همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گراز نه تنها گونه‌ای در خطر انقراض نیست بلکه جمعیت آن در کشور به حدی زیاد است که موجب آسیب رساندن به کشاورزان و مزارع می‌شود و صدور مجوز شکار آن منع قانونی ندارد.

صدور مجوز شکار گراز قانونی است

به گزارش ايرنا، علی تیموری روز یکشنبه گفت: گراز گونه‌ای زیانبار است و بر اساس قانون، سازمان محیط زیست می‌تواند برای حفظ تعادل جمعیت این گونه جانوری، در صورت لزوم مجوز شکار آن را صادر کند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر، درخواستی حتی از جانب اقلیت‌های مذهبی در داخل کشور برای شکار گراز داده نمی‌شود این در حالی است که افزایش بی‌رویه جمعیت این گونه جانوری، آسیب‌های زیادی به محیط زیست و کشاورزان وارد می‌کند.

وی ادامه داد: گراز حیوانی حرام گوشت، با توان زاد و ولد بالا است یعنی در هر زایمان حدود 12 توله به دنیا می‌آورد، همچنین توانایی این حیوان در همه چیز خواری، قابلیت تطبیق با محیط را به آن می‌دهد و غذای گونه‌های دیگر را می‌خورد.

تیموری گفت: گراز در سراسر کشور با مشکل کاهش جمعیت مواجه نیست، به عنوان مثال، در استان خوزستان جمعیت آن به حدی زیاد است که اداره کل استان درخواست مجوز شکار حداقل 500 تا هزار گراز را صادر کرد، اما متقاضی برای شکار وجود ندارد.

وی افزود: از ابتدای سال 94 تاکنون 39 مجوز شکار گراز برای خارجی‌ها در استان‌های گیلان و مازندران صادر کرده‌ایم که با این کار درآمد خوبی وارد خزانه دولت می‌شود، در حالی که قیمت مجوز شکار گراز در کشورهای همسایه فقط 200 دلار است.

به گفته وی، قیمت مجوز شکار برای اقلیت‌های داخلی 80 هزار تومان است.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خارجی‌ها نیز بیش‌تر برای ثبت رکورد دندان‌های گراز برای کلکسیون‌های خود درخواست شکار می‌کنند.

وی تاکید کرد: با تمام این توضیحات تمام مراحل شکار گراز با نظارت کامل اداره کل استانی محیط زیست و حضور مستمر محیط‌بانان انجام می‌شود و نتیجه در قالب یک گزارش به سازمان محیط زیست ارسال می‌شود.

تیموری گفت: البته گونه‌هایی مانند کل، قوچ، میش و بز هم جزو گونه‌های در خظر انقراض نیستند و سازمان محیط زیست برای محکم کاری و کمک به حیات این گونه‌ها پارسال و امسال مجوز شکار آنها را صادر نکرد، اما ممکن است امسال این کار انجام شود.

چندی پیش تعدادی از رسانه‌ها از صدور مجوز شکار گراز در استان‌های شمالی کشور خبر دادند که سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این اخبار اعلام کرد: افزایش بی‌رویه جمعیت گراز در بسیاری از زیستگاه‌ها، برهم خوردن تعادل اکولوژیک و تنگ شدن عرصه بر سایر گونه‌های حیات وحش را در پی داشته و ورود خسارات به مزارع و باغات و نارضایتی جوامع محلی را موجب گردیده است. لذا به منظور اعمال مدیریت مستقیم در جمعیت گونه گراز، سازمان اقدام به صدور و ابلاغ دستورالعمل‌های شکار گراز به منظور تعدیل جمعیت این گونه در استان‌های درگیر با مشکل افزایش بی‌رویه و خارج از ظرفیت نموده است.

صدور پروانه شکار در استان مازندران برای اتباع خارجی در سال جاری تنها برای گونه آسیب‌رسان گراز بر اساس پیشنهادات فنی درخواست مستقیم استان به دلیل چالش‌های زیستی ایجاد شده در زیستگاه‌ها و شکایات متعدد کشاورزان و باغداران به واسطه بروز خسارت از سوی این گونه خاص، به مزارع و باغات صورت پذیرفته است و برای هیچ یک از سایر گونه‌های حیات وحش قابل شکار جهت اتباع خارجی نه در این استان و نه در سایر استان‌ها پروانه‌ای صادر نشده است.

از آنجا که گراز زیستگاه‌های با پوشش گیاهی بلند و نسبتا انبوه را ترجیح می‌دهد به همین دلیل جمعیت آن به ویژه در استان‌های شمالی کشور بسیار مطلوب و حتی فراتر از ظرفیت زیستگاه‌ها است. این جانور به واسطه علاقه زیاد به میوه و محصولات زراعی معمولا در اطراف این اراضی مشاهده می‌شود و در نتیجه از گونه‌های آسیب‌رسانی است که در کتاب قانون، از آن به عنوان گونه زیانکار نام برده شده است و به استناد بند ب ماده 8 قانون شکار و صید اجازه صدور پروانه رایگان شکار آن نیز پیش‌بینی شده است.

لذا صدور پروانه به منظور تعدیل جمعیت گراز در زیستگاه‌های آزاد حیات وحش با هدف کاهش فشار بر سایر زیستمندان و کمک به حفظ تعادل اکولوژیک و در کنار آن کاهش خسارات وارده بر جوامع محلی از جمله سیاست‌های سازمان در اعمال مدیریت مستقیم در زیستگاه‌ها است که حاصل جمع‌بندی متخصصین در استان‌ها و دفاتر تخصصی ستادی سازمان بوده است.

کد خبر 326702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha