مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

سید محمد فخار: در ماه‌های اخیر ۲۰۰تاکسی هیبریدی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت افزوده شده است.

براساس وعده ميثم مظفر، مديرعامل سازمان تاكسيراني، قرار است تا 3سال آينده اين وسايل مفيد حمل‌ونقل عمومي به 10هزار عدد برسد. مديريت شهري در راه بهره‌گيري از اين فناوري به‌رغم بي‌اعتنايي‌هاي دولت، راهي نو در پيش گرفته و تلاش مي‌كند ناوگان تاكسي شهر را نوسازي و كارآمد كند.

  • آلودگي 34برابر كمتر

براساس اطلاعات اعلامي هسته سوخت و احتراق دانشگاه صنعتي شريف، يك خودروي بنزيني در هر كيلومتر 40گرم آلودگي هوا توليد مي‌كند اما اين رقم در يك خودروي هيبريدي16/1گرم در هر كيلومتر است. بدين‌ترتيب مشخص مي‌شود كه يك خودروي بنزيني 34برابر يك خودروي هيبريدي آلودگي هوا توليد مي‌كند. همچنين با مقايسه گازهاي آلاينده 200خودروي بنزيني و هيبريدي مشخص مي‌شود كه آلايندگي آنها در سال 860تن اختلاف دارد. بدين‌ترتيب آلودگي هواي سالانه 200خودروي بنزيني876تن و آلودگي هواي سالانه 200خودروي هيبريدي 16تن است. البته ناگفته نماند كه گازهاي خروجي از اگزوز خودروهاي بنزيني شامل تركيبات آلي فرار و ذرات معلق است اما بخش اعظم گازهاي خروجي خودروهاي هيبريدي بخار آب است.

  • از يأس تا عمل

«به اين زودي‌ها منتظر تاكسي‌هاي هيبريدي نباشيد.» اين عنوان خبري بود كه 21خرداد امسال در خبرگزاري‌ها پيچيد. در اين خبر مسعود كرباسيان، رئيس‌كل گمرك ايران از ورود تنها ۳ دستگاه خودروي هيبريدي به كشور خبر داده و گفته بود:‌ كارشناسان گمرك با بررسي‌هاي مورد نياز براي هر دستگاه خودرو ۱۴۰هزار دلار ارزشگذاري كرده‌اند. اين عدد معادل 460ميليون تومان براي هر دستگاه خودروي هيبريدي بود و مي‌توانست آب پاكي را بر دست طرح ورود هيبريدي‌ها به تاكسيراني تهران بريزد. در عين حال مسئولان شهرداري به‌عنوان يكي از راهكارهاي كاهش آلودگي هواي پايتخت از ورود تاكسي‌هاي هيبريدي به ناوگان تاكسيراني خبر مي‌دادند. سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره از ورود نخستين سري خودروهاي هيبريدي به كشوردر سال‌جاري خبر داده و گفته بود: قرار است بخش خصوصي متولي واردات تاكسي هيبريدي به كشور باشند. به گفته وي، شهرداري تهران با چند برند برتر تاكسي‌هاي هيبريدي گفت‌وگوهايي صورت داده كه با حصول نتيجه، قطعا واردات اينگونه خودروها به كشور آغاز خواهد شد. اين وعده چند‌ماه پس از اعلام و به‌رغم خبرها و برخي مصاحبه‌هاي مأيوس‌كننده عملي شد و هم‌اكنون 200تاكسي هيبريدي در حمل‌ونقل عمومي پايتخت مشغول خدمت‌رساني هستند.

  • هيبريد؛ تجربه‌‌اي جهاني

تجربه‌هاي جهاني نشان داده كه استفاده از خودروهاي هيبريدي و برقي در ناوگان تاكسيراني تجربه‌اي موفق در دنيا بوده است. هم‌اكنون تاكسي در بيشتر كشورهاي جهان به‌عنوان يكي از مهم‌ترين وسايل لوكس نقليه عمومي شناخته مي‌شود و كيفيت و شرايط استفاده از تاكسي در هر شهري مي‌تواند نشاني از رفاه، آراستگي و نظم شهري تلقي شود، اما در كشورمان استفاده از تاكسي به‌عنوان وسيله نقليه عمومي با ساير نقاط جهان متفاوت بوده و اين وسايل معمولا نه به شكل شخصي، بلكه به‌صورت عمومي با چند مسافر همزمان مورد استفاده قرار مي‌گيرند. هم‌اكنون تاكسي‌هاي هيبريدي در كلانشهرهاي سئول، مسكو، برلين، ميلان، پاريس، مادريد، لندن و ده‌ها شهر ديگر از فناوري هيبريدي استفاده مي‌كنند. در اين فناوري، وسيله نقليه از ادغام دو يا چند پيشرانه انتقال نيرو استفاده مي‌كند كه يا از نوع بنزيني - الكتريكي هستند و يا از نوع ديزل - الكتريكي كه هر دو ترددي پاك و ارزان از نظر مصرف سوخت را به‌دنبال دارند.

  • بند قاف در قله قاف

طبق بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه امسال، دولت موظف به حمايت از توسعه مترو و ورود موتورهاي برقي شده و همچنين مقرر شده براي ورود هر تاكسي هيبريدي 6هزار دلار كمك نقدي كند. اين كمك در راستاي حمايت دولت از بهينه‌سازي‌ مصرف سوخت بايد هزينه شود اما با ورود به‌ماه 12از سال 94، هنوز از اين كمك دولت خبري نيست. وزير نفت نيز اين قانون را در شوراي شهر تهران اعلام و بر اجراي آن تأكيد كرده بود. بدين‌ترتيب اين قانون نيزازجمله قوانيني است كه دولت يازدهم به آن اعتنايي نكرده و از حمل‌ونقل عمومي پايتخت دور نگه‌داشته است. پيش از اين نيز سهم 50درصدي دولت از بودجه عمراني مترو همواره با سياست قطره‌چكاني پرداخت مي‌شده و در سال93 كمتر از 10درصد آن به تهران رسيد.

کد خبر 325646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha