سازمان میراث فرهنگی تلاش خود برای ثبت جهانی پرونده زنجیره‌ای غارهای نمکی ایران را آغاز کرده تا بتواند بزرگ‌ترین غار نمکی جهان در قشم را نیز به فهرست میراث طبیعی جهان وارد کند.

غار نمکی قشم

فرهاد نظري، مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي در معاونت ميراث فرهنگي كشور با اعلام اين خبر به ايسنا گفته است كه غار نمكدان قشم هشتم بهمن‌ماه سال90 به شماره172 در فهرست ميراث طبيعي كشور به ثبت رسيد و پس از ثبت اين اثر در فهرست موقت يونسكو كه اوايل امسال انجام شد، ثبت جهاني اين غار در اولويت سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته است.

آنطور كه مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي اعلام كرده است، پرونده گنبد نمكي قشم، اوايل امسال همراه با 14 اثر طبيعي و 12 اثر تاريخي ديگر در فهرست موقت يونسكو ثبت شده است. نظري تأكيد دارد كه سازمان ميراث فرهنگي به‌صورت صددرصد قصد دارد بزرگ‌ترين غار نمكي جهان را در فهرست طبيعي يونسكو و در قالب يك پرونده زنجيره‌اي به ثبت برساند.

زنجيره غارهاي نمكي ايران كه قرار است به ثبت جهاني يونسكو برسد، علاوه بر غار نمكدان قشم، گنبد نمكي «خورموج» در بوشهر و 2گنبد نمكي فارس و زنجان را نيز شامل مي‌شود.

او به‌نظر «ويليامز» زمين‌شناس برجسته خارجي در ايران براي بررسي غار نمكدان قشم اشاره كرد و افزود: نظر او اين بود كه با توجه به وضعيت خاص غارنمكي، اگر اين اثر را به يونسكو معرفي كنيم حتماً در فهرست ثبت جهاني قرار مي‌گيرد.به گفته نظري، غارهاي نمكي كه پرونده‌شان به يونسكو رفته است، تعيين حريم خواهند شد.

  • رتبه نخست غارهاي نمكي جهان

جواد نظامدوست، رئيس وقت انجمن غار و غارشناسي ايرانيان پيش‌تر به همشهري گفته بود كه بيش از صدها غار كوچك و بزرگ در قشم وجود دارد ولي غار نمكدان3 كه 2دهانه و 6هزارو580متر طول دارد، مهم‌ترين و بزرگ‌ترين غار نمكي جهان است كه با تلاش انجمن غار و غارشناسي ايرانيان به جدول رنكينگ غارهاي جهان وارد شد و توانست رتبه نخست را كه پيش‌تر در اختيار يك غار 5 هزار متري در سرزمين‌هاي اشغالي بود، بشكند.

به گفته جواد نظامدوست، اهميتي كه غار نمكدان قشم دارد نوع نمكي است كه طي سال‌هاي طولاني در اين غار كريستاليزه و فشرده شده و شفاف با رنگ‌هاي زيباست.نظامدوست همچنين گفته بود، هرگونه تغيير زيرساخت‌ها كه به غار نمكدان قشم ضربه وارد كند، حتي احداث جاده غيراستاندارد مي‌تواند اين غار را براي هميشه از بين ببرد.

نظامدوست ابراز اميدواري كرده است كه مديريت جديد ژئوپارك قشم كه فارغ‌التحصيل رشته زمين‌شناسي است و از دانش مورفولوژي برخوردار است، بدون انجام كارشناسي لازم دست به غار اصلي نزند.

سايت كويرها و بيابان‌هاي ايران نيز در مطلبي از غار نمكدان قشم اعلام كرد كه جريان آب‌ نمك در كف غار از منظره‌هاي دلپذير غارهاي نمكي جزيره قشم است. رطوبت هواي جزيره و نفوذ آب در غار سبب فروچكيدن آب نمك اشباع شده بر بدنه قنديل‌ها مي‌شود كه شكل آن را پيوسته تغيير داده يا قنديل‌هاي جديد مي‌سازد.

  • شگفتي‌هاي غار نمكدان قشم

غار نمكدان۳ داراي يك درياچه نمك به عمق يك متر در فاصله ۱۶۰متري دهانه ورودي است. اين غار داراي چندين تالار بزرگ و كوچك است كه نخستين تالار آن در فاصله ۶۷۰ متري ورودي آن قرار دارد. از دل كوه نمكدان يك جريان آب زيرزميني دائمي مي‌جوشد كه راه را به خارج مي‌گشايد و پس از حل كردن نمك در مسير حركت خود به‌صورت چشمه نمك در دامنه كوه ظاهر مي‌شود كه در گودال مقابل خود حوضچه‌اي طبيعي به رنگ سفيد به‌وجود مي‌آورد. منظره اين حوضچه از دور همچون برف زمستاني ديدني است. اين چشمه در تمام طول سال جريان دارد. نمك‌هاي كوه نمكدان از بهترين نوع نمك سر سفره شناخته شده است و در تركيب آن عناصر ديگري همچون منيزيم وجود دارد كه به همين دليل مي‌تواند به‌عنوان نمك طبي به‌ويژه براي ورزشكاران حرفه‌اي به‌صورت كپسول مصرف شود. نظير غار نمكدان قشم در كمتر نقطه‌اي از ايران ديده شده و تحقيقاتي كه اخيرا بر فضاي داخلي نمكدان انجام شد، مشخص كرد كه باقي ماندن و تنفس در داخل غار نمكدان قشم مي‌تواند به بهبود بيماران مبتلا به آسم و ناراحتي‌هاي تنفسي كمك كند.

کد خبر 324651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha