همشهری آنلاین: چین اعلام کرد از سال ۲۰۱۷ نیروگاه هسته‌ای مقاوم دربرابر فروگدازش (meltdown) خود را بهره‌برداری خواهد‌کرد،‌ نیروگاهی ۱۰۵ مگاواتی که قرار نیست هرگز آنچه در فوکوشیما رخ داد را تجربه کند.

نیروگاه

براساس گزارش ساينس الرت، اين نيروگاه داراي نسل جديدي از رآكتورها است كه براي تنظيم حرارت خود بر سيستم‌هاي پيچيده خارجي مشابه آنچه در نيروگاه فوكوشيما وجود داشت،‌ متكي نيستند،‌از اين رو اين رآكتورها هرگز قرار نيست دچار افزايش دماي منجر به فروگدازش شوند.

اگرچه فناوري مورد استفاده در اين رآكتورها چندين دهه پيش توسط آلمان ساخته شده‌است، اين اولين‌باري است كه اين سيستم در مقياس تجاري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. درصورتي كه چين بتواند برنامه‌اش را با موفقيت اجرايي كند، توانسته يكي از بزرگترين نگراني‌ها در صنعت انرژي هسته‌اي را برطرف سازد و ثابت مي‌كند مي‌توان از اين فناوري براي توليد ايمن و پاك انرژي استفاده كرد.

اين نيروگاه در استان شاندونگ در جنوب پكن بنا شده‌ و ساخت و ساز آن به گفته ژانگ زويي رئيس موسسه فناوري‌هاي انرژي‌هاي جديد و هسته‌اي تقريبا به پايان رسيده‌است. قدم بعدي آغاز دوره‌اي 18 ماهه براي آزمايش و سوخت‌گيري است و پس از آن در نوامبر سال 2017 نيروگاه فعاليت خود را آغاز خواهد‌كرد. درصورت موفقيت،‌اين نيروگاه مي‌تواند خروجي برقي برابر 210 مگاوات داشته‌باشد. چين همچنين اعلام كرده قصد فروش بين‌المللي رآكتورهاي جديد خود را دارد و درحال حاضر با عربستان برسر ساخت و نصب يكي از رآكتورها به توافق رسيده‌است.

رآكتورهاي هسته‌اي محل انجام واكنشي به نام شكافت هسته‌اي هستند،‌جايي كه اتم‌ها به دو بخش كوچكتر نوترون‌ها و هسته تقسيم مي‌شوند،‌فرايندي كه از بهره‌وري بسيار بالايي در توليد انرژي برخوردار است اما در عين حال محصولات جانبي خطرناك و زباله‌هاي هسته‌اي آلوده‌اي از خود به جا مي‌گذارد و خطر فروگدازش (فرایندی است که در نتیجه از کار افتادن ناگهانی سیستم خنک‌کننده نیروگاه‌های هسته‌ای و ایجاد حرارت زیاد در رآکتور هسته‌ای رخ مي‌دهد و به یک‌باره باعث ذوب‌شدن هسته فلزی رآکتور و لوله‌های حاوی سوخت اتمی می‌شود) را افزايش مي‌دهند. زماني كه فروگدازش رخ مي‌دهد، زباله‌هاي هسته‌اي به محيط اطراف نشت مي‌كنند و آنجا را براي چندين‌ دهه آينده غيرقابل سكونت خواهند ساخت،‌درست همانطور كه در چرنوبيل و فوكوشيما رخ داد. همين خطر باعث شده كه بسياري از كشورها از انرژي هسته‌اي رويگردان شده و به انرژي‌هاي ايمن‌تر و تجديد‌پذيري مانند انرژي باد و خورشيد رو آورند.

اما رآكتورهاي جديد به رآكتورهاي دماي بالا، سرمايش گازي و بستر ريگي شهرت دارند كه مي‌توانند به دو شيوه از وقوع فروگدازش جلوگيري كنند. اول اينكه سوخت اورانيومي درون كره‌هايي گرافيتي به بزرگي يك توپ تنيس محصور شده‌است، اين كره‌ها ريگ ناميده مي‌شوند،‌ اين به آن معني است كه سوخت حتي زماني كه دما به حدي غيرمجاز برسد نيز توان نشت كردن نخواهد‌داشت. دوم اينكه رآكتورها به صورت دائم در معرض وزش گاز هليوم قرار دارند تا دما به صورت ثابت در 950 درجه باقي بماند. از آنجايي كه اين رآكتورها به سيستم خنك‌كننده خارجي نياز ندارند، احتمال بروز نقص در اين سيستم‌ها و در نتيجه نشت آلودگي‌هاي اتمي به بيرون از نيروگاه به صفر خواهد‌رسيد.

از سويي ديگر ريگ‌هاي گرافيتي دفع زباله‌هاي اورانيومي را نيز ساده‌تر مي‌كنند، اگرچه هدف نهايي چين بازيافت اين زباله‌ها است. با اين‌همه هزينه بالاي ساخت اين رآكتورها هنوز يكي از مشكلاتي است كه برسر توليد انبوه آنها وجود دارد زيرا تاكنون هيچ كشوري به توليد تجاري آنها اقدام نكرده‌است. 

کد خبر 325219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha