همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت: ۵۲ هزار شعبه، ۱۲۰ هزار صندوق و یک میلیون نفر عوامل اجرایی، برای رای گیری از مردم تدارک شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه انتخابات، مرحله مهم اثبات مجدد اقتدار ملی و عزم برای سازندگی کشور است افزود: نباید بین دولتی و غیردولتی بودن برای انتخابات مرزبندی کنیم و باید مجلسی شکل بگیرد که برای دولت ریل گذاری کند و دولتی موفق است که در ریل مجلس حرکت کند.
وی گفت: تفکیک قوا در کشور به معنای تضاد و درگیری نیست بلکه برای همکاری و حفظ استقلال آنهاست.

رحمانی فضلی درباره توطئه انگلیس مبنی بر دخالت در انتخابات افزود: در برخی رسانه ها طوری مطرح می شد که انگار باید در کشور دو قطبی ایجاد شود و یک عده طرفدار و یک عده مخالف انگلیس باشند.
وی گفت: در داخل ایران هیچ کس طرفدار انگلیس نیست و نامزدها از مراحل مهمی رد شده اند و مراحل دیگری را در پیش رو دارند. وزیر کشور افزود: هر کدام از هشدارهای رهبری باید ما را هوشیارتر، منسجم تر و دقیق تر کند نه اینکه در تور جنگ روانی غربی ها بیفتیم.

رحمانی فضلی گفت: امریکا و غربی ها همیشه فکر می کنند کدخدای دنیا هستند در صورتی که آنها رعیت هم نیستند و فکر می کنند با دخالت ها می توانند بر مردم ایران تأثیرگذار باشند ولی پس از 37 سال نمی توانند بر این ملت تأثیر بگذارند.
وی افزود: نباید ما و گروه های سیاسی در زمین بازی آنها بازی کنیم و یک دو قطبی در کشور ایجاد شود.
رحمانی فضلی گفت: مسئولان باید زمینه نفوذ و تأثیرگذاری دشمنان را از بین ببرند و نمایندگان مجلس باید صلابت و استحکام فکری و شخصیتی برای انجام رسالت نمایندگی را داشته باشند.

وزیر کشور اضافه کرد: تهدید می شویم و این باید ما را منسجم تر، همدلتر و قوی تر و اتحاد درونی مان را بیشتر کند.
وی افزود: در صدا و سیما تلاش برای حفظ بی طرفی دیده می شود البته در برخی موضوعات در بیرون تلقی طرفداری می شود و باید تلاش کرد این تلقی ها ایجاد نشود.
وزیر کشور با بیان اینکه رسانه ملی در فراز و فرودهای انقلاب اسلامی کمک های شایانی انجام داده است گفت: صدا و سیما در روزهای گذشته بسیار عمیق تر برای حضور و مشارکت همگانی و حداکثری حرکت کرده است.
رحمانی فضلی افزود: صدا و سیما به مشارکت حداکثری، حفظ آرامش و تشویق و هدایت مردم و قبول نتایج دقت بیشتری داشته باشد.

وی گفت: پس از روز رأی گیری مردم باید به مسئولان اعتماد کنند و آنچه که نتایج صندوق هاست همه باید بپذیرند و همه رقابت ها کنار رود و رفاقت ها آغاز شود.
رحمانی فضلی با بیان اینکه در حوزه اجرایی با هماهنگی هایی که میان دستگاه ها وجود دارد آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات وجود دارد، اضافه کرد: در حوزه امنیتی نیز هیچ گزارشی که موجب دغدغه مردم باشد ارائه نشده است.
وی گفت: تعرفه های رأی گیری در این دوره علامت امنیتی بیشتری برای مقابله با جعل دارند و برای هر استان رنگ تعرفه ها متفاوت است که این امکان جا به جایی تعرفه ها در استان ها را به صفر می رساند.

وزیر کشور با بیان اینکه 52 هزار شعبه، 120 هزار صندوق اخذ رأی و یک میلیون نفر عوامل اجرایی پای صندوق های رأی وجود دارند افزود: با احتساب نامزدهایی که استعفا داده اند، اکنون 4979 نفر نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی و 159 نفر برای انتخابات مجلس خبرگان در عرصه باقی مانده اند.

رحمانی فضلی گفت: با این حساب برای هر صندلی مجلس شورای اسلامی 17 نفر رقابت می کنند.
وی افزود: برای همه صندوق ها بازرس تعیین کرده ایم در حالی که در دوره های گذشته برای هر 5 یا 10 شعبه یک بازرس وجود داشت.

رحمانی فضلی گفت: همه نامزدها می توانند نماینده خود را سر صندوق های رأی داشته باشند اما در تهران به دلیل تعداد زیاد نامزدها حدود 30 نفر می توانند به عنوان نماینده نامزدها و احزاب پای صندوق ها باشند.
وی افزود: از همه فرمانداران و استانداران آزمون قانون انتخابات گرفته شده است و آنها نیز آموزش های کامل را به عوامل اجرایی داده‌اند.

وزیر کشور گفت: بر اساس نظرسنجی های دستگاه های مختلف، کمترین حضور مردم در انتخابات پیش رو 70 درصد اعلام شده است.

رحمانی فضلی افزود: 55 میلیون نفر رأی دهنده هستند که سه میلیون رأی اولی در میان آنها حضور دارند.
وی با بیان اینکه10 درصد از نامزدها بانوان هستند افزود: در آخرین مرحله تأیید صلاحیت ها 1700 نفر از طرف شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند و در روزهای تبلیغات نیز صلاحیت حدود 45 نفر تأیید شد.
وی از مردم درخواست کرد در ساعات نخستین رأی گیری به محل صندوق ها مراجعه کنند و شماره ملی و شناسنامه را حتماً به همراه داشته باشند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه همراه داشتن کارت ملی برای انتخابات 7 اسفند الزامی نیست
تاکید کرد: در مکان هایی که صندوق های سیار به آنجا فرستاده می شود رأی گیری فقط با شناسنامه انجام می شود.
وی گفت: تلاش می کنیم در مدت زمان حدود 12 ساعت، رأی گیری را در کشور به پایان برسانیم اما در شهرهای بزرگ تا زمانی که رأی دهنده باشد از آنها رأی اخذ خواهد شد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه مردم تهران تلاش کنند اسامی همه نامزدهای مورد نیاز مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را در تعرفه ها بنویسند افزود: ناقص بودن تعداد نامزدها موجب کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم می شود. وی گفت: انتخابات مرحله دوم ممکن است نیمه دوم فروردین سال آینده یا اوایل اردیبهشت 95 برگزار شود.

وزیر کشور افزود: هر نامزد به 25 درصد آراء برای ورود به مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: افرادی که شماره ملی ندارند با یک تماس با ثبت احوال شهرستان از شماره ملی خود آگاه شوند.
وی افزود: نظر ما این بود که شمارش آراء ماشینی شود و اگر این اتفاق می افتاد نتایج آرای تهران در سه چهار ساعت اعلام می شد اما با شورای نگهبان در این زمینه به توافق نرسیدیم و روال شمارش مانند سنوات گذشته است.
وزیر کشور گفت: همه مدارس روز شنبه باز هستند مگر مدارسی که صندوق در آنها باشد، اما اگر امکان اختصاص دو اتاق برای شمارش آراء باشد، آن مدرسه نیز باز و این به اختیار وزارت آموزش و پرورش است.

رحمانی فضلی افزود: در 95 درصد حوزه ها کار شمارش آراء تا صبح روز پس از انتخابات تمام می شود.
وی گفت: تاکنون350 تخلف در فضای مجازی و150 تخلف در روزنامه ها گزارش شده است. 40 سایت غیرمجاز نیز در این زمینه تعطیل و برخی به قوه قضائیه معرفی شده اند.
وی با بیان اینکه نیازی به بسته شدن شبکه های اجتماعی نیست گفت: تاکنون رقابت های تبلیغاتی، رقابت های خوبی بوده و فضای مجازی نقش آفرینی مهمی در انتخابات داشته است.

وزیر کشور افزود: بر اساس آخرین نظرسنجی ها میانگین شرکت مردم تهران در انتخابات مجلس 45 درصد است.

کد خبر 326280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha