سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

همشهری دو - سید احمد واحدی: به خدای احد و واحد قسم هر چیزی که در تلگرام و بقیه نرم‌افزارهای اجتماعی می‌خوانید درست و قابل‌اعتماد نیست.

social media

 خيلي از سايت‌هاي خبري داراي مجوز هم هميشه درگير و دار راستي و درستي اخبارشان هستند، چه برسد به يك مشت كانال تلگرامي و گروه واتس‌آپي و وايبري. خيلي از همين سايت‌ها هر از گاهي به‌خاطر نادرستي اخبارشان مجبورند خبري را اصلاح و حتي از روي سايت حذف كنند. اگرچه اين اتفاق جزئي از ماهيت كار خبري و اطلاع‌رساني است اما كيفيت يك رسانه زماني از بقيه متمايز مي‌شود كه درصد اخبار درستش خيلي بالاتر از اخبار نادرستش باشد. چنين رسانه‌اي به مرور به مرجع خبري قابل اعتمادي تبديل مي‌شود؛ حالا اين را مقايسه كنيد با شبكه‌هاي اجتماعي. شبكه‌هاي اجتماعي به صدها دليل نمي‌توانند مرجع مناسبي براي دريافت اخبار و اطلاعات صحيح و مطمئن باشند.

در همين مدت كوتاه از ورود وايبر و واتس‌آپ و تلگرام به عرصه ارتباط موبايلي در كشور، صدها و شايد هزاران خبر دروغ و نادرست بين مردم دست به‌دست گشته‌است؛ خبرهايي كه بعضا منجر به ترس عمومي شده و پاسخ و تكذيب و تلاش در جهت آرام‌سازي جو رواني كشور توسط مسئولان را به همراه داشته است. پيش‌بيني زلزله قريب‌الوقوع در تهران، سوسيس و كالباس و پفك و نوشابه آلوده، حمله داعش به مرزها، شيوع گسترده آنفلوآنزا در پايتخت و شهرهاي بزرگ، آلوده‌كردن مواد غذايي توسط تروريست‌ها و... نمونه‌هايي از اين دروغ‌ها هستند كه‌زاده ذهن خراب و مريض رفقاي توليدكننده محتواي موبايلي بوده‌اند.

اين روزها كه تنور انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري داغ است، خيلي از كانديداها براي تبليغاتشان دست به گريبان ابزارهاي موبايلي و توليدكنندگان محتواي اين ابزارها مي‌شوند. ابزارهايي كه به‌خاطر ارزاني و در دسترس همه بودن، مقدار قابل‌توجهي از بار تبليغات انتخاباتي را به دوش خواهند كشيد. خيلي از همين تبليغات انتخاباتي توسط كاربراني انجام خواهد شد كه شايد ارتباط مستقيمي با كانديداي موردنظر ندارند و فقط محض خوش خدمتي يا طرفداري، هر وعده و وعيدي را از جانب او توي كانال‌ها و گروه‌ها روانه مي‌كنند. اين البته روايت همراه با خوش‌بيني قضيه است.

روايت بدبينانه‌اش اين است كه شايد بعضي از كانديداهاي محترم به‌خاطر چهارتا رأي بيشتر هرجور وعده‌اي كه دلشان مي‌خواهد را به ملت بيچاره مي‌دهند و بعد از نماينده شدن يادشان مي‌رود كه چه حرف‌ها و قول‌هايي را تندتند توي كانالشان فرستاده بودند.

تكرار يك تجربه شكست خورده از صدبار شكست بدتر است. حالا كه نمي‌شود به صحت محتواي نرم‌افزارهاي موبايلي مطمئن بود، بياييد حواسمان اين روزها به گوشي‌هايمان باشد؛ حواسمان باشد كه جو ايجاد شده توي كانال‌ها و پيج‌ها برايمان نماينده مجلس انتخاب نكند. حواسمان باشد كه ادعاهاي هر كدام از كانديداهايمان را با برنامه‌ و عملكرد گذشته‌شان مقايسه كنيم و به حرف‌هاي احساسي توي اينستاگرام دل ندهيم. اين روزها حواسمان باشد به ليست‌ ائتلاف‌هاي ساخته و دست‌كاري شده كانال‌ها توجه نكنيم. كارزار سياست براي بعضي‌ها پر از نيرنگ است و ابزارهاي موبايلي بهترين بستر براي اين كارزار. اگر مجلسي كارآمد و سالم با نمايندگاني دلسوز و توانا مي‌خواهيم اين چند روز اخبار انتخابات و نامزدها را از مبادي رسمي دنبال كنيم و توي تلگرام همان جوك‌هايمان را بخوانيم. بياييد حواسمان باشد تلگرام آدم‌ها را به بهارستان نفرستد.

کد خبر 325315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha