سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: ساماندهی تعطیلی مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در ایام نوروز تقریبا یک‌ماه کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

تعطیلی نوروزی دانشگاه ها

وزير علوم در پاسخ به پرسش همشهري درباره ساماندهي تعطيلات نوروز دانشگاه‌ها مي‌گويد: «اين موضوع بايد دقيقا بررسي شود و دانشگاه‌ها تصميم به اين كار دارند.» اگر چه محمد فرهادي هم به روشني اعلام نمي‌كند كه از نظر او اين موضوع چقدر اهميت دارد و چگونه بايد بررسي شود اما همين تأكيد او بر بررسي موضوع گام جلو‌تر از ديدگاه وزير آموزش و پرورش در اين زمينه است كه اعتقاد دارد چون اين تجربه 36سال قبل ناموفق بوده، پس از اين هم ناموفق خواهد بود.

اهميت ديدگاه وزراي علوم و آموزش و پرورش درباره اين موضوع به اين دليل است كه براساس تقويم رسمي، هر سال تنها تا 4فروردين تعطيل است و بقيه اين تعطيلات طولاني به‌دليل داير نبودن مدارس و دانشگاه‌هاست. پيش از اين نيز در فروردين سال1381 رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نمازجمعه با گلايه از طولاني بودن اين تعطيلات از مسئولان خواسته بودند به اين معضل توجه كنند.حالا وزير علوم به‌عنوان يكي از افراد مسئول در اين زمينه درباره اينكه دانشگاه‌ها قبل از تعطيلات نوروز تعطيل و پس از آن بازگشايي مي‌شوند، به همشهري مي‌گويد:«تقويم تحصيلي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي را معاونت آموزشي وزارت علوم تعيين و اول هر سال تحصيلي به دانشجويان اعلام مي‌كند و همه موظف به رعايت آن هستند. با مباحثي كه چند سال پيش در شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت گرفت زمان آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها به وزراي علوم و بهداشت تفويض اختيار شد، بر اين اساس دانشگاه‌ها از 15شهريور تا يك مهر سال تحصيلي خود را آغاز مي‌كنند.» به اين ترتيب فرهادي با همين پاسخ كوتاه موضوع را مربوط به شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا مجلس شوراي اسلامي اعلام مي‌كند.

  • ساماندهي به‌جاي كاهش

آنچه اين روزها به‌عنوان «ساماندهي تعطيلات» مورد توجه رسانه‌ها و كارشناسان قرار گرفته، كم شدن تعطيلات را دنبال نمي‌كند بلكه هدف ساماندهي اين موضوع و فراهم كردن امكان انتخاب روزهاي تعطيل براي ايرانيان است. تعطيلات طولاني مدت نوروز گاهي نه‌تنها باعث خوشحالي‌ نمي‌شود كه كسالت و حتي ضرر ايجاد مي‌كند. منهاي مضرات اقتصادي كلان براي كشور، تردد بالاي خودرو‌ها آمار تصادفات را بالا مي‌برد، بعد از 2هفته تعطيلات در روند آموزشي مدارس و دانشگاه‌ها اختلال ايجاد مي‌كند، كارهاي اداري طول مي‌كشد تا به روال و همان سرعت لاك‌پشتي سابق برگردد و البته خدا نكند در اين مدت گذر كسي به دكتر و بيمارستان بيفتد.حتي اين تعطيلات براي عموم مردم فرصت خوبي براي مسافرت هم نيست، چرا كه به‌دليل افزايش حجم تقاضا براي سفر، هزينه تورهاي داخلي و خارجي چند برابر شده و قيمت هتل‌ها و وسايل حمل‌ونقل دست‌كم دوبرابر مي‌شود.درحالي‌كه كارشناسان آموزشي تأييد مي‌كنند تعطيلات نوروزي باعث وقفه جدي در نظام آموزشي مي‌شود، كاهش اين تعطيلات به يك هفته و اضافه كردن يك هفته تعطيلات ديگر - مانند تعطيلات زمستاني- باعث امكان تنوع و انتخاب در نوع و مقاصد گردشگري از يك سو و كاهش آسيب‌هاي ناشي از تعطيلي پياپي 15روز خواهد شد؛تعطيلاتي كه در هيچ جاي جهان نظيري ندارد.تجربه كرده‌ايم، موفق نمي‌شويم

علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش : ما يك تجربه در اوايل انقلاب، دوره شهيد رجايي داشتيم كه دولت اعلام كرد تعطيلات نوروز مدارس مانند ادارات يك هفته است. من آن موقع معلم بودم. دوسوم دانش‌آموزان به مدرسه نيامدند و ساعت 2 همان روز اخبار اعلام كرد كه مدارس تعطيل هستند.آن موقع كه اوايل انقلاب بود و خيلي كارها را مي‌شد انجام داد ولي نتوانستيم اين كار را انجام دهيم.

کد خبر 325288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha