همشهری آنلاین: بیمارستان دانشکده پزشکی دانشگاه جان‌هاپکینز مجوز انجام جراحی پیوند کبد و کلیه یک فرد مبتلا به ایدز را به بیماری که HIV مثبت است، دریافت کرده‌است و به زودی این جراحی انجام خواهد‌شد.

جراحی

براساس گزارش ساينس‌الرت، اين اولين جراحي پيوند اندام‌هاي HIV مثبت در آمريكا خواهد‌بود، روندي كه مي‌تواند سالانه جان بيش از هزار نفر را از مرگ نجات دهد، زيرا تاكنون به صورت تقريبي 600 فرد مبتلا به ايدز آمادگي خود را براي اهداي عضو اعلام كرده‌اند اما در گذشته به واسطه ممانعت‌هاي قانوني اينكار قابل اجرا نبود.

به گفته دوري سيگو از جراحان جان‌هاپكينز،‌ اين عالي‌ترين بهبود در پيوند اعضا است كه طي دهه‌هاي گذشته شاهد آن بوده‌ايم. اين مجوز در پي تصويب قانون HOPE 2013 صادر شده‌است،‌ قانوني كه سيگو آن را بازنويسي كرده و به امضاي باراك اوباما رسيده‌است تا به اين شكل امكان اهداي عضو توسط افراد مبتلا به ايدز نيز فراهم شود.

دانشگاه جان‌هاپكينز اكنون پس از دوسال كاغذ‌بازي موفق به دريافت مجوز از سوي شبكه متحد اشتراك اندام شده‌است تا به اولين بيمارستان در آمريكا تبديل شود كه جراحي پيوند كليه و كبد را ميان دو فرد مبتلا به ايدز انجام خواهد‌داد و در عين حال اولين بيمارستاني در جهان خواهد بود كه پيوند كبد ميان دو فرد مبتلا به ايدز در آن انجام خواهد گرفت. 

پيوند اعضاي آلوده به ايدز اولين‌بار در سال 1988 به دليل كوتاه بودن طول عمر افراد مبتلا به اين ويروس، غيرقانوني اعلام شد، اما از زمان معرفي ضد‌ويروس‌ها، بيماران مبتلا به ايدز براي مدتي طولاني‌تر زندگي مي‌كنند و با مصرف داروهاي مناسب مي‌توانند به اندازه انسان‌هاي غير مبتلا به زندگي خود ادامه دهند، و همين نشان مي‌دهد اين افراد نيز به اندازه افراد غيرمبتلا به پيوند عضو نياز پيدا خواهند‌كرد.

به گفته سيگو اين افراد نيز به بيماري كليوي يا كبدي مبتلا مي‌شوند و به پيوند عضو نياز پيدا مي‌كنند و درحال حاضز 120 هزار نفر در ليست انتظار دريافت عضو مبتلايان به ايدز قرار دارند، درحالي كه مبتلايان به ايدزي كه در ليست انتظار قرار‌دارند زودتر از افراد غيرمبتلا در اين انتظار جان خود را از دست مي‌دهند.

درحال حاضر پيوند كليه ميان دو مبتلا به ايدز در آفريقاي جنوبي با موفقيت انجام گرفته‌است و ثابت مي‌كند اين تكنيك مي‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. تاريخ انجام اولين پيوند در آمريكا هنوز مشخص نشده‌است اما به محض فراهم شدن اندام‌هاي مورد نياز و انتخاب گيرنده، تاريخ اينپيوند مشخص خواهد‌شد.

بزرگترين خطر در اين جراحي پيوند پديده‌اي است كه عفونت شديد ناميده مي‌شود، اين يعني احتمال آلوده شدن فرد مبتلا به ايدز به نوعي تهاجمي‌تر از اين بيماري كه از اهدا كننده وارد بدن گيرنده مي‌شود. براي جلوگيري از وقوع چنين حادثه‌اي جراحان بايد به دقت نوع بيماري دو طرف پيوند را مورد بررسي قرار دهند و با استفاده از داروهاي درست بيماري را تحت كنترل خود درآورند.

کد خبر 325985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha