چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۲
۰ نفر

درحالی‌که پیشروی ارتش سوریه در شهر استراتژیک حلب همچنان ادامه دارد و حلقه محاصره مخالفان مسلح در این شهر هر روز تنگ‌تر می‌شود، انفجار انتحاری دیروز در دمشق ۸کشته به جا گذاشت.

اين انفجار مقابل باشگاه افسران پليس و نزديكي يك مدرسه در دمشق روي داد.هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را به‌عهده نگرفته اما پيش از اين چنين انفجارهايي كارگروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه النصره بوده‌است. هر گاه ارتش سوريه در ميدان جنگ مقابل گروه‌هاي تروريستي پيشروي مي‌كند، اين گروه‌ها با حملات انتحاري در شهرهاي سوريه و كشتار غيرنظاميان اين شكست‌ها را جبران مي‌كنند.

همزمان با موفقيت‌هاي ارتش سوريه در ميدان جنگ، وزيرخارجه عربستان به واشنگتن رفته تا با مقامات آمريكايي درباره آخرين وضعيت سوريه گفت‌وگو كند. شكست‌هاي پي‌درپي گروه‌هاي مخالف مسلح در سوريه، حاميان اين گروه‌ها در آنكارا و رياض را به تكاپو و نگراني انداخته‌است. عربستان اين هفته اعلام كرد حاضر است به سوريه نيروي نظامي بفرستد. اين ادعا البته با واكنش تند دولت سوريه روبه‌رو شد.

وزيرخارجه سوريه گفت كه هرگونه اعزام نيروي خارجي بدون هماهنگي با دولت سوريه تجاوز است و متجاوزان در تابوت بازخواهند گشت. با اين حال مقامات عربستاني مشغول رايزني با آمريكايي‌ها هستند تا كاري براي جلوگيري از شكست گروه‌هاي مخالف مسلح صورت گيرد. وزيرخارجه عربستان ديروز بعد از گفت‌وگو با جان كري به خبرنگاران گفت، رياض آمادگي اعزام نيرو به سوريه را دارد اما انتظار دارد كه اين نيروها تحت فرماندهي آمريكا در سوريه اقدام كنند.

نشريه آمريكايي نيوزويك 2روز پيش در تحليلي به نقل از منابع خود در واشنگتن نوشت، رياض مي‌خواهد آمريكا مسئوليت اجراي سياست‌هايش در سوريه را به‌عهده بگيرد و خودش كار زيادي انجام ندهد. عادل‌الجبير بعد از ديدار با كري گفت، عمليات زميني فكر آمريكا بود و حالا اعضاي ائتلاف عليه داعش انتظار دارند آمريكا رهبري اين عمليات را برعهده داشته باشد.

اين در حالي است كه آمريكا به‌دليل تجربه شكست در عراق، ليبي و افغانستان تمايلي به ورود نظامي به ميدان سوريه ندارد. پيشروي‌هاي اخير ارتش سوريه با حمايت نيروي هوايي روسيه، اين بي‌ميلي به مداخله را به‌دليل نااميدي از نتيجه، تشديد هم كرده‌است. روزنامه واشنگتن‌پست در روزهاي اخير نوشت، جان‌كري به عربستان و تركيه توصيه كرده كه از بركناري بشاراسد صحبتي نكنند و سلاح هم دراختيار مخالفان مسلح سوريه نگذارند.

کد خبر 324624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha