اریک رولو: یک آمریکایی با پاسپورت فرانسوی، نومحافظه‌کار پوپولیست.

اظهارات و اقدامات اخیر سارکوزی این اتهامات را نمی‌تواند کتمان کند و او هرگز در پی این نبوده است که تحسین و تأیید بوش و سیاست‌های داخلی و خارجی او را پنهان کند و هنوز هم دیدار کوتاه او از کاخ سفید قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه را به یاد داریم که طی آن اصرار داشت از او در حال دست دادن با بوش عکس گرفته شود و این منظره را حاوی پیام مهمی می‌دانست.

سارکوزی قطعاً مردی از جناح راست است و شاید محافظه‌کارترین رئیس‌جمهور این کشور پس از تأسیس جمهوری پنجم در سال 1958 توسط مارشال دوگل باشد و گرچه او خود را دنباله‌رو دوگل نمی‌داند اما در پی آن است که سیاست خارجی مشابه او را اجرا کند.

او ژان دیوید لویت را به‌عنوان مشاور دیپلماتیک خود انتخاب کرده است. لویت یک سوسیاست طرفدار آمریکاست و نفوذ او در دولت سارکوزی به مراتب بیش از برنارد کوشنر وزیر امور خارجه است.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به صراحت عنوان کرد که سیاست خارجی فرانسه بدون توجه به این که چه کسی رئیس‌جمهور است بایستی بدون تغییر باقی بماند و تأکید داشت که سیاست  عربی  در دوره جمهوری پنجم بایستی با هدف توسعه روابط با کشورهای عرب خاورمیانه ادامه یابد.

سارکوزی همچنین خود را نگران مناقشه اعراب و اسرائیل نشان داده است و بارها عنوان کرده که از یک طرف امنیت اسرائیل باید تأمین شود و از طرف دیگر یک کشور فلسطینی نیز بایستی تشکیل شود.

او حامی بی‌قید و شرط تمامی سیاست‌های اسرائیل نیست و از ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل خواسته تا روند آزادی زندانیانی فلسطینی طرفدار فتح را سرعت بخشد و از تعداد پست‌های بازرسی در اراضی اشغالی بکاهد.

از سوی دیگر پاریس همسو با اعراب معتقد است که در کنفرانس بین‌المللی ماه آینده پیرامون روند صلح خاورمیانه بایستی مسائلی مطرح شود که منجر به تداوم روند صلح شود.

پیش‌بینی هشداردهنده رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد این که اگر برنامه اتمی ایران ادامه یابد، جنگ با این کشور غیرقابل اجتناب خواهد بود، از سوی محافل رسانه‌ای جهان به‌عنوان همسویی با اظهارات بوش پیش‌بینی بر این که همه گزینه‌ها از جمله استفاده از نیروهای نظامی همچنان مطرح هستند، تلقی شده است.

ولی بررسی دقیق این اظهارات حاکی از این است که سارکوزی در واقع تمایل خود را به استفاده از راه‌حل دیپلماتیک و همراهی تحریم‌ها در صورت نیاز، نشان داده است.

او حتی به مشارکت در اقدام نظامی علیه ایران اشاره نکرده است و البته عواقب فاجعه‌بار اصرار تهران بر ادامه برنامه اتمی‌اش را یادآور شده است.

سارکوزی با وجود دنبال کردن اهداف مشترک با ژاک شیراک و جورج بوش در لبنان، رویکرد انعطاف‌پذیرتری نسبت به سوریه و حزب‌الله داشته و اصرار داشت تا نمایندگانی در نشست جنبش اسلامی در کنفرانس آشتی‌جویانه‌ای که اخیراً در نزدیکی پاریس برگزار شد، داشته باشد.

سخنگوی او در این نشست خاطرنشان کرد که حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا نیست و از سوی دیگر سارکوزی نمایندگانی را به دمشق فرستاد تا با مقامات حزب‌الله گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته باشند.

تمام این اقدامات حاکی از آن است که سارکوزی پیش از اسلاف خود خواهان تداوم سیاست عربی  فرانسه است و آغاز روابط گسترده نظامی، فرهنگ و سیاسی با لیبی نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.

Daily Star.Ib.com 
28سپتامبر

کد خبر 32630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز