یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور که در یک دهه اخیر به یکی از جوایز معتبر ادبی تبدیل شده است، فردا به پایان می‌رسد و آثار و نویسندگان برگزیده پانزدهمین دوره در بخش‌های داستان آزاد، انقلاب و کودک و نوجوان معرفی می‌شوند. محمد ناصری دبیر این جشنواره به متن و حاشیه جایزه ادبی غنی‌پور پاسخ می‌دهد.

برگزیدگان جایزه غنی‌پور فردا معرفی می‌شوند
  • 15دوره از جشنواره كتاب شهيد حبيب‌ غني‌پور مي‌گذرد و اين رويداد همچنان تمايلي به انتشار فراخوان ندارد.

ادله بر اين است كه وقتي فهرست كتاب‌هاي منتشرشده را از خانه كتاب تهيه مي‌كنيم يا كتاب‌ها را مي‌خريم، چيزي از قلم نمي‌افتد و تمام كتاب‌ها در يك بازه زماني مشخص براي داوري جمع‌آوري مي‌شود. اين موضوع سال گذشته و امسال در شورا مطرح شد و قرار است فراخوان را به ناشران و برخي نهادها و ارگان‌هاي منتشركننده كتاب بفرستيم. متأسفانه جشنواره شهيد غني‌پور بضاعت مالي براي درج فراخوان ندارد.

  • امسال به حضور برخي كتاب‌ها با محتواي نامناسب در ميان نامزدهاي كتاب سال غني‌پور انتقاد شد. شما اين انتقادها را وارد مي‌دانيد؟

در ارزيابي‌ها 2مولفه وجود دارد؛ يكي از نظر فني و جذابيت‌هاي داستاني است و ديگري مضمون كه براي ما خط قرمز است. در دوره‌هاي مختلف جشنواره كتابي مغاير با اصول، قوانين و ارزش‌ها ‌برگزيده نشده است. ممكن است يك اثر به لحاظ قوت ادبي نامزد شود اما مي‌تواند تا مرحله نامزدي پيش بيايد. دوستاني كه نگران اين موضوع هستند، بدانند كه انتخاب نهايي براساس اين دو مولفه بوده و هرگز گزينه نامناسب برگزيده يا تقديري كتاب سال شهيد غني‌پور نيست.

  • كيفيت آثـــار منتشرشـده نسبت به سال گذشته چگونه است؟

در گروه‌هاي مختلف داوري خيلي راضي نبودند و تنها يك شاخه و آثار ارزيابي‌شده آن توانست رضايت داوران را جلب كند. در بخش داستان انقلاب نسبت به سال گذشته از كيفيت بالايي برخوردار بودند اما در شاخه كودك و نوجوان و داستان آزاد چندان توفيق نداشتيم.

  • در داوري اين بحث مطرح شده كه داوران همان ابتدا يك اثر را به‌خاطر نويسنده‌اش كنار بگذارند؟

خير. وقتي كتاب‌ها را براساس آمار خانه كتاب تهيه‌ مي‌كنيم، برخي كتاب‌ها بازنويسي شده يا زندگينامه و خاطره‌نويسي است. اين كتاب‌ها در مرحله اول ريزش دارند اما هيچ كتابي را به‌خاطر نويسنده‌اش كنار نمي‌گذاريم. ما اثر را صرف‌نظر از مولف ارزيابي مي‌كنيم و به نام‌ها كاري نداريم.

  • در جشنواره امسال چه جوايزي به برگزيدگان اهدا مي‌شود؟

امسال هم مانند گذشته بنياد ادبيات داستاني به برگزيدگان مبلغ 2ميليون تومان و براي تقديري‌ها يك ميليون تومان جايزه اهدا مي‌كند. در اين بخش ما آمادگي داريم سازمان‌ها و نهادها جوايز خود را به برگزيدگان اهدا و از آثار آنها حمايت كنند. جشنواره هم به برگزيدگان نشان حبيب و تنديس اهدا خواهد كرد.

  • در هر بخش چه تعداد اثر به مرحله نهايي داوري راه يافته است؟

98اثر در بخش انقلاب و دفاع‌مقدس مورد بررسي قرار گرفت كه بعد از 2مرحله، 21كتاب به مرحله دوم رسيد. در نهايت «خط تماس»، «خنده‌زار»، «هزار و يك جشن» و «زنبق‌هاي عاشق» نامزد جايزه شدند. در بخش رمان آزاد از 1830كتاب 35گزينه به مرحله دوم راه يافت و «آلما»، «انجمن نكبت‌زده‌ها»، «پنجشنبه فيروزه‌اي»، «دود» و «دزده‌كشي» 5نامزد نهايي اين بخش هستند. در بخش نوجوان 1270كتاب بررسي و«ديوانه‌وار»، «بچه‌هاي كشتي رافائل» و «يايقوش» انتخاب شد. در بخش كودك از ميان 500كتاب تنها 15گزينه به مرحله دوم رسيد و «كوتي كوتي»، «دختر كوچولو فرمانده سبيلو»، «واي نه» و «پريزادان درخت سيب» نامزدهاي نهايي بخش كودك هستند.

  • تجليل از فيلمساز متعهد و انقلابي

آيين اختتاميه پانزدهمين جشنواره كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور دوشنبه 17اسفند پس از برپايي نماز مغرب و عشا در مسجد جوادالائمه(ع) برگزار و در آن ياد هنرمند فقيد، زنده‌ياد فرج‌الله سلحشور با حضور خانواده وي گرامي داشته مي‌شود. سلحشور از بنيانگذاران هسته‌هاي هنري مسجد جوادالائمه در دهه 50بود؛ پايگاهي كه باني و ميزبان جايزه ادبي شهيد غني‌پور است.

کد خبر 327283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha