چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

الهام مصدقی راد: هزار کودک کار خیابان، نهال آرزوهایشان را در بوستان جنگلی سرخه‌حصار کاشتند، با دلی پرامید و چشمانی که همچنان لبخند داشتند.

نهالکاری

 كودكان كار نهال‌‌هاي آرزويشان را با دست‌هاي خودشان كاشتند؛ همان دست‌هايي كه گل و فال و پول رد و بدل مي‌كند و گاهي اسپنددان درهوا مي‌چرخاند. همان دست‌هايي كه شبيه سنشان نيستند. آفتاب روزهاي داغ و سوز شب‌هاي سرد چه بازي‌هايي كه با دست‌هاي كوچكشان نكرده. دختران و پسران كار هر نهال را با نام خودشان و براي شهرشان و با يك آرزو كاشتند. آرزوهاي بزرگ و كوچك نوشته بر كاغذي بر نهال‌ها آويخته شد به اميد روزي كه برآورده شود. گل‌نساء كلاس دوم است، با فاطمه 6ساله نهال كوچك را در خاك گذاشتند. فاطمه نگهش داشت و گل نساء بيل‌سنگين باغباني را كه نتوانست بلندش كند روي خاك‌ها هل داد تا گودال پر شود. هر دو خوشحال بودند و بي‌صدا مي‌خنديدند. آب پاش بزرگ را آرام آرام پاي درختشان كشاندند و آب دادند به نهال تازه‌شان. گل نساء آرزويش را روي كاغذ مي‌نويسد‌. پدر و مادرم سالم باشند و مردم هميشه لبخند بزنند. فاطمه هم آرزوهايش را در گوش گل‌نساء آرام زمزمه مي‌كند تا برايش روي كاغذ بياورد، «كاش مادرم زودتر خوب بشه، قند داره.»

« سال گذشته تلاش كرديم به همت خيرين بيشتر آرزوها را برآورده كنيم. كودكي آرزوي درمان كمردرد مادرش را داشت و يكي ديگر تنها آرزويش داشتن 3جوجه بلدرچين بود. » فرزاد هوشيار پارسيان، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران با بيان اين مطلب ادامه مي‌دهد: تلاش كرده‌ايم در هر فصل يك دورهمي با جمعي از 3هزار كودك كار خيابان شناسايي شده كه تحت نظارت مراكز پرتو به تحصيل و دريافت خدمات آموزشي و مشاوره و مهارتي مشغولند، داشته باشيم و اين آخرين برنامه سال 94بود. وي با اشاره به اينكه اين اقدامات زيست و اخلاق شهروندي را تقويت مي‌كند، از مردم مي‌خواهد اگر نگران كودكان كار هستند كمكي به آنها نكنند چراكه اين كودكان بيشترين ضربه و آسيب را از استثمار بدسرپرستانشان مي‌گيرند. كمك شهروندان به كودكان متكدي و شبه‌متكدي موجب استثمار بيشتر آنها مي‌‌شود. كمك‌ها بايد هدايت‌شده و از طريق خيرين و مراكز پرتو به آنها برسد. آرزوهايشان آنقدرها بزرگ و دست‌نيافتني نيست فقط شايد كمي رنگ و بويش متفاوت باشد. مروه و خاتمه و گلزاد واميرعلي و ميثم هم نهال‌هايشان را در دل خاك گذاشتند هر كدام با يك آرزو حتي داشتن يك ماشين كنترلي و يكي‌شان در آرزوي رهاشدن برادرش از حبس است، آرزوهايشان برآورده مي‌شود؟

  • بچه‌ها نمي‌خواهند عالم را بگيرند

احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران و پژمان پشمچي‌زاده معاون شهرسازي شهرداري بچه‌ها را در كاشت نهال همراهي مي‌كنند. مسجدجامعي مي‌گويد آرزوهايشان بزرگ نيست. اين بچه‌ها نمي‌خواهند عالم را بگيرند. مي‌توان اين آرزوها را برآورده كرد.

عضوشوراي شهر معتقد است كه براي كمك به اين كودكان بايد اقدامي ملي انجام داد و موانع موجود بر سر راه اين اقدام را كنار زد. حمايت از سازمان‌هاي مردم نهاد فعال دراين حوزه و اعتماد و اطمينان به آنها يكي از بهترين راه‌ها دراين زمينه است. عضو شوراي شهر معتقد است:‌ وقتي در شوراي شهر بحث اين كودكان و آسيب‌ها را مطرح كرديم خيلي‌ها گفتند اين سياه‌نمايي است اما اقدام اجتماعي نيازمند مشاركت و همدلي است تا به نتيجه برسد.

کد خبر 327729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha