تئوریسین «تنش صفر با همسایگان» در حالی به تهران آمد که این روزها تنش‌های ترکیه با همسایگانش به اوج رسیده، روابط ترک‌ها با سوریه در حالت بحرانی است و روابط آنها با عراق و ایران هم تحت الشعاع سیاست‌های توسعه طلبانه ترکیه در منطقه است. اما به‌نظر می‌رسد سفر داووداوغلو به تهران بتواند آغازی بر یک آشتی در روابط ۲کشور باشد.

 ایران و ترکیه،  بازگشت به دوران آشتی

اوغلو قرار است در اين سفر دو روزه در ديدار با رئيس‌جمهور، معاون اول رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه در مورد مسائل اقتصادي و تجاري و ارتقاي سطح مناسبات گفت‌وگو كند. اين نخستين سفر يك هيأت بلندپايه تركيه به ايران پس از برجام است.داووداوغلو پس از 5سال تصدي وزارت خارجه تركيه در دوره جديد به‌عنوان رئيس حزب حاكم تركيه يعني عدالت و توسعه انتخاب و نخست‌وزير اين كشور شد.

سفارت كشورمان در آنكارا در بيانيه‌اي هدف اين سفر را توسعه و تحكيم مناسبات و همكاري‌هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي دوجانبه ميان ايران و تركيه اعلام كرد. منابع نخست‌وزيري تركيه نيز ضمن اشاره به اينكه، برنامه اين ديدار از يك هفته قبل طرح‌ريزي شده است، اعلام كردند: اين ديدار از اين نظر نيز كه در آستانه مذاكرات صلح سوريه در نهم مارس در ژنو انجام مي‌گيرد، حائز اهميت است. ايران و تركيه بر سر سوريه اختلاف‌نظر جدي داشته‌اند و ايران معتقد است تركيه از تروريست‌هاي مسلح در سوريه حمايت مي‌كند.

رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه پنجشنبه هنگام بازگشت از سفر گينه، در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپيما درباره سفر داووداوغلو به ايران گفت: وضعيت در منطقه خيلي حساس و خيلي خيلي جدي است. در اين ميان جناب نخست‌وزير به ايران سفر خواهد كرد. اين سفر هم خيلي مهم است و اميدوارم كه جناب نخست‌وزير با نتايج خيري از آنجا بازگردد.

آخرين بار اردوغان رئيس‌جمهور تركيه 18فروردين‌ماه در راس هيأتي اقتصادي به كشورمان سفر كرد. مردادماه امسال قرار بود ظريف وزير خارجه كشورمان به تركيه برود كه اين سفر به‌طور ناگهاني لغو شد. برخي دليل لغو سفر ظريف را انتشار مطلبي از وي در روزنامه جمهوريت عنوان كردند. ظريف در آن مقاله با انتقاد از موضع برخي كشورهاي منطقه ازجمله تركيه در حمايت از مخالفان مسلح در سوريه نوشته بود با يك ارتش اشغالگر نمي‌توان دمكراسي را در يك كشور برقرار كرد. ايران و تركيه سال گذشته حدود 15ميليارد دلار مبادله كالايي داشتند كه امسال هم پيش‌بيني مي‌شود همين حدود باشد.براساس آمارها، در حال حاضر حدود 100شركت ترك در ايران فعاليت مي‌كنند كه بيشتر اين شركت‌ها در زمينه‌هاي واردات و صادرات فعاليت مي‌كنند. از سوي ديگر 90درصد از صادرات ايران به تركيه را نفت خام و گاز طبيعي تشكيل مي‌دهد.

کد خبر 327148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha