چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

محمدعلی طالبی: هرکاری که موجب گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه شود را باید قدر دانست و ترویجش کرد.

طالبی

اينكه در ايام نوروز كتاب به عنوان عيدي هديه داده شود بسيار اقدام مناسب و جالب‌توجهي است. با اين كار به كتاب و مقام و منزلت مؤلف و نويسنده ارج گذاشته مي‌شود. عيدي دادن كتاب مي‌تواند اين پيام را نيز منتقل سازد كه اينقدر دلبسته و نگران پول نباشيد. همه چيز پول نيست و نبايد اصل و اساس زندگي را معيارهاي مادي تشكيل بدهد.

كتاب عيدي‌دادن يعني گسترش فرهنگ در خانواده‌ها و نهادينه‌كردن مطالعه در جامعه. در واقع با اين كار مردم بيشتر متوجه اهميت و ارزش كتاب مي‌شوند. نبايد فراموش كنيم كه در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه سرانه مطالعه در آن به شدت پايين است. در كشوري كه بالاي 70ميليون نفر جمعيت دارد نبايد تيراژ كتاب به زير 1000نسخه برسد.

الان با كتاب‌هايي با تيراژ 500نسخه و حتي كمتر هم مواجه مي‌شويم. اين موضوع نشان‌دهنده كاهش اقبال عمومي نسبت به كتاب است. در چنين شرايطي عيدي دادن كتاب مي‌تواند ارزش مضاعفي را به همراه داشته باشد؛ به‌خصوص براي كودكان و نوجوانان اين مي‌تواند پيشنهادي اساسي باشد.

مي‌توان اين توصيه را به مردم كرد كه نوروز 95 به بچه‌هاي خود و نزديكان كتاب عيدي بدهيد. در حوزه ادبيات كودك و نوجوان آثار باارزشي تاليف شده‌اند كه مي‌توان به اقتضاي رده سني بچه‌ها، اين كتاب‌ها را هديه داد. نفس عيدي هم بيشتر براي بچه‌ها معني و مفهوم دارد.

ذوق و شوقي كه به يك كودك از گرفتن عيدي دست مي‌دهد اساسا قابل قياس با افراد بزرگسال نيست. از قديم هم عيدي مال بچه‌ها بود، كافي است كودكي خودمان را به خاطر بياوريم. مي‌شود اين ذوق و شوق را در مسيري فرهنگي ايجاد كرد؛ به‌خصوص اينكه ما در سال‌هاي اخير در حوزه ادبيات كودك و نوجوان رشد چشمگيري كرده‌ايم. به عنوان مثال كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آثار قابل توجهي را منتشر كرده كه اغلب آنها هم توسط نويسندگان ايراني تاليف شده‌اند.

چه در زمينه داستان‌هاي كوتاه براي كودكان و چه در حوزه رمان براي مخاطب نوجوان. اگر خانواده‌ها به كتابفروشي‌ها سري بزنند با كتاب‌هاي ارزشمندي مواجه مي‌شوند و اگر عيدي دادن كتاب تبديل به يك نهضت شود اين اتفاق مي‌تواند به تحولات ارزشمندي در حوزه نشر نيز بينجامد. اين مي‌تواند حكم قدرداني از نويسنده‌هاي ما نيز باشد كه سال‌هاست زحمت مي‌كشند و آثارشان كمتر در جامعه بازتاب مي‌يابد. با توجه به جمعيت كشورمان و تيراژ كتاب‌ها، اگر درصدي از جامعه هم پيشنهاد عيدي دادن كتاب را جدي بگيرند شاهد رشد قابل توجه تيراژ اين كالاي فرهنگي خواهيم بود.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 327698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha