چند روز بعد از حادثه دردناکی که پس از عمل زایمان برای مادری در یکی از بیمارستان‌های تهران رخ داد و باعث سوختگی شدید او شد، این حادثه جان نوزادی را گرفت. استفاده از گاز دیگری به جای گاز اکسیژن دلیل هر دو حادثه بود.

حوادث پزشکی

قرباني جديد سهل انگاري در بيمارستان، نوزاد 45 روزه‌اي است كه دوشنبه سوم اسفندماه براي انجام عمل جراحي فتق به بيمارستاني در تهران منتقل شد. پدر و مادر اين نوزاد دختر، كودكشان را به‌دست تيم پزشكي سپردند و اين كودك براي انجام جراحي به اتاق عمل منتقل شد. پدر و مادر اين كودك پشت در اتاق عمل انتظار مي‌كشيدند تا هرچه زودتر نوزادشان را پس از عمل جراحي در آغوش بگيرند اما نمي‌دانستند تا دقايقي بعد حادثه‌اي تلخ و غم انگيز رخ خواهد داد.

آنها كه پس از گذشت 10سال صاحب فرزندي شده بودند و حالا لحظه شماري مي‌كردند تا نوزادشان زودتر از اتاق عمل بيرون بيايد اما يك اشتباه كوچك باعث شد تا پدرو مادر اين نوزاد داغدار شوند چرا كه در اتاق عمل به‌علت وصل كپسول ديگري به جاي اكسيژن، نوزاد دچار خفگي شده و جان باخت. حتي پزشكان عمليات احياء را روي اين نوزاد انجام دادند ‌اما ديگر فايده‌اي نداشت و اين اقدامات براي نجات جان كودك بي‌نتيجه ماند.

دكتر رحماني، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با تأييد اين خبر به باشگاه خبرنگاران گفت: تا روشن شدن كامل اين موضوع به هيچ عنوان اطلاعاتي در اين خصوص نمي‌دهم.

  • عزل و تعليق مقصران حادثه مرگبار

به‌دنبال اين حادثه تلخ، معاونت درمان دانشگاه شهيد بهشتي توضيحاتي ارائه كرد. در اطلاعيه‌اي كه از سوي اين معاونت صادر شده آمده است كه با دستور رئيس دانشگاه دو هيأت جداگانه از مديران دانشگاه و نمايندگان وزارت بهداشت براي رسيدگي به موضوع به محل اعزام شدند. از سويي با دستور رئيس دانشگاه تمامي كادر مديريتي، خدماتي، درماني و مسئول در اين اتفاق به هيأت تخلفات كاركنان و هيأت علمي دانشگاه معرفي شدند.

اين اما همه اقدامات انجام شده پس از حادثه نبود. چرا كه در ادامه مسئول فني شيفت صبح عزل، متخصص بيهوشي، تكنسين بيهوشي و سرپرستار اتاق عمل هم از كار معلق شدند. همچنين به رئيس و مدير بيمارستان جهت اصلاح فرايند و پيگيري مجدانه براي پيشگيري از وقوع موارد مشابه تذكر جدي داده شد. بر همين اساس دلجويي از خانواده نوزاد فوت شده و اقدامات لازم درخصوص پيگيري حقوق قانوني آنها نيز در دستور كار قرار گرفت.

از سويي در بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص شد كه نوزاد 45روزه هنگام عمل جراحي دچار افت فشار شده بود وكپسول گاز CO2 كه اشتباها در محل قرار داشته، وارد مدار تنفس اتاق عمل شده و متأسفانه باعث مرگ نوزاد شد.

  • تكرار يك حادثه

مرگ نوزاد 45روزه تنها حادثه تلخي نبود كه در اتاق عمل بيمارستاني در پايتخت به‌دليل استفاده از كپسول گاز اشتباه رقم خورد چراكه در حادثه‌اي مشابه كه 27دي‌ماه امسال در بيمارستان ديگري رخ داد اين اشتباه پزشكي باعث سوختگي زن جوان شد. اين زن كه براي زايمان به اتاق عمل منتقل شده بود پس از تولد دوقلوهايش حادثه‌اي برايش رخ داد كه شيريني تولد فرزندانش را برايش تلخ كرد.

پس از عمل مادر به اكسيژن نياز داشت اما در اتاق عمل به جاي اكسيژن از كپسول اشتباهي استفاده شد كه باعث سوختگي شديد او شد. مادر پس از اين حادثه به كما رفت و پس از به هوش آمدن در بخش سوختگي بيمارستان بستري شد و همچنان در بيمارستان تحت درمان است.وي همچنان با استفاده از لوله تراكستومي كه در داخل گردنش گذاشته شده است نفس مي‌كشد و تغذيه مي‌كند و توان صحبت كردن ندارد.

کد خبر 326132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha