چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مستند‌نگاری فرش‌های موزه‌ای ایران توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی با هدف مطالعه و بررسی همه جانبه و تخصصی فرش‌های موزه‌ای ایران در سه دوره تاریخی صفویه، قاجار و پهلوی انجام گرفت.

The carpet museum

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شکوفه مصباحی مسئول گروه پژوهشی فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی، این مطلب را در نخستین همایش و کارگاه بین‌المللی "مستند‌نگاری پیشرفته در حوزه میراث فرهنگی" مطرح ساخت.

او با اشاره به پروژه "مستندنگاری قالی ایرانی، فرایند و تجارب در موزه فرش" به معرفی طرح، پیشینه، ضرورت‌های اجرای طرح و نیاز به مستندنگاری دقیق از آثار موزه‌ای پرداخت.

عضو گروه علمی و اجرایی پروژه مستندنگاری آثار موزه‌ای ایران گفت: با توجه به نیاز موجود در میراث فرهنگی، طرح "فرش‌های موزه‌ای ایران" که با هدف مطالعه و بررسی همه جانبه و تخصصی فرش‌های موزه‌ای ایران، مستندنگاری، معرفی، حفاظت و مرمت بهینه این گروه از آثار نفیس موزه‌ای است، در سال 1387 در پژوهشکده حفاظت و مرمت تعریف شد.

به گفته وی، برای انجام این طرحِ جامع، سه دوره تاریخی صفویه، قاجار و دوران پهلوی مد‌نظر قرار گرفت.

این کارشناس افزود: در این راستا و با توجه به طرح‌های پژوهشی صورت گرفته، مستندنگاری آثار موزه‌ای با دستگاه تصویربرداری تحلیلی (اسکن) مطرح شد.

وی در ادامه در خصوص سختی‌ها و محدودیت‌های بررسی فرش‌های موزه‌ای، اهداف و مزایای تصویربرداری تحلیلی با کیفیت بالا از فرش، حساسیت‌های برخورد و مطالعه قالی‌های صفوی و مستندنگاری از آثار نفیس موزه‌ای، آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری فرش‌های تاریخی توضیحاتی ارائه کرد.

مصباحی در بخشی دیگر به بیان فرایند و تجارب مستندنگاری 16 تخته قالی موزه فرش پرداخت و گفت: این طرح با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی، پژوهشکده حفاظت و مرمت، لابراتوار ایده دانشگاه کیوتو ژاپن و موزه فرش ایران، به مدت 5 روز از 25 تا 30 مهرماه 94 انجام شد.

مسئول گروه پژوهشی فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی در ادامه مطالبی درباره انتقال قطعات دستگاه اسکنر به موزه فرش و مونتاژ آن، مراحل انتقال قالی‌ها و شیوه اسکن آنها ارائه کرد.

او در پایان تصریح کرد: با توجه به تجربیات و نتایج حاصل در این پروژه، به نظر می‌رسد غنای مطالعات انجام شده بستر مناسبی را برای ادامه روند پژوهش و مستندنگاری مجموعه آثار در راستای اهداف میراث فرهنگی کشور فراهم سازد و به صیانت و حفاظت شایسته‌تر از آثار موزه‌ای بیانجامد.

گفتنی است، نخستین همایش و کارگاه بین المللی 3 روزه مستندنگاری پیشرفته در حوزه میراث فرهنگی كه توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با شرکت اندیشمندان و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، ژاپن، مالزی، آمریکا، مصر، فیلیپین ،آلمان و همچنین هنگ‌کنگ برگزار شد، چهارشنبه 5 اسفند پایان می‌یابد.

کد خبر 326211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha