طرح موضوع مشروعیت قانونی چندهمسری و تعدد زوجات بدون اجازه زن اول که از سوی دولت در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده پیشنهاد شده واکنش منفی شخصیت‌ها و محافل اجتماعی و فرهنگی کشور را برانگیخته است.

روز پنجشنبه میزگردی با عنوان آسیب‌شناسی لایحه حمایت از خانواده در خانه احزاب برگزار شد که اغلب شرکت‌کنندگان در آن به نقد پیشنهاد دولت درمورد قانونی شدن تعدد زوجات پرداختند و آن‌را عامل سستی بنیاد خانواده و سلب حقوق زنان دانستند.

آگاهی زنان مانع تعدد زوجات است

به گزارش فارس، یک استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی در همین زمینه با اشاره به لایحه حمایت از خانواده گفت: آگاهی زنان امروزی، مانع پذیرش چند زنی و تعدد زوجات خواهد بود.

علی احمدی در میزگرد بررسی و آسیب‌شناسی لایحه حمایت از خانواده طی سخنانی با بیان اینکه ازدواج، برخورد دراماتیک طبیعت و فرهنگ است گفت: در سال‌های اخیر در ایران و طی 2 قرن اخیر در اروپا تسلط فرهنگ در ازدواج کمتر شده و جنبه فیزیولوژیک آن غلبه پیدا کرده است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی اجتماع ایران گفت: اکنون در موقعیتی هستیم که می‌خواهند حق تعدد زوجات را به رسمیت بشناسند؛ سؤال اینکه چرا در این زمان و در این جغرافیا این موضوع مطرح شده است؟ آثار چنین پدیده‌ای چه خواهد بود؟

 احمدی‌ در ادامه به‌نظریات گوناگون در خصوص علل ارائه این طرح اشاره کرده و گفت: عده‌ای مطرح شدن این طرح را به ذهن دولت نهم منسوب می‌کنند، برخی لایحه‌ را تدبیری برای خانواده می‌دانند و گروهی دیگر نیاز مردان را علت اصلی تنظیم این لایحه می‌دانند.

این استاد دانشگاه در ادامه و با طرح این سؤال که آیا ماده 23 جوابگوی نیاز جامعه امروزی ایران است، گفت: خانواده امروز متفاوت با چند دهه پیش است که کاملا بر اساس سنت‌ها و بدون گفت‌وگو بوده اما امروزه زندگی بدون گفت‌وگو نمی‌تواند تداوم یابد و هیچ زنی تحمل زن دیگری به‌عنوان همسر مرد خود را ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در جامعه امروزی نمی‌توان انتظار صبر و تحمل زنانی را داشت که مورد بی‌وفایی همسر خود هستند گفت:تصویب این لایحه، هم موجب ترس دختران از ازدواج و در نتیجه افزایش سن ازدواج می‌شود و هم حرمت نقش پدری در خانواده دچار خدشه می‌شود و در کنار آن باید انتظار افزایش خشونت‌های خانوادگی را در نتیجه تصویب این لایحه داشته باشیم.

فرهنگ ما تحمل این قانون را ندارد
دبیرکل جامعه زینب نیز با اشاره به لایحه حمایت از خانواده گفت:فرهنگ ما تحمل این قانون را ندارد و تصویب آن موجب از هم پاشیدن خانواده‌ها می‌شود.

مریم بهروزی با بیان این مطلب که در قوانین خود نیاز به یک تحول داریم گفت:‌ این تحول ابتدا باید در اندیشه‌ علما و فقهای ما اتفاق بیفتد؛ این قانون باید تحول خواه و اصلاح‌گرا باشد آن‌هم بر پایه عدالت.

بهروزی در ادامه با طرح این پرسش که آیا در شرایط کنونی این قانون برای جامعه ما لازم است گفت: باید ابتدا یک آمارگیری جامع صورت گیرد، در جامعه فرهنگ سازی شود و سپس این قوانین به تصویب برسد چرا که فرهنگ ما تحمل این قانون را ندارد و تصویب آن موجب از هم پاشیدن خانواده‌ها می‌شود.

دبیر کل جامعه زینب (س) در ادامه افزود: این قانون اشتباه است چون در آن آمده است شرط اینکه مردی همسر دوم اختیار کند توانایی مالی اوست.

مگر قرار است ما برای پولدارها قانون تصویب کنیم و سفره هوسرانی برای آنها باز کنیم؟
وی در ادامه با اشاره به شرط دیگر لحاظ شده در این لایحه برای ازدواج مجدد مرد گفت: دومین شرط، عدالت مرد است؛ یعنی باید مرد متعهد عدالت شود.

خوب این چه ضمانت اجرایی دارد؟اصلا چه کسانی می‌توانند عدالت را احراز کنند؟ مریم بهروزی با اشاره به مشکل مالی جوانان برای ازدواج گفت: دولت باید رفع نیاز و فقر کند و  معضل مسکن جوانان را حل کند.

اگر بگوید نمی‌تواند و نمی‌شود به معنای آن است که حکومت اسلامی کارآمد نیست در حالی که اسلام کارآمد است.

بهروزی در پایان افزود: طبق آمارهای به دست آمده، به ازای هر هزار زن، هزار و 14 مرد، در جامعه هست؛ برای همین هیچ نیازی به این قانون نداریم.

چند همسری تشویق شده است

صدیقه وسمقی با اشاره به لایحه حمایت از خانواده گفت: درجامعه‌ای که چند همسری قبیح بوده است تلاش کردیم که آن را تشویق کنیم.

عضو شورای شهر اول تهران با اشاره به آثار این لایحه بر اجتماع افزود: درجامعه‌ای که چند همسری قبیح بوده است تلاش کردیم که آن را تشویق کنیم و با چنین قانونی به آن دامن بزنیم.

وسمقی با بیان دلایل موافقان این لایحه که معتقدند این امر موجب سهل شدن ازدواج می‌شود گفت: باید ببینم گروه‌های اصلی که در آستانه ازدواج هستند چه کسانی هستند.

وانان پسری که به‌دلیل گرانی و نبود شغل نمی‌توانند زن بگیرند، امروز مهم‌ترین گروه هستند.

وانی که نمی‌تواند یک زن بگیرد ما بیاییم مشکل همسربعدی او را حل کنیم؟ دلیل دیگر مدافعان طرح برای زنان بیوه است؛ بررسی کنید ببینید چند در صد از زنان جامعه را این قشر تشکیل می‌دهند که ما بیاییم برای این گروه فرهنگ‌سازی کنیم؟
وی در ادامه افزود: چند همسری، فرهنگ ما ایرانیان نیست و قرآن هم تأکید دارد که در مواقع خاص و ضروری صورت گیرد.

کد خبر 32614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز