همشهری آنلاین: موسسه رتبه بندی اعتبار مالی مودیز در گزارشی اعلام کرد: بانک‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس از نظر مالی در وضع بدی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از رویترز از پاریس، موسسه رتبه بندی اعتبار مالی «مودیز»( Moody's) نهادی که چشم انداز اقتصادی کشورها و قدرت مالی آنها در عمل به تعهدات مالی شان را ارزیابی می کند اعلام کرد بانکهای کشورهای حوزه خلیج فارس از نظر نقدینگی در وضع بدی قرار گرفته اند.

موسسه رتبه بندی اعتبار مالی «مودیز» که به همراه «فیچ ریتینگز» و «استاندارد اند پورز» سه موسسه بزرگ جهان در ارزیابی توان مالی کشورها درخصوص بازپرداخت به موقع بدهی های سررسید شده شان، به حساب می آید، با انتشار گزارشی اعلام کرد بانک های شش کشور شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس به علت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، و درنتیجه کاهش درآمدها، از نظر نقدیندگی با مشکل مواجه شده اند.

  • معضلات کاهش قیمت نفت

در بخشی از گزارش موسسه رتبه بندی اعتبار مالی مودیز تصریح شده است کاهش درآمدهای نفتی باعث کاهش خدمات دهی دولتی و حمایت دستگاههای دولتی از نظام بانکی کشورهای حوزه خلیج فارس شده است.

این در حالی است که این حمایتهای دولتی تاکنون نقش مهمی در تقویت توانایی بانکهای شش کشور حوزه خلیج فارس(عربستان سعودی،بحرین،امارات عربی متحده،کویت،عمان و قطر) داشته است.

موسسه رتبه بندی اعتبار مالی مودیز در همین گزارش خاطر نشان می کند شکاف فزاینده میان پایین بودن قیمت نفت در بازارهای جهانی و بالا بودن هزینه های عمومی در کشورهای خلیج فارس تاثیر منفی زیادی بر بانک های آنها گذاشته است.

به همین علت بودجه سال مالی 2016،رشد اقتصادی این شش کشور کاهش یافته و کسری بودجه آنها رو به افزایش است.

  • کاهش در آمدهای نفتی

براساس این گزارش، مسئله از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می کند که کشورهای حوزه خلیج فارس تا حد بسیار زیادی وابسته به درآمدهای نفتی هستند و این در حالی است که نفت در بازارهای جهانی از اواسط سال 2014 تاکنون بیش از 70 درصد ارزش خود را از دست داده است.

بر پایه برخی ارزیابی ها، از میزان درآمدهای نفتی این شش کشور در سال 2015، حدود300 میلیارد دلار کاسته شد.

مودیز درهمین باره خاطر نشان می کند این کاهش درآمد از همین حالا بر بانکهای شش کشور حوزه خلیج فارس تاثیرات خود را گذاشته است. به همین علت همه آنها از هر تلاشی برای جذب سپرده گذاری ها دریغ نمی کنند.

کد خبر 326011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha