شبکه اسکای‌نیوز انگلیس، روزنامه آلمانی‌زبان زوددویچه تسایتونگ و وب‌سایت عربی زمان‌الوصل متعلق به نیروهای مخالف دولت سوریه اسنادی را منتشر کرده‌اند که شامل اطلاعات هویتی هزاران نفر از نیروهای داعش از بیش از ۵۰ کشور جهان است؛ اسنادی که اگر صحت آنها اثبات شود، ضربه‌ای بزرگ به این گروه تروریستی به شمار می‌رود.

داعش

پليس فدرال آلمان اعلام كرد با اين ديد كه اين اسناد واقعي هستند، در حال بررسي آنهاست و تاكنون صحت اطلاعات مربوط به برخي نيروهاي آلماني موجود در ليست‌ها مورد تاييد قرار گرفته است. توماس ديميزير، وزير كشور آلمان گفت: «به‌نظر مي‌رسد اين اسناد واقعي باشند.» به گفته ديميزير، دولت آلمان از اطلاعات به‌دست آمده در اسناد فاش شده براي پيگرد نيروهاي آلماني عضو داعش استفاده خواهد كرد.

به گفته او اين اسناد همچنين مي‌توانند به شناخت بهتر سازمان‌هاي اطلاعاتي آلمان و ديگر كشورها از ساختار داعش كمك كنند. با وجود اظهارنظر مقام‌هاي آلماني، انگليسي‌ها هنوز در مورد اين اسناد اظهارنظر رسمي نكرده‌اند. ترزا مي، وزير كشور انگليس، به خبرنگاران گفت كه نمي‌تواند در مورد «اينگونه مسائل خاص مرتبط با امنيت ملي كشور» اظهارنظر كند.

درحالي‌كه روزنامه زود دويچه تسايتونگ آلمان اعلام كرده كه اين اسناد را از «منابع قابل اعتماد» به‌دست آورده، شبكه خبري اسكاي‌نيوز گفته كه اين اسناد را از فردي به‌نام ابوحامد به‌دست آورده كه پيش از اين جزو نيروهاي داعش در سوريه بوده است. در گزارش اسكاي‌نيوز آمده كه «ابوحامد كارت حافظه حاوي اسناد فاش‌شده را از رئيس امنيت داخلي داعش دزديده و پس از فرار از سوريه در اختيار خبرنگار اسكاي‌نيوز در تركيه قرار داده است».

  • عربستاني‌ها در صدر ليست

اسكاي‌نيوز تعداد اسامي موجود در اسنادي كه به دستش رسيده را بيش از 22هزار نفر اعلام كرده كه بيشتر آنها عرب هستند اما در مجموع نام اتباع بيش از 50كشور ازجمله آلمان، فرانسه، انگليس، آمريكا و كانادا در ميان آنها ديده مي‌شود. در ميان 3منبعي كه به اسناد فاش شده دست پيدا كرده‌اند، كامل‌ترين اطلاعات از سوي وب‌سايت خبري زمان الوصل، مستقر در قطر، منتشر شده است. اين وب سايت، هزار و 736فرم مصاحبه عضوگيري داعش را منتشر كرده كه شامل 23سؤال و پاسخ درباره نام و نام خانوادگي، تاريخ تولد، نام مادر، مليت، زادگاه، شخص معرفي‌كننده فرد به داعش و حتي گروه خوني فرد است.

اين وب‌سايت خبري مدعي است براساس اطلاعات استخراج شده از اين ليست، نام 40كشور در فرم‌ها ديده مي‌شود. طبق گزارش زمان‌الوصل، يك چهارم اين افراد از اتباع عربستان سعودي و بيشتر افراد باقيمانده از تونس، مراكش و مصر هستند. در اين فرم‌ها از نيروهاي داوطلب عضويت در داعش خواسته شده بين وظايفي مثل انجام عمليات انتحاري يا جنگيدن در مناطق درگيري يا مشاغل ديگر اعلام كنند به كدام يك تمايل بيشتري دارند.

طبق گزارش‌ رسانه‌هاي انگليس، در فهرست منتشر‌شده، نام تروريست‌هاي شناخته شده انگليسي مانند عبدالمجيد عبدالباري و جنيد حسين نيز ديده مي‌شود. عبدالباري، پيش از پيوستن به داعش خواننده رپ در لندن بود. گفته مي‌شود او از تابستان امسال از داعش جدا شده و به تركيه گريخته است. جنيد حسين نيز اهل بيرمنگام انگليس و مسئول رسانه‌اي داعش بود. او اواسط تابستان امسال در حمله پهپادي آمريكا كشته شد. صحت اطلاعات مربوط به افراد شناخته شده‌اي چون عبدالباري و جنيد حسين، به احتمال صحت كل اطلاعات موجود در اسناد فاش شده افزوده است.

  • كشورهاي عربي، مبدأ اصلي نيروهاي عضو داعش

آمار زير از اطلاعات 1736فرمي كه روي وب‌سايت خبري زمان الوصل قرار گرفته، استخراج شده است:

  • نام نيروهاي داعش از 40كشور جهان در ليست ديده مي‌شود.
  • 72درصد افرادي كه هويت‌شان در اين اسناد فاش شده از كشورهاي عربي هستند.
  • 25درصد اين افراد از عربستان سعودي هستند.
  • بيشترين افراد عضوگيري شده به‌ترتيب از كشورهاي عربستان، تونس، مراكش و مصر هستند.

فرم

کد خبر 327921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha