چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در صورتی که چهار ویژگی زیر را دارید، شانس شما برای کسب جایزه اسکار از سایرین بیشتر است و می‌توانید از همین حالا خود را برای سخنرانی پس از کسب جایزه آماده کنید!

اسکار

با نگاهی آماری به نامزدهای هشتادوهشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار، احتمال برنده شدن نامزدهایی که دارای چهار ویژگی زیر هستند بيشتر است:

  • مرد باش

زنان 21 درصد از نامزدهای اسکار جوایز امسال در شاخه‌های غیر از بازیگری را تشکیل می‌دهند و این روند جدیدی در این جوایز سینمایی نیست.

براساس مطالعه انجام شده توسط مرکز «زن در رسانه»‌ به طور متوسط تنها 19 درصد از نامزدهای غیربازیگری جوایز اسکار در چهار سال اخیر زن بوده‌اند. در طول تاریخ جوایز اسکار هیچ‌گاه یک زن نامزد شاخه بهترین فیلمبرداری نبوده است. امسال نیز هیچ زنی در میان نامزدهای بهترین کارگردانی، تدوین صدا، صداگذاری و فیلمنامه‌ اقتباسی دیده نمی‌شود.

  • سفید باش

هیچ یک 20 نامزد چهار شاخه بازیگری جوایز اسکار امسال سیاه‌پوست نیستند. پس از اعلام نامزدهای اسکار امسال ستاره‌های هالیوودی چون «ویل اسمیت و همسرش»، «جیدا پینکت اسمیت»، و «اسپایک‌لی» مراسم نهایی اسکار را بایکوت کردند. منتقدین از عدم تنوع نژادی در خود آکادمی نیز به شدت انتقاد کردند که 94 درصد از اعضای آن سفیدپوست هستند.

تعداد بازیگرانی که در طول هشتاد‌وهفت دوره گذشته جوایز سینمایی اسکار موفق به کسب جایزه بازیگری شده‌اند، تقریبا بیانگر نسبت جمعیت سفیدپوستان به سیاه‌پوستان در جامعه آمریکاست. علاوه بر این بسیاری از اسکارهای بازیگری کسب شده توسط سیاه‌پوستان مربوط به شاخه نقش مکمل است و «هیل بری» تنها زن سیاه‌پوست برنده جایزه نقش اصلی اسکار است. اوضاع تنوع نژادی پشت دوربین از این هم بدتر است. در طول تاریخ اسکار تنها سه مرد به جمع نامزدهای اسکار کارگردانی راه یافته‌اند که هیچ کدام هم موفق به کسب جایزه نشدند.

  • خیلی جوان نباش

«شارلوت رامپلینگ» بازیگر فیلم «45 سال» با 70 سال بالاترین سن را در میان تمام نامزدهای بازیگری جوایز اسکار امسال دارد. البته نباید فراموش کرد که پیش از این «جسیکا تندی» در سن 81 سالگی برای بازی در فیلم «راننده خانم دیزی» اسکار گرفت. با این وجود به طور متوسط سن متوسط دریافت اسکار بازیگری برای مردان 43 سال است، در حالی که این سن برای بازیگران زن ده سال کمتر است. سه نفر از پنج نامزد بهترین بازیگر زن امسال اسکار زیر 30 سال سن دارند، در حالی که در شاخه بازیگری مرد همه بالای 30 سال سن دارند.

  • فیلم شما در نیویورک ساخته شده باشد

از فیلم «ملودی برادوی» در سال 1929 تا فیلم «مرد پرنده» برنده اسکار سال گذشته در مجموع 16 فیلم برنده اسکار بهترین فیلم تاکنون در نیویورک ساخته شده‌اند. البته این 16 فیلم شامل آثاری چون «پدرخوانده 2» نمی‌شود که بخش زیادی از آن در نیویورک مقابل دوربین رفته است. هیچ شهری همتای نیویورک در سینمای هالیوود به نمایش گذاشته نشده است. اما با نگاهی به فیلم‌های برنده اسکار ساخته شده در خارج از آمریکا، 12 فیلم در انگلیس ساخته شده‌اند که اولین آن مربوط به سال 1933 میلادی و فیلم «بازگشت کاوالکید» می‌شود. «ارباب حلقه‌ها» تنها فیلمی است که داستان آن در یک سرزمین خیالی می‌گذرد و اسکار بهترین فیلم را دریافت کرده است.

مراسم اعطای هشتادوهشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز 28 فوریه (9 اسفند‌ماه) در سالن «دالبی تئاتر» لس‌آنجلس با اجرای «کریس راک» برگزار می‌شود.

منبع:گاردين

کد خبر 326232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha