دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرچه فیلم «بازگشته» در نهایت از ماه مارس در چین اکران می‌شود اما تعداد کمی از فیلم‌های اسکاری امسال مجال نمایش در دومین بازار بزرگ سینمای جهان را به دست خواهند آورد.

به گزارش ايسنا مسئولان سینمای چین سرانجام اعلام کردند که فیلم بازگشته ساخت «الخاندور گونزالز ایناریتو» که امسال سه اسکار کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد و فیلمبرداری کسب کرد را در سینماهای این کشور اکران خواهند کرد.

«بازگشته» با بازی «لئوناردو دی کاپریو» که نزد چینی‌ها بسیار محبوب است ابتدا قرار بود در اواسط فوریه اکران شود اما فرآیند سانسور این فیلم بیشتر به طول انجامید و حالا طبق برنامه‌ریزی از 18 مارس در یکی از بزرگترین بازارهای سینمایی جهان به روی پرده خواهد رفت و می‌تواند فروش جهانی 405 میلیون دلاری خود را افزایش دهد.

اما اکران عمومی فیلم «بازگشته» در چین یک استثناء است، جایی که تعداد کمی از فیلم‌های اسکاری به سبب مسائل مربوط به سانسور‌، نظام سهمیه بندی اکران سینمای چین و همچنین ظرفیت‌های تبلیغاتی فیلم‌ها فرصت اکران می‌یابند.

با نگاهی به فیلم‌های برنده اسکار که طی سالیان گذشته در چین اکران شوند، درمی‌یابیم که تنها فیلم‌های هالیوودی با هزینه تولید بالا مجوز نمایش در سینماهای چین را به دست می‌آوردند که از پرفروش‌ترین آنها می‌توان به «زندگی پی» محصول 2013 با فروش 90 میلیون دلار‌، «قهرمان بزرگ 6» محصول سال 2015 کمپانی دیزنی با 83/5 میلیون دلار و فیلم «جاذبه» (2014) با مجموع فروش 70 میلیون دلار در چین اشاره کرد.

این فیلم‌ها معمولا پیش از مراسم اسکار در چین اکران می‌شوند و حضور آنها در فصل جوایز سینمایی نقش قابل ملاحظه‌ای در فروش آنها در گیشه دارد.

فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» که امسال توانست شش جایزه اسکار کسب کند از سوی اداره دولتی مطبوعات،‌ نشریات‌، رادیو،‌ فیلم و تلویزیون چین به سبب مضامین غیر‌آرمان گرایانه‌اش برای اکران رد شد و فیلم‌های «پل جاسوس‌ها» و «دختر دانمارکی» نیز به دلیل مشکلاتی که احتمالا در مورد سانسور برای آنها ایجاد می‌شود، مجوز اکران در چین را کسب نخواهند کرد.

بسیاری دیگر از فیلم‌های مستقل اسکاری نیز با چین مشکلاتی روبه رو هستند و حتی در صورت گذشتن از موانع سانسور باید در فکر یافتن توزیع کننده چینی باشند که به جز برای فیلم‌های پرهزینه و اکشن کاری تقریبا محال است.

در حالی که فیلم «اتاق» ساخته «لنی آبرامسون» توانسته با یک توزیع کننده چینی قرار داد امضا کند اما فیلم «اسپاتلایت» برنده اسکار بهترین فیلم و «کسری بزرگ» شانس کمی برای اکران در چین دارند، بازاری که می‌تواند بخش بزرگی از هزینه‌های ساخت و بازاریابی فیلم‌ها را تامین کند.

آمار فروش سینمای چین در سال 2015 میلادی حاکی از آن است که این بازار بزرگ سینمای جهان طی سال گذشته میلادی با رشد 48/7 درصدی به مجموع فروش 6/78 میلیارد دلاری رسیده است که نکته حائز اهمیت توفیق محصولات داخلی در مقایسه با آثار هالیوودی است.

در سال 2015 فیلمهای هالیوودی توانستند تنها 38/4 درصد از سهم فروش سینمای چین را به خود اختصاص دادند‌، این در حالی است که در سال 2014، سهم محصولات هالیوودی از فروش سالانه سینمای چین 45/5 درصد بود.

براساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی اداره مطبوعات‌، نشریات‌، رادیو، فیلم و تلویزیون چین‌؛ رشد 48/7 درصدی بالاترین نرخ و رشد فروش سالانه سینمای چین از سال 2011 تاکنون است و تنها پنج سال پیش میزان فروش سینمای این کشور آسیایی به زحمت به 1/51 میلیارد دلار می‌رسید.

کشور چین در حال حاضر دارای 31627 سالن سینماست اما تعداد سالن سینمایی آمریکا حدود 39 هزار عدد تخمین زده می‌شود‌، این در حالی است که کشور چین جمعیتی چهار برابر آمریکا دارد و فضای بسیار مناسبی برای رشد دارد؛ جمعیت 1/35 میلیارد نفری چین در سال 2015 هر کدام تنها 0/8 بار به سینما رفتند در حالی که آمریکایی ‌ها در طول سال به طور متوسط 3/22 بار برای تماشای فیلم به سینما می‌روند.

براساس تفاهم نامه‌ای که در سال 2015 به تصویب رسید، سینمای چین سالانه مجاز به اکران تنها 34 فیلم خارجی است و درآمدهای حاصل از نمایش آنها نیز تقسیم خواهد شد تا بدین ترتیب هالیوود حداکثر25 درصد از مجموع فروش سالانه خود را از چین بدست آورد.

کد خبر 327500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha