همشهری‌آنلاین: سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر با اجرای «نی‌نوا» اثر «حسین علیزاده» و با رهبری «علی رهبری» به شکل رسمی کار خود را با پیام «حسین علیزاده» آغاز کرد تا تالارهای موسیقی کشور برای ده روز میزبان نوای ۷۰ گروه موسیقی از هنرمندان مختلف باشند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  روابط عمومی جشنواره‌ی موسیقی، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «علی رهبری» با اجرای «نی‌نوا» اثر حسین علیزاده سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر را افتتاح کرد و این آهنگساز و نوازنده‌ی تار طی یک پیام ویدیویی که پیش از این اجرا پخش شد، گفت: «‌وقتی شنیدم علی رهبری قرار است نی‌نوا را اجرا کند، سر ذوق آمدم، باید قدردان تلاش‌های بی‌سابقه ارکستر سمفونیک بود. علی رهبری هنرمندی است که به تمام دغدغه صنفی و موسیقی آشناست. او مردی وطن‌پرست که به ایران بازگشته است. وقتی اطلاع دادند که نینوا را قرار است علی رهبری در جشنواره اجرا کند باوجود انتقاداتی که به اوضاع موسیقی امروز دارم با کمال افتخار پذیرفتم و جای خود را خالی می‌بینم که از دستان علی رهبری قطعه خودم را بشنوم.»

 

علی رهبری - مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران - نیز در سخنانی گفت: «من فردی وطن‌پرست هستم و تلاش می‌کنم ارکستر سمفونیک تهران را به سطح ارکسترهای طراز اول دنیا برسانم.»

از سوی دیگر ایسنا در گزارش خود از جشنواره موسیقی فجر و اجرای آغازین آن آورده است :«اجرای ارکستر سمفونیک تهران با دقایقی تأخیر آغاز شد که دلیل آن، مخالفت علی رهبری با پخش شدن «لوگوی جشنواره موسیقی فجر» اعلام شده است. براساس اعلام روابط عمومی جشنواره قرار است، پیش از آغاز هرکدام از برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر «لوگوی جشنواره موسیقی فجر» به‌شکل مالتی‌مدیا پخش شود.

قطعات موسیقی اجراشده توسط ارکستر سمفونیک پس از «نی‌نوا» به این ترتیب بود: کنسرتو ویولن شماره 1 اثر مکس بروخ، سمفونی فانتاستیک اثر هکتور برلیوز (اولین اجرا پس از انقلاب)، موومان نخست: رویا، شوریدگی و شیدایی، موومان دوم: یک مجلس مهمانی رقص، موومان سوم: صحنه‌ای در کشتزار، موومان چهارم: مارش راهسپاری به سوی چوبه دار و موومان پنجم: رویای گردهمایی نیمه‌شب جادوگران.

در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر و پیش از اجرای ارکستر سمفونیک تهران، «هنگامه اخوان» و «نجمه تجدد» به میزبانی بانوان ایرانی، اجراهایی را با گروه‌های‌شان (بهار و همنوازان) روی صحنه بردند.

تالار وحدت 22 بهمن‌ماه نیز میزبان «آرزو علیوا» خواننده کشور جمهوری آذربایجان خواهد بود که برای بانوان روی صحنه اجرایی خواهد داشت. گروه «وزیری» با حضور کیوان ساکت - سرپرست و نوازنده تار - و سالار عقیلی - خواننده - 23 بهمن‌ماه یکی از کنسرت‌های پرمخاطب جشنواره را اجرا خواهد کرد. 24 بهمن‌ماه لوریس چکناواریان ارکستر موسیقی ملی ایران را رهبری خواهد کرد و امیل تاباکوف نیز در همین شب با ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه خواهد رفت. 25 بهمن‌ماه برج میلاد میزبان اسطوره‌ی سی‌تارنوازی هندوستان «شجاعت حسین‌خان» است و مسعود شعاری و کریستف رضاعی هم کنسرت «سیر» را همین روز در تالار وحدت برگزار می‌کنند.

26 بهمن‌ماه شهرداد روحانی در برج میلاد برای مخاطبانش پیانو می‌نوازد و کاوه یغمایی هم در این روز، برای اولین‌بار در قالب جشنواره موسیقی فجر، در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی با مخاطبانش دیدار خواهد کرد. 27 بهمن‌ماه اردشیر کامکار و بهداد بابایی در تالار وحدت دونوازی می‌کنند. 28 بهمن‌ماه نیز نوبت کامکارهاست تا «شادمانه»های‌شان را با مخاطبان در میان بگذارند. آنتونیو ری و سهراب پورناظری 29 بهمن‌ماه در برج میلاد روی صحنه می‌روند و 30 بهمن‌ماه در آخرین شب جشنواره، گروه «چارتار» که یکی از پرفروش‌های جشنواره‌ی سی‌ویکم است در برج میلاد برنامه خواهد داشت.

کد خبر 324780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha