همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: سیاست جهانی ایران در گذشته صرفا در رابطه با ابرقدرت ها و در کنار آنها تعریف می شد اما امروز این کشور قدرت اول و تعیین کننده بسیاری از معادلات جهانی و لنگر ثبات و امنیت در منطقه است.

علی شمخانی

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی امروز (سه شنبه) در همایش جهان در پیچ تاریخی و نقش جمهوری اسلامی ایران در هندسه جهانی قدرت که در مرکز مطالعات راهبردی دفاعی برگزار شد با تشریح شرایط گذشته، امروز و آینده کشور و تاثیرگذاری آن بر معادلان امنیتی منطقه و بین المللی افزود: مهم ترین مولفه ای که می تواند حداکثر سازی تاثیر بازیگران امنیتی در آینده جهان را بدنبال داشته باشد اراده و خلاقیت است.

وی به حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و مشارکت گسترده مردم در عرصه های مختلف سیاسی داخلی اشاره کرد و اظهارداشت: در حالی که محور تعیین سیاست داخلی در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی درایران، ساواک و قدرت های خارجی بودند، امروز مردم رکن اصلی تعیین سرنوشت خود و کشورشان هستند.

شمخانی افزود: سیاست جهانی ایران در گذشته صرفا در رابطه با ابرقدرت ها و در کنار آنها تعریف می شد اما امروز ایران قدرت اول منطقه و تعیین کننده بسیاری از معادلات جهانی بوده و لنگر ثبات و امنیت در منطقه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که فهرستی طولانی از دستاوردهای کشور در زمینه های هسته ای، فضایی، دفاعی، تولید علم، دستیابی به فناوری های نوین و دیگر عرصه های علمی پس از انقلاب اسلامی قابل ذکر است خاطرنشان کرد: در موضوع اقتصاد و معیشت نیز باید با کار جهادی و عزم مضاعف عقب ماندگی ها را جبران کرد.

شمخانی با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی و اثرگذاری اجرای این سیاست ها در برون رفت از وضعیت دشوار اقتصادی افزود: امروز مجموعه دستگاه های مسئول ضمن آشنایی و اشراف بر چالش های اقتصادی کشور، تسلط مناسبی در راهکارها و ابزارهای لازم برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته و با از میان رفتن تحریم ها، مجموعه شرایط برای حرکت در مسیر شکوفایی اقتصادی فراهم شده است.

وی افزود: سکاندار اقتصاد مقاومتی دولت است و همه باید با همدلی و همزبانی کمک کنیم تا بر چالش های پیش رو غلبه پیدا کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری با بیان این که به جای جذب اعتبار و درخواست های افزایش بودجه برای سازمان ها باید به این سوال پاسخ داد که هر سازمان چه نقشی می تواند در افزایش و تولید ثروت برای کشور داشته باشد تاکید کرد: اگر خواهان اقتصاد درون زا و مستحکم هستیم باید با ایده ها و خلاقیت های جدید و مبتنی بر تفرکات دینی و انقلابی از حاشیه های غیر ضرور فاصله گرفته و بر ایفای نقش اصلی و مکمل برای دستیابی به شکوفایی اقتصادی متمرکز شویم.

شمخانی با اشاره به تحولات سریع، پیچیده و دگرگون کننده جاری در منطقه که موجب افزایش بی نظمی و عدم ثبات شده است گفت: باید قادر باشیم ضمن دستیابی به تصویر روشن از آینده و نظم جدید منطقه ای با قاطعیت از جایگاه و موقعیت تاثیرگذار خود دفاع کنیم.

وی با بیان مولفه های هندسه جدید قدرت و ذکر نمونه هایی چون فروپاشی شوروی، ناکارآمدی سلاح های هسته ای در دفاع از امنیت ارقدرت ها، شکست گفتمان لیبرالیسم و دمکراسی و ظهور جنبش های جدید اسلامی خاطرنشان کرد: دوران غلبه و استیلای قوانین آهنین و اثر واقعیت هایی که سعی در حفظ سلططه نظامی داشته اند سپری شده و پایه های دنیای ساختگی مدرن غرب در حال تهی شدن از درون است.

شمخانی گفت: امروز برای هیچ یک از بحران امنیتی جاری در منطقه نمی توان به دنبال راه حل نظامی بود و شکست پی در پی راهبردهای سخت برای دستیابی به اهداف سیاسی نشان می دهد که گردونه تاریخ در حال حرکت به سمت مفهوم جدیدیاز موفقیت و ثبات بر اساس اراده و انتخاب آگاهانه ملت هاست.

رئیس سابق مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی نیروهای مسلح با اشاره به این که صحنه جدال و تقابل در نظم قدیم جای خود را به نظم نوین که تعیین کننده آن کشمکش اراده ها است افزود: مساله ما راندن دیگران از صحنه آینده نیست بلکه فراهم کردن بسترهای غیر تحمیلی برای ایفای نقش واقعی ملت ها در ایجاد ثبات و امنیت و زمینه سازی برای توسعه و پیشرفت دسته جمعی در منطقه است.

شمخانی ادامه داد: اگر چه رژیم صهیونیستی به لطف تحرک جریانات تکفیری فراغت بیشتری یافته است لیکن به دلیل منفعل شدن در برابر تحولات امنیتی منطقه با اضطراب و عصبیت بیشتر روند سرکوب خشونت دار در سرزمین های اشغالی را فارغ از توجه به قوانین و تعهدات بین المللی دنبال می کند.

وی گفت: تقویت ساخت درونی کشور بر اساس مولفه های هفت گانه تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری مقدمه الگوسازی بر اساس هندسه انقلاب اسلامی و تعیین کننده جایگاه واقعی جمهوری اسلامی در هندسه جهانی قدرت خواهد بود.

کد خبر 325355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha