شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

رکورد فروش بالای ۱۰۰ هزار دلار برای ۲عکس، عباس کیارستمی، فیلمساز بین‌المللی ایران را به گران‌ترین عکاس خاورمیانه تبدیل کرده است.

عکاسی

اين روزها گزيده 30سال عكاسي او در قالب نمايشگاه «چهار فصل» در نگارخانه بوم روي ديوار رفته و با استقبال شگفت‌انگيز علاقه‌مندان مواجه شده است.به گزارش همشهري، هر دو ركورد كيارستمي سال 2008همزمان با شكوفايي اقتصاد هنر خاورميانه خلق شد و هر دو به پرفروش‌ترين دوره عكس او يعني سفيدبرفي تعلق دارد. عكس‌ها 30آوريل در كريستيز دوبي 133هزار دلار و 17مي‌ در حراجي فيليپس لندن 118هزار دلار چكش خوردند و عنوان گران‌ترين عكس‌هاي خاورميانه را به سياهه افتخار هنرهاي تجسمي ايران افزودند.

اين روزها نمايشگاه چهار فصل شامل ٢٩ عكس در ابعاد بسيار بزرگ و يك ويدئوآرت از برنده نخل طلاي كن در نگارخانه بوم به تماشاست كه از 6مجموعه سفيدبرفي، راه‌ها، مهتاب، ديوار، درها و يادها و پنجره رو به حيات گردآوري شده است. اين شايد نخستين بار است كه مجموعه‌اي از عكس‌هاي كيارستمي كنار يكديگر به نمايش درمي‌آيد و مي‌تواند تصويري جامع از زاويه نگاه اين هنرمند جهاني عرضه كند.

از در نگارخانه كه وارد مي‌شويد عكسي از مجموعه برف شما را به قلب زمستان مي‌برد و بالاي پلكان مجموعه‌هاي ديوار و پنجره رو به حيات انتظار مخاطب را مي‌كشد اما شايد يكي از جذاب‌ترين فصل‌هاي چهار فصل در بخش پشتي بوم به تماشا درآمده است؛ مجموعه درها و يادها كه به ابتكار مديران نگارخانه از ديوارهاي نمايشگاهي كوچه‌هاي باريك و بن‌بست قديمي بازآفريني شده تا اين تصاوير از عكس فاصله بگيرند و در قالب اينستاليشن ديده شوند.

ديگر بخش هيجان‌انگيز نمايشگاه در اتاق مخصوص ويدئوآرت نگارخانه به نمايش درآمده است؛ نخستين ويدئو از مجموعه 24فريم كه كيارستمي خبر خلق آن را در كارگاه فيلمسازي جشنواره مراكش اعلام كرد. اين فيلم 4دقيقه‌اي با روايت 2اسب سپيد و موسيقي، جلوه‌اي شاعرانه را بازتاب مي‌دهد. نمايشگاه چهارفصل از آن رو بسيار حائز اهميت است كه خود كيارستمي گفته بود: «مرا در عكس‌هايم بجوييد. الهام‌بخش همه آثار سينمايي من عكس‌هايم هستند.»

اين نهمين نمايشگاه نگارخانه بوم از بدو تاسيس در سال ٩١ به شمار مي‌آيد و تمام آثار به نمايش درآمده در آن در زمره گنجينه نگارخانه براي حمايت از هنر ايران است و جنبه فروش ندارد. بوم از 11دي ميزبان چهار فصل كيارستمي شده و نمايشگاه تا ٢٧اسفند از دوشنبه تا جمعه (غير از تعطيلات مناسبتي) در خيابان وليعصر، خيابان ارمغان غربي، شماره۱۱ ادامه دارد.

کد خبر 324968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha