همشهری آنلاین: کتاب «الگوی تصمیم‌گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» نوشته غلامعلی سلیمانی در چهار فصل و ۳۹۲ صفحه منتشر شده است که علاوه بر نگاه اجمالی به الگوهای تصمیم‌گیری در سیاست خارجی، الگوی تصمیم‌گیری در سیاست خارجی ایران را توضیح می‌دهد.

کتاب الگوی تصمیم‌گیری در سیاست خارجی

آسیب‌شناسی تصمیم‌گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و بحثی درباره ضرورت‌ها و همچنین مطالعه موردی تصمیم‌گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ پذیرش قطعنامه 598 از دیگر مطالب این کتاب است.

سیاست خارجی از پیچیده‌ترین حوزه‌های مطالعاتی است و در این میان بررسی تصمیم‌گیری نخستین گام برای شناخت معنا و پیچیدگی‌های آن به شمار می‌رود و الگوهای تصمیم‌گیری با ساده‌سازی محیط پیچیده سیاست خارجی، متغیرهای دخیل، نحوه ارتباط و نتایج حاصل از آنها را نشان می‌دهند.

این کتاب الگوی تصمیم‌گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در سه سطح مورد بحث قرار داده است. در لایه نخست بر خلاف تفسیر مدل عقلانی تصمیم‌گیری، با ارائه تفسیری موسع از عقلانیت، وجوه متمایزکننده منطق تصمیم‌گیری و اقدام تصمیم‌گیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را با نوع اصلی الگوی عقلانی تصمیم‌گیری مشخص کرده است.

در لایه دوم به ساختار تصمیم‌گیری، ویژگی‌های متمایزکننده آن و نقش و اهمیت عناصر مختلف در سلسله مراتب تصمیم‌گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخته و در سطح سوم، جهت‌گیری تصمیم‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به محیط پیرامونی و رویه تجدیدنظرطلبی آن نسبت به ابعاد ساختاری، نهادی و هنجاری نظام بین‌الملل را مورد توجه قرار داده است.

  • منبع: ايرنا
کد خبر 327900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha