همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اظهار داشت: ما در یک شرایط جهانی ای هستیم که تنها با تعامل سازنده، با دوستی، با همکاری و با مشارکت می توانیم با مشکلات جهان و منطقه مقابله کنیم و آینده بهتری برای ملت های خودمان به ارمغان بیاوریم.

روحانی

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار سفیران و روسای نمایندگی کشورهای خارجی گفت: مردم ایران 37 سال قبل برای استقلال، آزادی و حاکمیت ملی، انقلاب عظیمی را علیرغم مخالفت قدرت‌های جهانی به پیروزی رساندند.

وی افزود: استقلال، آزادی و حاکمیت ملی و استقلال فرهنگی رهاورد این انقلاب است که در طول قرون گذشته در تاریخ کشور ما بی‌سابقه بوده است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: مردم ما از آغاز پیروزی انقلاب در پی یک روابط خوب با همسایگان و با کشورهای جهان بودند، گرچه تجاوزاتی به کشور ما تحمیل شد ولی مردم ما در برابر تجاوز بیگانگان با قاطعیت ایستادگی کردند و پیروزی را برای ملت خودشان به ارمغان آوردند.

روحانی افزود: گرچه در سال‌های گذشته ما شاهد یک تحریم غیر قانونی و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم، ولی امروز خوشحالیم در شرایطی هستیم که توانسته‌ایم یکی از معضلات مهم و پیچیده بین‌المللی در زمینه مساله صلح آمیز هسته‌ای ایران را از طریق مذاکره به حل و فصل برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: پایان این مذاکره به همه ما نشان داد که به جای خشونت و فشار به جای تحریم و به جای تقابل می‌توان بدیل کم هزینه‌تر و بهتری را مسائل پیچیده جهانی داشته باشد و آن بدیل منطق، استدلال و تعامل در چارچوب حقوق بین‌المللی در چارچوب احترام متقابل است.

روحانی در ادامه اظهار داشت : دولت من از روز اول تشکیل خود در حدود 30 ماه قبل به جهانیان اعلام کرد که ملت ما در صورتی که به جای تحریم با تکریم مواجه باشد مسئله هسته‌ای از طریق مذاکره قابل حل و فصل خواهد بود.

رئیس جمهوری گفت: ما در مذاکرات 30 ماهه به جای زبان فشار و زبان تحقیر با زبان احترام متقابل و تکریم مواجه شدیم و دیدیم وقتی ملت ما با زبان احترام متقابل و تکریم رو به رو شود چگونه قادر است که با قدرت‌های جهانی بنشیند و مسائل پیچیده سیاسی، حقوقی و فنی را به حل و فصل نهایی برساند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین دستاورد برجام آن بود که مردم جهان به خوبی لمس کردند که ایران هراسی واقعیتی ندارد و مردم ایران مردم صلح دوست و مردم صلح خواهی هستند ودر طول دهه‌ها و قرون گذشته به کشوری تجاوز نکرده‌اند گرچه در ضمن این توافق چند کشوری بودند که به ایران هراسی ادامه می‌دادند و می خواستند منطقه و جهان با توافق وتعامل سازنده رو به رو نشود

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: بعد از تحقق توافق هسته‌ای و در آستانه پایان تحریم، برخی به دنبال بهانه جویی‌های جدید برای نوع جدیدی از ایران هراسی هستند؛ با شعار ناروایی که ایران به دنبال سلطه بر منطقه است و چندین پایتخت کشورهای منطقه را در سلطه و اختیار خود دارد.

روحانی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هیچ کشوری تاکنون چشم طمع نداشته و نخواهد داشت؛ در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نکرده و نخواهد کرد. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است ثبات و امنیت منطقه است و مبارزه با خشونت و ترویسم؛ همان کشوری که مبدع قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در سازمان ملل متحد بود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم است مبارزه جدی با تروریسم در منطقه و بازگشت ثبات و امنیت به منطقه حساس خاورمیانه است. ما در عراق و سوریه با دعوت دولت‌های این دو کشور آن هم در حد تعداد معدودی از مستشاران نظامی حضور پیدا کردیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه هدف اصلی ما مقابله با تروریسم در این دو کشور و پایان یافتن بی‌ثباتی در کل منطقه است،گفت: آیا کشوری که به دعوت دولت‌های همسایه و دوست و مردم این کشورها پاسخ مثبت می‌دهد و با تروریسم در حال مبارزه است، خطر برای منطقه است یا کشوری که به همسایگان خود حمله می‌کند و با بمباران، زندگی مردم را با مشکلات فراوان و ناامنی مواجه ساخته است.

رئیس دولت تدبیر وامید اضافه کرد: آنچه ما خواستار آن هستیم روابط دوستانه با کشورهای منطقه است؛ نه آغازگر تشنج در منطقه خواهیم بود و نه خواستار ادامه تشنج هستیم.

روحانی اضافه کرد:همانطور که شما به عنوان نمایندگان کشورهایتان در ایران بودید و تجربه کردید، مردم ایران مردمی صلح خواه و در پی امنیت منطقه و ضد تروریسم هستند و بهای زیادی برای مبارزه با تروریسم پرداخت کرده‌اند و خود قربانی تروریسم هستند و درکشور من بیش از 17 هزار نفر شهید عملیات تروریستی گروهکهای ترویست بوده‌اند.

  • ایران آمادگی دارد با کشورهای دوست همکاری و مشارکت کند

رئیس جمهوری ادامه داد: بعد از برجام و پس از پایان یافتن تحریم مدنظر ما روابط دوستانه با کشورهای منطقه و با کشورهای جهان است. کشور ایران آمادگی دارد تا با کشورهای دوست در زمینه‌های اقتصادی، علمی، فناوری و بدست آوردن بازار مشترک همکاری و مشارکت کند و این کار با بعضی از کشورها شروع شده است.

  • تعامل با ایران به نفع اقتصاد جهان و تجارت جهانی خواهد بود

وی یادآور شد: با جایگاه جغرافیایی که ایران در منطقه دارد می‌تواند ارزان‌ترین مسیر و راه اتصال غرب با شرق هم از لحاظ هوایی، جاده‌ای، ریلی وهم از لحاظ اتصال انرژی، برق، لوله‌های نفت و گاز و اتصال بسیاری از کشورها به آبهای آزاد باشد؛ تعامل با این کشور به نفع اقتصاد جهان و به نفع تجارت جهانی خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: محصول و تولیدی ارزان‌تر در اختیار مردم منطقه و جهان قرار خواهد گرفت، بنابراین ما آماده‌ایم تا روابط مان را با کشورهای مختلف در زمینه اقتصادی، علمی، فناوری و گردشگری گسترش دهیم، و زمینه آماده‌ای برای تعامل با جهان در کشور ما وجود دارد.

  • تروریسم خطری برای منطقه و جهان است

رییس جمهوری گفت:ما در زمینه ایجاد امنیت و ثبات در منطقه مثل گذشته مصمم هستیم به مردم منطقه مان کمک کنیم.
وی یادآور شد: ما همانطور که قبلا این هشدار را داده بودیم تروریسم خطری نه تنها برای منطقه ما که برای کل جهان خواهد بود. باید با تروریسم و ریشه‌های آن مقابله کنیم. ما باید با جهل، فقر و بیکاری در منطقه مبارزه کنیم. اگر می‌خواهیم تروریسم از منطقه رخت بربندد باید مشکلات و معضلات منطقه را حل و فصل کنیم.

روحانی گفت: این که یک ملتی حدود 70 سال در منطقه ما آواره باشند نمی‌تواند برای هیچ انسان صلح دوستی در جهان قابل قبول باشد. ملت فلسطین حدود 70 سال است از سرزمین خود آواره شده است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر با موضوع تروریسم به طور جدی مقابله نشود تروریسم به مناطق دیگر، به آسیا، اروپا ،آفریقا و مناطق دیگر جهان سرایت خواهد کرد.

  •  مبارزه با تروریسم با شعار به نتیجه نمی‌رسد

وی ادامه داد: مبارزه با تروریسم با شعار، ائتلاف‌های ظاهری، بمباران هوایی امکان پذیری نیست. همه کشورهای منطقه و جهان باید تصمیم بگیرند با ترور، خشونت و افراطی‌گری مقابله کنند و به نتیجه برسند که تروریست‌ها هیچ فقط ابزارخوبی برای سیاست‌ها و اهداف هیچ کشوری نخواهند بود.

روحانی اضافه کرد: هرکشوری که فکر کرده که از طریق حمایت تروریسم‌ها به اهداف منطقه‌ای و سیاسی خود در منطقه دست می‌یابد دچار خطا و اشتباه شده است.

  • وظیفه انسانی ما تقاضا می‌کند که به کشتارها پایان داده شود

رئیس جمهوری یادآور شد: امروز در شرایط منطقه ما وظیفه انسانی ما تقاضا می‌کند که به کشتارها پایان داده شود. سالها آوارگی، در بیابانها زندگی کردن، تخریب خانه‌ها، نفت ملت‌ها را غارت کردن از طریق تروریست‌ها و به قیمت ارزان به کشورهای دیگر فروختن نمی‌تواند برای جامعه امروز ما قابل قبول باشد.

وی گفت: سیل مهاجرت‌ها در منطقه نشان داد و نشان خواهد داد که چگونه تروریسم می‌تواند انواع مشکلات و خطرات را برای منطقه و جهان بیافریند.

روحانی افزود: ما آماده مبارزه با خشونت و تروریسم، همکاری با کشورهای منطقه برای رشد و توسعه اقتصادی در منطقه هستیم. ما آماده همکاری با کشورهای منطقه و جهان برای کمک‌های نوعدوستانه به ملت‌هایی هستیم که در برابر فشار تروریزم آوارگی و سختی‌ها را در این زمستان سخت تحمل می‌کنند.

  • شما می‌توانید سفرای اهداف ما برای جهان باشید

روحانی افزود: خواست ما روابط دوستانه و روابط نزدیک با کشورهای جهان است و شما می‌توانید سفرای اهداف ما برای جهان باشید.

وی اظهار داشت: شما همانطور که سفیر کشورهای خود در جمهوری اسلامی ایران هستید می‌توانید واقعیت این کشور را آنچنان که دیدید و لمس کردید برای دیگران توضیح دهید.

رئیس جمهوری گفت: بدانیم ما در یک شرایط جهانی‌ای هستیم که تنها با تعامل سازنده، با دوستی، با همکاری و با مشارکت می‌توانیم با مشکلات جهان و منطقه مقابله کنیم و آینده بهتری برای ملت‌های خودمان به ارمغان بیاوریم.

 

کد خبر 324737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha