همشهری آنلاین: جهانی که در آن نسل پنجم شبکه تلفن همراه مستقر شده‌باشد، چگونه خواهد بود؟ اولین تغییر در چنین جهانی افزایش سرعت ارتباطات گوشی‌های موبایل است،‌اما این تنها یک قطره از دریای تغییراتی است که باید انتظار آن را داشت.

براساس گزارش CNN، تقريبا تمامي دست‌اندركاران صنعت وايرلس برسر اين موضوع باهم هم‌عقيده‌اند كه تا پايان اين دهه،‌نسل پنجم شبكه تلفن همراه،‌ 5G از راه خواهد رسيد. اما كارايي چنين شبكه‌اي چه خواهد بود؟

شركت نوكيا به تازگي برنامه خود از ديدگاهش درباره نسل پنجم شبكه كه قرار است در كنگره جهاني موبايل مطرح سازد را تشريح كرده‌است. پيش‌بيني نسل پنجمي نوكيا شامل قابليت‌هايي شگفتي‌آور است. نوكيا مي‌گويد نسل پنجم شبكه خودروها را ايمن‌تر مي‌سازد، بازپخش فايل‌هاي ويديويي را سريعتر خواهد كرد و پزشكان قادر خواهند بود با استفاده از اين شبكه،‌جراحي‌هاي راه دور را در زمان حقيقي و با كمك روبات‌هاي دستيار انجام دهند.

  • سرعت بالاتر

نوكيا تصميم دارد به يكي از اصلي‌ترين بازيگران در عصر نسل پنجم شبكه تلفن همراه تبديل شود و ادعا دارد اتصال 5G را با سرعت دانلود 30 گيگابايت بر ثانيه مورد آزمايش قرار داده‌است. اين يعني سرعتي هزاربرابر بيشتر از ميانگين سرعت در نسل چهارم.

در جهان حقيقي امكان اينكه گوشي‌هاي موبايل بتوانند به چنين سرعتي دست‌يابند بسيار كم است. درختان،‌ساختمان‌ها، فاصله كاربر تا برج مخابراتي و انبوهي از كابران ديگر كه همزمان از شبكه استفاده مي‌كنند،‌سرعت را نسبت به آنچه نوكيا ادعاي آن را دارد، بسيار كمتر خواهد‌ساخت.

با اين وجود صنعت وايرلس همچنان براين باور است كه نسل پنجم سرعت نور دارد: برايان دالي رئيس استاندارد‌هاي دولتي شركت AT&T مي‌گويد نسل پنجم 10 تا 100 برابر سريعتر از نسل چهارم خواهد‌بود.

نسل پنجم

اين سرعت بالاتر به كاربران بيشتري امكان خواهد‌داد تا به صورت همزمان به شبكه وصل شوند، در شبكه ظرفيت بيشتري ايجاد خواهد‌كرد و ارتباطات را براي كاربران قابل‌قبول‌تر خواهد‌ساخت.

  • چندگانگي ويديويي

ورزشگاه‌ها به نمايشگرهايي مجهزند تا تماشاچياني كه در نقطه كور ورزشگاه قرار گرفته‌اند، بتوانند رقابت‌ها را دنبال كنند. نوكيا باور دارد با ايجاد نسل پنجم،‌ اين كاربران مي‌توانند رويداد‌هاي زنده ورزشي را روي گوشي‌هاي موبايل يا تبلت‌هاي خود مشاهده كنند. به اين شكل كاربران حتي مي‌توانند زاويه دوربين را نيز تغيير داده و تكرار صحنه‌هاي جذاب را تماشا كنند. وضوح و كيفيت تصاوير ويديويي نيز 4K خواهد‌بود، يعني چهار برابر بيشتر از كيفيت ويديوي HD.

  • خودروهاي بدون راننده

خودروهاي آزمايشي بدون راننده امروز به شبكه‌هاي وايرلس متكي هستند از اين رو تاخير ميان حسگرهاي خودروها و مركز داده‌هايي كه اطلاعات را براي خودرو ارسال مي‌كنند،‌ مي‌تواند براي خودروها دردسرساز شود.

خودروهاي بدون راننده امروزه به واقعيت تبديل شده‌اند، اين سيستم‌ها بايد بتوانند موانع را شناسايي كرده و بلافاصله اطلاعات آن را براي مركز داده‌ها ارسال كند و دستورالعمل لازم را بدون تاخير دريافت كند،‌در غير اين صورت تصادف رخ خواهد‌داد. يكي از بزرگترين كارايي‌هاي نسل پنجم كاهش اين تاخير زماني و برقراري ارتباطات بدون وقفه ميان خودروها و مراكز داده‌ها است به اين شكل امنيت خودروها تا حد قابل توجهي افزايش پيدا مي‌كند و از بروز ترافيك جلوگيري خواهد‌شد.

  • روبات‌هاي شبكه‌اي

ابزارهاي جراحي روباتيك براي پزشكان ابزارهايي حياتي به شمار مي‌روند، به شرطي كه بتوانند در زمان حقيقي و هماهنگ با زماني كه جراح دستوري صادر مي‌كند، واكنش نشان دهند. همين ويژگي براي روبات‌هايي كه دستورات توليدي پيچيده را نيز اجرا مي‌كنند،‌ضروري است زيرا بايد در خط توليد كارخانه‌ها در لحظه با ديگر روبات‌ها در ارتباط باشند.

نوكيا پيش‌بيني مي‌كند كاهش تاخير ارتباطاتي در نسل پنجم مي‌تواند به روبات‌هاي شبكه‌اي‌شده در آينده به انجام وظايف پيچيده‌تر كمكي بزرگ خواهد‌كرد.

  • حقيقت مجازي

نوكيا مي‌گويد با بسط نسل پنجم، كاربران مي‌توانند با استفاده از ماسك‌هاي واقعيت مجازي از راه دور با يكديگر به گونه‌اي ارتباط و تعامل برقرار كنند، گويي كه در يك موقعيت فيزيكي مشابه قرار دارند. نسل پنجم مي‌تواند آغازگر دوراني جديد در همكاري‌هاي از راه دور و بازي‌هاي ويديويي باشد.

ماركوس ولدون مدير فناوري نوكيا مي‌گويد نسل پنجم آغازگر مرحله‌اي جديد از قابليت‌هاي انساني و زمينه‌ساز خودكارسازي تمامي امكانات زندگي خواهد بود. اين خودكارسازي مبتني بر شبكه‌اي هوسمند و نامرئي خالق تجارت‌هاي جديد شده و خدمات بيشتر شده و زمان آزاد بيشتري را براي انسان‌ها به وجود خواهد‌آورد.

کد خبر 324716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha