سیدمحمد فخار: در روزهای پیش‌رو، متروی پایتخت شاهد تحولات جدیدی است تا ترافیک و ازدحام جمعیت در روزهای آخر سال به کمترین حد خود برسد.

مترو

اين تحولات با حضور 57واگن جديد و بهره‌برداري از متروي فرودگاه مهرآباد صورت مي‌گيرد. محمدباقر قاليباف شهردار تهران، تابستان سال‌جاري بود كه وعده داد: «درصورتي كه بودجه شهرداري پرداخت شود، تا 6‌ماه دوم سال96 ظرفيت حمل‌ونقل با مترو را به 10ميليون نفر مي‌رسانيم.» با 2گام مديريت شهري در توسعه حمل‌ونقل زيرزميني قرار است روزانه 270هزار نفر شهروند پايتخت بتوانند با مترو تردد كنند.

  • 57 واگن تازه‌نفس

امروز طي مراسمي در كارخانه واگن‌سازي متروي تهران در باقرشهر، 57 دستگاه واگن جديد به خطوط متروي تهران افزوده مي‌شود. با ورود اين تعداد واگن جديد، ناوگان ريلي تهران در آستانه سال نو تا حدي نونوار خواهد شد و ميزان جابه جايي روزانه متروي تهران، بالغ بر 200هزار نفر افزايش پيدا مي‌كند. آنگونه كه سيدجعفر تشكري‌هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران گفته، بخشي از واگن‌هايي كه وارد ناوگان ريلي مي‌شوند، در كارخانه واگن‌سازي متروي تهران توليد شده‌اند و بخش ديگري از اين واگن‌ها نيز در اين كارخانه به‌صورت كامل بازسازي و نوسازي شده و به‌اصطلاح اورهال شده‌اند.

  • كاهش سرفاصله‌

مهم‌ترين نقشي كه 57واگن جديد در خطوط متروي تهران ايفا مي‌كنند، كاهش سرفاصله حركت قطارهاست. هم‌اكنون در تهران 5خط مترو با سرفاصله ميانگين 3.5 تا 4دقيقه تردد مي‌كنند و در خط تازه تأسيس3، اين زمان به 15 تا 30دقيقه مي‌رسد. بدين‌ترتيب احتمال آن مي‌رود كه از اين واگن‌ها در خط جديد استفاده شود.

براساس ارزيابي‌هاي اوليه، متروي تهران براي سرفاصله 2دقيقه طراحي شده و واگن‌هاي جديد مي‌توانند ظرفيت‌هاي پنهان اين حمل ونقل پاك را آزاد كنند. بدين‌ترتيب امكانات و تجهيزات مترو اعم از خطوط، ايستگاه‌ها و قطارهاي مترو، هر از گاهي افزايش پيدا كرده و بر ظرفيت جابه‌جايي ناوگان متروي تهران روزبه‌روز افزوده مي‌شود. به گفته تشكري‌هاشمي، ساخت ايستگاه‌ها و خطوط و توليد واگن‌هاي مترو در داخل، محصول تخصص مهندسان ايراني و توان كارگران كشور است. توسعه متروي تهران، در راستاي «اقتصاد مقاومتي» مورد تأكيد مقام معظم رهبري و مصداق «اقتصاد درون‌زا» است.

  • نخستين خط تكميلي در آستانه افتتاح

خط متروي مهرآباد در نيمه اسفندماه به‌عنوان نخستين خط تكميلي مترو به بهره‌برداري مي‌رسد. براساس پيش‌بيني‌ها‌، با افتتاح اين خط تكميلي متروي تهران، روزانه 70هزار سفر به سفرهاي قطار شهري تهران افزوده مي‌شود. همچنين خط متروي فرودگاه مهرآباد با قطارها، برنامه‌ريزي حركت و ايستگاه‌هاي ويژه به بهره‌برداري مي‌رسد و به 4ترمينال فرودگاه خدمت‌رساني خواهد كرد. به گفته سيدمهدي اميني، مجري خط 4 متروي تهران، كارهاي لازم براي افتتاح ايستگاه مهرآباد انجام شده و پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه اين خط تا 15 اسفند‌ماه افتتاح شود. پروژه توسعه ايستگاه‌هاي خط4 متروي تهران در سال آتي ادامه خواهد يافت به‌طوري‌كه ايستگاه اكباتان به سمت جنت‌آباد حركت كرده و 3 ايستگاه ديگر نيز به بهره‌برداري مي‌رسد.

  • 2خط در برنامه 95

با تغييرات هفته‌هاي آينده، تعداد سفرها در متروي تهران به 4.2ميليون سفر در روز مي‌رسد. همچنين 2گام جديد در فهرست عمراني متروي تهران براي سال آينده قرار دارد كه مي‌تواند بيش از 3ميليون نفر تردد‌هاي روزانه را بيفزايد. احداث خطوط 6 و 7 كه از خطوط طولاني قطار شهري هستند، بخش اعظم از سفرهاي شهري ديگر را سامان مي‌دهد تا روند استفاده از خودروي شخصي كمرنگ و كمرنگ‌تر شود.

بدين‌ترتيب مهم‌ترين گام‌هاي مديريت شهري براي رسيدن به متروي 10ميليون نفري برداشته مي‌شود. همچنين شهردار تهران هفته گذشته از احداث 3خط جديد تكميلي مترو خبر داد كه مي‌تواند چرخه تردد در پايتخت را تكميل كند و دسترسي‌هاي مترو را به نحو مؤثري افزايش دهد.

کد خبر 326532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha