دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

نمایندگان مجلس روز گذشته به طرح دو فوریتی تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه رأی دادند تا این برنامه نیز به مانند برنامه چهارم توسعه به جای ۵سال، به‌مدت ۶سال ادامه پیدا کند.

 تأخير در ارائه لايحه برنامه پنجم از سوي دولت و همزماني آن با انتخابات مجلس شوراي اسلامي، موجب شد تا امكان رسيدگي و تصويب آن در سال‌جاري وجود نداشته باشد. لايحه بودجه سال 95نيز وضعيت مشابهي دارد. نمايندگان مجلس اعلام كرده‌اند كه با توجه به تأخير ارائه لايحه بودجه، امكان تصويب و نهايي شدن آن تا پايان سال‌جاري وجود ندارد به همين دليل از دولت خواسته‌اند تا لايحه چند دوازدهم به مجلس ارائه كند. با وجود اين دولت تاكنون در برابر اين درخواست مقاومت كرده است. محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت معتقد است كه مجلس مي‌تواند در روزهاي باقي مانده تا پايان سال به تصويب لايحه بودجه بپردازد. او روز گذشته نيز اعلام كرد كه دولت مي‌تواند براي دخل و خرج در سال آينده تا هفته سوم فروردين‌ماه نيز منتظر نهايي شدن قانون بودجه 95بماند.

عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأكيد بر ضرورت ارائه لايحه چند دوازدهم بودجه از سوي دولت به مجلس گفت: عدم ارائه طرح چند دوازدهم بودجه از سوي دولت ‌قانون‌شكني است. احمد توكلي در نشست علني روز گذشته مجلس، در تذكري آيين‌نامه‌اي با استناد به آيين‌نامه داخلي مجلس كه دولت را موظف مي‌كند درصورت عدم‌ارائه لايحه بودجه كل كشور تا تاريخ تعيين شده لايحه چند دوازدهم را نيز همراه آن ارائه دهد، گفت: وقتي دولتي كه سوگند به قانون اساسي خورده و از قانونگرايي سخن مي‌گويد و آمده است كه قانون‌شكني‌هاي قبلي را تكرار نكند لايحه بودجه را ارائه نمي‌دهد، ارائه طرح براي بودجه چند دوازدهم از سوي نمايندگان تسليم شدن به اين قانون‌شكني است. وي ادامه داد: وقتي دولت نص صريح قانون را رعايت نمي‌كند و از ارائه بودجه چند دوازدهم خودداري مي‌كند نمايندگان نبايد به جاي دولت در اين‌باره طرح ارائه دهند. محمد‌رضا باهنر، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر توكلي و با تأييد اين تذكر گفت: دولت بايد تا 15آذر لايحه بودجه سال 95را به مجلس ارائه مي‌داد.

وي افزود: دولت اعلام كرد كه لايحه بودجه از نظر شكلي و احكام آماده است اما مسائلي از قبيل برجام و ميزان صادرات و قيمت نفت مطرح بود كه دولت بايد مدنظر قرار مي‌داد از اين‌رو با توجه به ملاحظاتي كه دولت داشت كه از نظر ما نيز قابل تأمل است ارائه لايحه بودجه سال بعد به تأخير افتاد. باهنر با تأكيد بر اينكه در موضوع بودجه چند دوازدهم اولويت با ارائه لايحه از سوي دولت است، گفت: البته ما در گذشته چند سال بودجه چند دوازدهم تصويب كرديم كه تنها يك مورد آن لايحه و بقيه آن طرح نمايندگان بوده است اما مجدداً تأكيد مي‌كنم اگر نياز به بودجه چند دوازدهم باشد وظيفه دولت ارائه لايحه است. وي با ابراز اميدواري نسبت به ابلاغ قانون بودجه سال 95به دولت پيش از پايان فروردين گفت: دولت معتقد است كه تا 25فروردين از نظر پرداخت‌ها مشكلي ندارد اما به محض آنكه به آخر فروردين برسد و قرار باشد كه نخستين حقوق و مزايا را پرداخت كند نياز به مجوز و قانون دارد. نايب رئيس دوم مجلس نهم با اشاره به ضرورت سرعت بررسي بودجه سال 95در كميسيون تلفيق در فرصت باقي مانده گفت: اگر به اين نتيجه برسيم كه ابلاغ قانون بودجه به پايان فروردين نمي‌رسد يا دولت را مكلف به ارائه لايحه بودجه چند دوازدهم مي‌كنيم يا خود در مجلس طرح آن را ارائه مي‌دهيم.

کد خبر 327402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha