این روزها بر سر مسئله سوریه جنگ لفظی میان روسیه و ناتو بالا گرفته اما شعله تنش‌ها از اتهام‌های لفظی میان دو طرف کم کم به یک تقابل عملی نزدیک می‌شود.

ناتو

روزنامه ديلي‌تلگراف روز گذشته به نقل از منابع نظامي انگليس از شركت نيروهاي ارتش اين كشور در يك مانور بي‌سابقه طي 15سال گذشته در اردن خبر داد كه هدف اصلي آن اطمينان خاطر از توانايي نظاميان اين كشور براي استقرار سريع در شرق اروپا براي رويارويي نظامي ناتو و روسيه اعلام شده است.

به گزارش ديلي‌تلگراف، 1600نيروي نظامي انگليس در حدود دو‌ماه ديگر براي شركت در اين مانور راهي اردن مي‌شوند كه قرار است طي آن شرايطي مانند حمله به عراق شبيه‌سازي شود. براي نخستين بار طي 15سال گذشته است كه انگليس در چنين تمرين نظامي به اين گستردگي و با اين اهداف شركت مي‌كند.

به گفته منابع نظامي اين رزمايش به نام طوفان شمالي در نزديكي مرزهاي سوريه تنها يك تمرين براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي مانند داعش به‌حساب نمي‌آيد و براي آمادگي نيروهاي ارتش انگليس براي انتقال و استقرار سريع براي مقابله احتمالي با روسيه در اوكراين يا شرق اروپاست.

هر چند بودجه دفاعي انگليس به‌خاطر مشكلات اقتصادي كاهشي چشمگير داشته اما لندن تلاش دارد نشان دهد كه در زمان لازم قادر به استقرار سريع 3هزار نيروي نظامي و تجهيزات سنگين آنها در هر نقطه جهان است. بيش از 300خودروي نظامي در حال انتقال به اردن است و متخصصان خنثي‌سازي‌ بمب، بخش‌هاي لجستيكي، پزشكي و اطلاعاتي قرار است در اين رزمايش گسترده حضور داشته باشند. همچنين در اين رزمايش قرار است سناريوي «تاكتيك‌هاي ورود» به يك كشور و مواجهه با تسليحات شيميايي و بيولوژيكي تمرين شود.

از سال2001 كه نيروهاي انگليسي در رزمايشي در عمان شركت كردند اين بزرگ‌ترين تمرين نظامي- لجستيكي است كه ارتش اين كشور در آن حاضر مي‌شود.يك منبع نظامي انگليس به ديلي‌تلگراف گفته است احتمال آماده شدن اين نيروها براي پيوستن به نظاميان آمريكايي در اوكراين بسيار بيشتر از رفتن آنها به سوريه است.

مانور طوفان شمال قرار است با حضور نيروهاي انگليس، آمريكا و اردن در‌ماه آوريل برگزار شود.اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا هم هفته گذشته در چاچوب همين آمادگي براي مقابله ناتو با سوريه از 4برابر شدن بودجه نظامي آمريكا در اروپا براي آنچه مقابله با ««سياست‌هاي تهاجمي ‌روسيه» خواند خبر داد. وي با اعلام اين افزايش بودجه گفت:آمريكا مواضع خود براي حمايت از متحدان پيمان ناتو و مقابله با سياست تهاجمي روسيه را تقويت خواهد كرد.

  • جنگ لفظي روسيه و ناتو

تمرين‌هاي نظامي براي گرم شدن جهت يك تقابل احتمالي در حالي صورت مي‌گيرد كه مسكو به حرف‌هاي دبير كل ناتو پاسخ تندي داده است. وزارت دفاع روسيه روز گذشته در پاسخ به اظهارات اخير دبير كل ناتو واكنش نشان داد و ناتو را به ايجاد هرج و مرج در سوريه و كل خاورميانه متهم كرد.

ايگور كوناشنكوف سخنگوي وزارت دفاع روسيه بيانيه اخير ينس استولتنبرگ دبير كل ناتو كه گفته بود حملات هوايي روسيه در سوريه، تلاش‌ها براي يافتن راه‌حل سياسي را تضعيف مي‌كند، «احمقانه» خواند.وي در نشستي خبري گفت: ما بايد به آقاي استولتنبرگ يادآورشويم اقدامات بدون ملاحظه كشورهاي ناتو بود كه منطقه خاورميانه را به هرج و مرج كشانده است. حملات هوايي روسيه در چند‌ماه گذشته به سوري‌ها كمك كرده است تا متوجه شوند كه آنها مي‌توانند مبارزه و تروريست‌هاي بين‌المللي را در كشورشان نابود كنند.

ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو به تازگي با انتقاد از حضور نظامي روسيه در سوريه مدعي شد حملات هوايي روسيه در سوريه تلاش‌ها براي يافتن راه‌حل صلح‌آميز براي خاتمه جنگ سوريه را تضعيف مي‌كند.او گفت: آنچه ما مي‌بينيم اين است كه حملات هوايي روسيه عمدتا عليه مواضع گروه‌هاي مخالف در سوريه انجام مي‌شود كه تلاش‌هاي صلح براي يافتن يك راه‌حل سياسي را تضعيف مي‌كند.
وزارت دفاع روسيه در واكنش به اين اتهام‌ها اعلام كرده كه تنها گروه‌هاي تروريستي هستند كه اكنون با حملات هوايي روسيه در سوريه تحت فشار قرار گرفته‌اند.

کد خبر 324462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha