سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - سید احمد واحدی: انتخابات تمام شد و نماینده‌های منتخب مردم تقریبا مشخص شده‌اند.

اين انتخابات علاوه بر حضور حداكثري مردم و آفرينش حماسه‌اي تازه، يك اتفاق مهم ديگر داشت و آن قدرت‌نمايي عجيب شبكه‌ها و ابزارهاي اجتماعي بود. شبكه‌هاي اجتماعي در چند هفته گذشته كاري كردند كه تا به حال در هيچ كدام از رويدادهاي سياسي كشور نشده بود. قدرت عجيب اينستاگرام و تلگرام و واتس‌آپ در اطلاع‌رساني رويدادهاي مرتبط با انتخابات اين روزها بر كسي پوشيده نبود. ابزارهاي اجتماعي مخصوصا تلگرام اين روزها 3كاركرد مهم داشتند:

اولين كاركرد مهم تلگرام و ساير نرم‌افزارهاي ارتباطي و اجتماعي داغ‌كردن تنور بحث‌هاي انتخاباتي و دعوت‌هاي همگاني براي شركت در انتخابات بود. بحث‌ها و جدل‌هاي اين روزهاي تلگرام و اينستاگرام و توييتر بين مدافعان تحريم انتخابات با كساني كه به انتخاب سرنوشتشان حساسيت داشتند جذاب و جالب و عجيب بود؛ اتفاقي كه در آن، دسته دوم تاحد زيادي به نتيجه دلخواهشان كه شركت بيشتر مردم در انتخابات بود، رسيدند. به علاوه، اين كانال‌ها و گروه‌هاي تلگرامي با ايفاي نقش رسانه‌هاي عمومي، مجالي بودند براي دعوت گروهي و سراسري مردم به شركت در انتخابات توسط احزاب و شخصيت‌ها و افراد شناخته‌شده.

كاركرد مهم دوم تلگرام در انتخابات هفتم اسفند كمك به دولت و برگزاركنندگان انتخابات براي اطلاع‌رساني آسان و سريع و همگاني رويداهاي مربوط به آن بود. تلگرام در روزهاي قبل از انتخابات و در روز راي‌گيري نقش پررنگي در اطلاع‌رساني اعلان‌هاي انتخاباتي داشت. در اين دوره پيام‌هاي ستاد انتخابات كشور راجع به فرايند انتخابات كه توسط سايت‌هاي خبري منتشر مي‌شد در فاصله كوتاهي توسط كانال‌هاي مختلف تلگرام به اطلاع همه مردم مي‌رسيد.

سومين كاركرد مهم و قابل تامل نرم‌افزارها و شبكه‌هاي اجتماعي در انتخابات، صرفه‌جويي در مصرف كاغذ و حفظ محيط‌زيست بود. تلگرام و اينستاگرام در اين دوره انتخابات آغازگر راهي بودند كه شايد ادامه‌اش تبديل تبليغات كاغذي و چاپي كانديداها به تبليغات مجازي باشد. خيلي از گروه‌ها و كانديداها يا به‌دليل عدم‌تمكن مالي چاپ پوستر و تراكت تبليغاتي يا به‌دليل اعتقاد به قدرت نفوذ بيشتر ابزارهاي مجازي از آنها به‌عنوان ابزار تبليغاتي‌شان استفاده كردند. شناخت و استفاده بيشتر فضاي مجازي در انتخابات آينده مي‌تواند منجر به صرفه‌جويي در مصرف كاغذ و در پي آن قطع كمتر درختان و همچنين حفظ زيبايي بصري شهر‌ها در مدت تبليغات نامزدها بشود.

اين سه كاركرد مهم از ميان چندين كاركرد اين روزهاي تلگرام و باقي رفقايش، نشان‌دهنده تغيير ذائقه مردم است؛ تغييري كه ذاتا چيز بدي نيست. قسمت بد قضيه، سوءاستفاده‌هاي احتمالي از اين فضا توسط بعضي كاربران است و عدم‌اعتماد به رفتارهاي مجازي. ما مردم بايد حواسمان باشد تا از اين فضاي تازه، استفاده درست بكنيم و دولت هم بايد براي اين ذائقه جديد برنامه‌هاي مشخص و اثباتي داشته باشد.

کد خبر 326807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha