در معاملات هفته قبل هم مانند 2‌ماه گذشته 31درصد از مجموع كل معاملات به صنعت خودرو‌سازي‌ اختصاص يافت. صنعت بانكداري نيز تحت‌تأثير خبر‌هاي تاييدنشده جديد 13درصد از كل معاملات را به‌خود اختصاص داد. با اين حساب هفته قبل 45درصد از كل معاملات به اين دو صنعت اختصاص يافت.

سهامداران هفته قبل در طول 5روز 800ميليارد تومان از سهام شركت‌هاي خودروساز و 330ميليارد تومان از سهام بانك‌ها را خريداري كردند. آمار‌ها نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران در 30روز گذشته توانسته‌اند 26درصد بازده در بورس را به‌دست بياورند. اما سهم صنعت خودرو‌سازي‌ بيشتر از اين مقدار بوده است.

سهامداراني كه در اين مدت سهام شركت‌هاي خودروسازي را خريداري كرده‌اند به‌طور ميانگين 38درصد سود كرده‌‌اند. در اين ميان سهامداران پارس خودرو 37درصد به ارزش سهامشان در طول يك هفته اضافه شده است. سهامداران 2شركت مهركام پارس و ايران‌خودرو ديزل نيز توانستند در هفته قبل به‌ترتيب 25 و 24درصد سود به‌دست بياورند. در عين حال شركت سرمايه‌گذاري رنا به‌دليل فروش سهام سايپا ارزش سهامش افزايش يافت. سهام اين شركت در 30روز گذشته 76درصد افزايش يافته است.

  • رشد سكه همگام با شاخص بورس

آمار‌ها نشان مي‌دهد كه بازده سرمايه‌گذاري در بورس تهران از ابتداي سال تاكنون 25.2درصد بوده است. اين مقدار بازده بيشتر از بازار‌هاي مسكن، طلا و ارز است. سرمايه‌گذاراني كه ابتداي سال سكه خريده‌اند 8.9درصد سود كرده‌اند و قيمت دلار و يورو مبادله‌اي نيز به‌ترتيب 7.9 و 11.6درصد رشد كرده است. اما در يك هفته گذشته همزمان با نزديك شدن به روز‌هاي پاياني سال قيمت هر سكه بهار آزادي 3.3درصد رشد كرد، اين مقدار رشد دقيقا هم‌اندازه رشد شاخص بورس در يك هفته قبل بوده است.

کد خبر 328121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha