متن پیام روز جهانی تئاتر سال ۲۰۱۶به قلم آناتولی واسیلیف از مهم‌ترین کارگردانان تئاتر معاصر روسیه و اروپا منتشر شد.

هنر سیاسی

به گزارش همشهري، روز جهاني تئاتر هر سال در روز27مارس - 7فروردين- در سراسر دنيا گرامي داشته مي‌شود و پيام امسال 2هفته زودتر از روز جهاني تئاتر به زبان روسي و 10زبان ديگر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.در بخش‌هايي از پيام واسيليف، استاد سرشناس تئاتر مسكو كه با نگاهي به اتفاق‌هاي هولناك يك سال اخير در گوشه و كنار جهان نوشته شده، چنين آمده است:

«تئاتر همه‌‌چيز به ما مي‌گويد؛ اينكه چگونه خدا در آسمان‌هاست و زندانيان در سياهچال‌هاي فراموش‌شده جان مي‌بازند، چطور شعله هوس زبانه مي‌كشد و عشق تباه مي‌شود، چگونه در دنيا به انسان‌هاي خوب نياز نيست و فريب حكمراني مي‌كند، چگونه مردم در آپارتمان‌ها زندگي مي‌كنند درحالي‌كه كودكان پناهجو را در اردوگاه‌ها وامي‌دارند از عزيزان خود جدا شوند. تئاتر مي‌تواند درباره همه اينها سخن بگويد...»

در بخشي ديگر از اين پيام مي‌خوانيم: «لعنت به گجت‌ها و رايانه‌ها. به تئاتر برويد، همه رديف‌ها را در سالن‌ها و بالكن‌ها پر كنيد، به واژه‌ها گوش دهيد و به تصاوير زنده نگاه كنيد! اين تئاتر است كه مقابل شماست، از آن غفلت نكنيد و فرصت مشاركت در آن را از دست ندهيد. شايد اين ارزشمندترين فرصتي باشد كه ما در زندگي‌هاي بيهوده و شتاب‌زده‌مان در آن مشترك هستيم. ما به تمام گونه‌هاي تئاتر نياز داريم.

تنها يك تئاتر است كه به يقين هيچ‌كس به آن نياز ندارد - تئاتر بازي‌هاي سياسي، تئاتر فريبكاري‌هاي سياسي، تئاتر سياستمداران تئاتر بيهوده سياست. آنچه ما به يقين نياز نداريم، تئاتر وحشت روزمره است - فردي و جمعي؛ آنچه ما نياز نداريم تئاتر جنازه‌ها و خون در خيابان‌ها و ميدان‌ها، در پايتخت‌ها و شهرهاست؛ تئاتري ساختگي از درگيري خصمانه ميان مذاهب و گروه‌هاي نژادي...»

کد خبر 328116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha