مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وال‌ها آوای مخصوص به خود را دارند و دلفین‌ها به سوت‌های عجیبشان مشهورند؛ و اکنون دانشمندان موفق شده‌اند صدای گونه‌های دیگری از آبزیان اعماق دریاها را استراق سمع کنند.

آبزیان

براساس گزارش پاپ‌ساينس، محققان در پژوهشي جديد به وجود مجموعه‌اي متفاوت از آواها و اصوات در دل اقيانوس‌ها پي‌برده‌اند. اين صداي عجيب در طول مهاجرت‌هاي روزانه ماهي‌ها،‌ميگو‌ها، عروس‌هاي دريايي و ماهي‌هاي مركب ايجاد مي‌شود،‌در اين دوره زماني اين آبزيان براي تغذيه خود را به سطح آب مي‌رسانند.

مجموع وزن اين جانداران به 10 ميليارد تن خواهد رسيد، اما محققان هنوز نمي‌دانند كدام‌يك از آنها مسئول ايجاد اين صداي زمزمه مانند با فركانس پايين است، اگرچه ماهي استخواني كوچك به عنوان عامل احتمالي ايجاد اين صدا شناخته مي‌شود.

اين صداي زمزمه بسيار آرام است، درحدود 3 تا 6 دسيبل بيشتر از صداي پس‌زمينه اقيانوس، از اين رو انسان در شرايط عادي قادر به شنيدن آن نخواهد‌بود. با اين‌همه اگر قادر به شنيدن آن بود بايد در فاصله چندين كيلومتري از منبع صدا و در زمان مناسبي از روز حضور داشته‌باشد زيرا اين زمزمه ضعيف تنها براي چند ساعت ادامه دارد. دانشمندان براي ثبت اين صداها از تجهيزاتي بسيار حساس استفاده كرده‌اند. 

اگرچه انسان براي شنيدن اين صدا بايد زحمات زيادي را تحمل كند،‌ اما شكارچيان دريايي توانايي ويژه‌اي در رديابي زمزمه‌هاي فركانس پايين دارند و از آنجايي كه اين موجودات زنده مهاجر از عناصر اصلي زنجيره در دريا به شمار مي‌روند، اين كشف صوتي جديد مي‌تواند جزئياتي تازه درباره عملكرد دروني اين زنجيره را در اختياز دانشمندان قرار دهد.

کد خبر 325957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha