دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: همه دنبال آدم‌های امین هستند تا قدر اعتماد به سرمایه‌هایی مثل عمر، پول، عاطفه، رأی در انتخابات و... را بداند.

امانتداری

خيانت، چه از نوع چندميلياردي‌اش باشد تا چه خيانت عاطفي ريشه در همين امانتدار نبودن دارد. شما در موقعيت‌هاي مهم چطور فرد امين و امانتدار را مي‌شناسيد؟

  • دنياي امنم آرزوست

در فرهنگ لغت، امانتداري به ضد‌خيانت گفته مي‌شود؛ رفتاري كه به قول قرآن ريشه در «ا م ن» دارد و معني ايمني و آرامش قلب دارد. نبايد فكر كرد كه امانت فقط شيء است و امانتداري چيزي شبيه پس دادن يك نامه، خودكار و... به صاحبش! دنياي امن با آدم‌هاي امانتدار به معني واقعي و شيرين آن، از نشانه‌هاي دولت بعداز ظهور امام زمان(عج) است. تهمت، دزدي، پاپوش ساختن، تصاحب حق، اشغال، كم‌فروشي و كم‌كاري هيچ كدام نمي‌تواند با امانتداري جور دربيايد. امانتدارهاي واقعي، دارايي خودشان و شما برايشان فرقي ندارد و نسبت به هردو احساس نگهباني يكساني دارند. با اين حساب در جامعه امانتدار كسي نمي‌تواند صداي كمك يك فرد را در خيابان بشنود و بگويد بايد سرم به‌كار خودم باشد و بي‌تفاوت رد شود. امانتداري روزي و آرامش را زياد و رابطه افراد را آسان مي‌كند.

  • اين نشانه‌ها كافي نيست

اگر مي‌خواهيد دنبال يك فرد امانتدار بين همكارانتان، خواستگارانتان، كانديداهاي انتخابات كه هركدام با تبليغات فراوان دنبال رأي شما هستند و... باشيد به اين نشانه‌ها و حرف‌ها به تنهايي دلخوش نباشيد:

1- به عمل كار برآيد به سخنداني نيست: امانتداري صفت عملي در اخلاق و البته يكي از نخستين صفت‌هاي لازم و اساسي هر مسلمان است. ادعاي حرفي براي اينكه من امانتدارم نمي‌تواند معرف خوبي باشد.

2- هر نمازخواني امانتدار نيست: امام‌صادق(ع) مي‌فرمايند: فريب نماز و روزه مردم را نخوريد زيرا آدمي گاه چنان به نماز و روزه خو مي‌كند كه اگر آنها را ترك گويد، احساس ترس مي‌كند بلكه آنها را به راستگويي و امانتداري بيازماييد.

3- ظاهربين نباشيد: هركس توان مالي بهتري دارد، هركس ظاهر شيك‌تري دارد، هركس ظاهر مذهبي‌تري دارد و از اين دست نشانه‌ها نمي‌تواند معيار امانتداري باشد. شايد در صفحه حوادث گاهي امانتداري بعضي شهروندان فقير ديگران را متعجب كند، اين تعجب دقيقا مصداقي بر ظاهربين‌ بودن بيشتر ماست!

  • امين‌ها را امتحان كنيد

امانتداري دايره بزرگي دارد؛ از امانتداري نعمت‌هاي خدا بگيريد تا امانتداري آبروي مردم و حفظ اسرار آنها؛ از امانتداري در پايبندي به قول و قرار‌ها تا قضاوت كردن‌ها و برچسب زدن‌ها... .فرد مدعي امانتداري را بسته به موقعيت امتحان كنيد. مثلا در فضاي انتخابات، تعداد زيادي از كانديداها قبلا سابقه كار سياسي مثلا نمايندگي مجلس را دارند؛ ببينيد كه در سابقه آنها چقدر تلاش براي انجام وعده‌ها و قول‌هايشان بوده است؟ آيا فقط نزديك انتخابات بين مردم و مسجدها رفت‌وآمد پيدا كرده‌اند يا نه؟ آيا براي اثبات خود از آبروي ديگران خرج مي‌كنند؟ شما يك امين لازم داريد چيزي مثل يك فرد امانتدار واقعي كه اگر منافعش هم به خطر افتاد و در موقعيت گناه، رشوه و... هم قرار گرفت بتواند خودكنترلي كند. امانتدارهاي واقعي جز با وصل به تكيه‌گاه خدا نمي‌توانند آنقدر قدرت حفظ خود را داشته باشند پس دينداري او را بسنجيد. خيلي هم سخت نيست. امروزه گاهي بعضي‌ها برخي از اصول را با صداي بلند زير پا مي‌گذارند تا فقط طرفدار جمع كنند.

کد خبر 325952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha