مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از صدها دانشمند موفق شدند نظریه وجود امواج گرانشی را اثبات کنند. این امواج که با سرعت نور در حال گذر کردن از جهان هستند می‌توانند فضا را تغییر داده و فواصل را دور یا نزدیک سازند.

گرانش

بنا بر این نظریه اگر گیتی همانند یک دریای بیکران بود، این امواج می‌توانستند بر سطح آب این دریا دیده شوند، همانند زمانیکه شما سنگی را در برکه‌ای رها می‌کنید.

این امواج که با سرعت نور در حال گذر کردن از جهان هستند می‌توانند فضا را تغییر داده و فواصل را دور یا نزدیک سازند.

در سال ۱۹۱۵ آلبرت اینشتین برای نخستین بار چنین مفهومی را مطرح کرده بود. بر اساس نظر وی، نیروی جاذبه تعیین کننده ساختار گیتی است.

دیوید ریتز، مدیر اجرایی رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری موسوم به لایگو می‌گوید: «هیجان انگیزترین مسائل در آینده مطرح خواهد شد. ۴۰۰ سال پیش گالیله تلسکوپ را به سوی آسمان چرخاند و دریچه ای نو به سوی رصد آسمان گشود. به گمانم ما در حال انجام کاری با همان اهمیت هستیم، فکر می کنم پنجره ای را به سوی گیتی می گشاییم، پنجره ای به سوی اخترشناسی امواج گرانشی.»

دانشمندان برای رصد کردن وجود امواج گرانشی نیازمند ساز و کاری برای تشخیص حرکت ذراتی به کوچکی یک میلیاردم اتم هستند. این امر در رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری موسوم به لایگو در لوئیزیانای آمریکا محقق شده است.

  • يورونيوز
کد خبر 324783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha