مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

سخنگوی دولت می‌گوید تصمیم‌گیری درباره تجمیع بیمه‌ها و منابع درمان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سپرده شده است.

 مجمع تشخیص مصلحت

نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري درباره نتيجه جلسه رئيس‌جمهور با وزراي بهداشت و رفاه درباره تجميع بيمه‌ها مي‌افزايد: اين دو وزارتخانه در اين زمينه با هم اختلاف دارند و رئيس‌جمهور از سازمان مديريت خواسته است نظر خود را در اين‌باره اعلام كند. وي مي‌گويد: كارشناسان اين سازمان در حال بررسي موضوع هستند. سخنگوي دولت زماني را براي اعلام نتيجه نگفت.

تجميع بيمه‌هاي درمان بخشي از قانون برنامه پنجم است كه وزارت بهداشت خواهان اجراي آن است. مديريت منابع درمان از طريق بيمه‌ها هم بخشي از سياست‌هاي كلي نظام مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام است كه رهبري آن را ابلاغ كرده و وزارت رفاه طرفدار آن و وزارت بهداشت صاحب تفسير خاصي از آن است.

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي مي‌گويد موضوع تجميع منابع درمان در بيمه‌ها در جلسات دولت براي بررسي برنامه ششم توسعه مطرح شده، اما رأي نياورده است. سيدتقي نوربخش مي‌افزايد مديريت منابع درمان كشور از طريق بيمه‌ها خواسته سازمان‌هاي بيمه‌گر همچون تأمين اجتماعي و بيمه سلامت است.

وزير بهداشت مي‌گويد سياست تجميع منابع درمان از طريق بيمه‌ها به اين معني نيست كه بودجه‌هاي درماني وزارت بهداشت را به بيمه‌ها بدهند. قاضي‌زاده هاشمي خواستار اين است كه قانون برنامه پنجم درباره تجميع بيمه‌ها اجرا شود و در‌نتيجه بيمه درمان تأمين اجتماعي با بيمه سلامت ادغام شود و مديريت آن هم به وزارت بهداشت سپرده شود.

ربيعي وزير رفاه در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري از نظرات اين وزارتخانه درباره تجميع منابع درمان مي‌گويد اما خواستار اين ‌شد كه نظرات او منتشر نشود. ربيعي مي‌گويد رسانه‌اي شدن اختلافات او با وزير بهداشت حل مشكلات را سخت‌تر مي‌كند.

داوود دانش‌جعفري، رئيس كميسيون نظارت دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌گويد متأسفانه موضوع مديريت منابع درمان از طريق بيمه‌ها كه از سياست‌هاي كلي سلامت در برنامه شششم است در برنامه پيشنهادي دولت لحاظ نشده است. دانش جعفري كه عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هم هست اين بي‌توجهي به سياست كلي را نتيجه اختلافات وزارت بهداشت و رفاه مي‌داند و مي‌افزايد كميسيون نظارت مجمع تشخيص در اين‌باره تصميم‌گيري خواهد كرد و درصورت عدم‌رعايت سياست كلي نظام براي مديريت منابع درمان از طريق بيمه‌ها، برنامه ششم را رد خواهد كرد.

  • ماده 38برنامه پنجم

به‌منظور توسعه كمي و كيفي بيمه‌هاي سلامت، دستيابي به پوشش فراگير و عادلانه خدمات سلامت و كاهش سهم مردم از هزينه‌هاي سلامت به 30درصد از طرق مختلف مانند اصلاح ساختار صندوق‌ها، مديريت منابع، متناسب‌كردن تعرفه‌ها، استفاده از منابع داخلي صندوق‌ها و درصورت لزوم از محل كمك دولت در قالب بودجه سنواتي و در طول برنامه اقدامات زير انجام مي‌شود: الف: دولت مكلف است سازوكارهاي لازم براي بيمه همگاني و اجباري پايه سلامت را تا پايان سال اول برنامه تعيين و ابلاغ كرده و زمينه‌هاي لازم را در قالب بودجه‌هاي سنواتي براي تحت پوشش قرار دادن آحاد جامعه فراهم كند. ب: به دولت اجازه داده مي‌شود بخش‌هاي بيمه‌هاي درماني تمامي صندوق‌هاي موضوع ماده5 قانون مديريت خدمات كشوري و ماده5 قانون محاسبات عمومي كشور را در سازمان بيمه خدمات درماني ادغام نمايد. تشكيلات جديد سازمان بيمه سلامت ايران ناميده مي‌شود. تمامي امور مربوط به بيمه سلامت در اين سازمان متمركز مي‌شود. بيمارستان‌ها و مراكز ملكي صندوق تأمين اجتماعي كه درمان مستقيم را بر عهده دارند با حفظ مالكيت دراختيار صندوق مذكور باقي مانده و مطابق مقررات به سازمان بيمه سلامت ايران فروش خدمت خواهند كرد.

  • 76درصد ايرانيان با تجميع بيمه‌ها و منابع درمان موافقند

نتايج نهايي نظرسنجي همشهري درباره تجميع بيمه‌ها و منابع درمان نشان مي‌دهد كه از هر 4ايراني سه نفر با تجميع بيمه‌ها و منابع درمان موافقند. بنابراين نظرسنجي كه از هفته گذشته تا ديشب انجام شد 76/72درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي با تجميع بيمه‌ها و منابع درمان موافق و 23/28 درصد هم با اين موضوع مخالفند.

کد خبر 327724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha