همشهری آنلاین: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت به منظور بازسازی روابط اقتصادی با ایران به زودی با شماری از مقام‌های اروپایی به تهران سفر خواهم کرد.

موگرینی

به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند، گفت که اتحادیه اروپا تمایل دارد همکاری‌هایش را با ایران افزایش دهد.

موگرینی اعلام کرد: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و امنیت منطقه‌‌ای بسیار اهمیت دارد و باید آن را یک نقطه عطف بالقوه قلمداد کرد.

وی که به منظور شرکت در نشست شورای مشورتی کریدور جنوبی گاز به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرده است، به ترند گفت که اتحادیه اروپا هم‌چنین تعامل دو جانبه خود را با ایران از سر گرفته است.

ایران و گروه 1+5 برنامه جامع اقدام مشترک را که در ژوییه سال 2015 در وین حاصل شد، در روز 16 ژانویه سال جاری اجرایی کردند. براساس این توافق، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو شده است که شامل محدودیت‌ها بر بخش بانکی و آزاد سازی دارایی‌های مسدود شده ایران می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم‌چنین گفت:‌ من چند روز پیش با وزیر امور خارجه ایران در بروکسل دیدار و درباره موضوعات منطقه‌‌ای و دو جانبه با وی گفت‌وگو کردم و قصد دارم به‌زودی به همراه شماری دیگر از مقامات اروپایی به تهران سفر کنم.

او افزود: برگزاری گفت‌وگوهای سیاسی منظم و بازسازی روابط اقتصادی نزدیک (میان ایران و اتحادیه اروپا) یک تمایل مشترک محسوب می‌شود.

به گفته فدریکا موگرینی، تجارت، انرژی، محیط زیست، مهاجرت و اجرای قانون از جمله زمینه‌هایی است که اتحادیه اروپا دوست دارد همکاری‌هایش را در آن‌ها با ایران افزایش دهد.

وی تصریح کرد: من اطمینان دارم که تجدید این تعامل نه تنها به نفع شهروندان ایرانی، بلکه به نفع شهروندان ما در اتحادیه اروپا است؛ این اتفاقات مثبت می‌تواند با شروع از همسایگان ایران، تمام منطقه را دربرگیرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه به مذاکرات بین‌المللی سوریه اشاره کرد و گفت که سرانجام توانستیم تمام بازیگران بین‌المللی مربوطه را بر سر میز مذاکره جمع کنیم، من نمی‌خواهم تشریح کنم که پایان دادن به یک جنگ تا چه اندازه ضروری است، چون شما همه به خوبی از تاثیرات بی‌ثبات کننده این وضعیت در منطقه و پتانسیل گرایش‌های رادیکالی ناشی از مناقشات طولانی فرقه‌گرایانه در خاورمیانه مطلع هستید.

 

کد خبر 326611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha