با دستگیری سردسته باند جعل و فروش مدارک دانشگاهی، راز کلاهبرداری ۸۰۰میلیون تومانی این باند فاش شد.

متهمان با راه‌اندازي سايت‌ جعلي دانشگاه آزاد ورامين و كرمان، طعمه‌هايشان را شناسايي و از آنها كلاهبرداري مي‌كردند.
تحقيقات پليس فتاي خراسان رضوي براي دستگيري اين باند زماني آغاز شد كه شكايتي از سوي دانشگاه آزاد در اختيار مأموران قرار گرفت. در اين شكايت آمده بود كه افرادي با راه‌اندازي سايتي شبيه به سايت دانشگاه آزاد، اقدام به پذيرش دانشجو كرده و در ازاي فروش مدارك تحصيلي در مقاطع مختلف دانشگاهي، از آنها مبالغ هنگفتي دريافت كرده‌اند.

با شروع تحقيقات پليسي و بررسي‌هاي تخصصي، كارآگاهان پليس فتا موفق شدند فردي را كه اقدام به طراحي اين سايت‌ها كرده بود شناسايي كنند. اين فرد خانم مهندس جواني بود كه خودش خبر نداشت از سايت‌هايي كه او طراحي كرده براي كلاهبرداري استفاده شده است. اين زن در تحقيقات به مأموران گفت: پس از فارغ‌التحصيلي، دنبال كار مي‌گشتم كه با مردي آشنا شدم.

او مي‌گفت كه از مسئولان دانشگاه آزاد است و قصد دارد براي پرسنل دانشگاه، سايتي مشابه سايت دانشگاه آزاد طراحي كند. اين مرد مدعي بود كه اگر از كارم خوشش آمد، پروژه‌هاي ديگري هم به من مي‌سپارد و من كه حرفش را باور كرده بودم، براي طراحي سايت وارد عمل شدم. خانم مهندس جوان ادامه داد: با تغيير دادن يك حرف كوچك در آدرس اينترنتي سايت دانشگاه آزاد ورامين، سايتي مشابه آن طراحي كردم.

اين سايت به‌گونه‌اي بود كه همه امكانات سايت اصلي را داشت و اگر كسي به آدرس آن دقت نمي‌كرد، به جاي ورود به سايت اصلي، وارد آن سايت مي‌شد. من خبر نداشتم كه مرد ميانسال از اين سايت براي كلاهبرداري استفاده مي‌كند و پس از مدتي او به من گفت كه كارم خوب بوده و پروژه ديگري به من داد. او از من خواست سايتي مشابه دانشگاه آزاد كرمان هم طراحي كنم و من هم اين كار را انجام دادم تا اينكه پس از مدتي دستگير شدم.

با اطلاعاتي كه از خانم مهندس جوان به‌دست آمده بود، تحقيقات براي دستگيري ساير اعضاي اين باند ادامه يافت و كارآگاهان در ادامه موفق شدند برخي ديگر از متهمان را نيز دستگير كنند اما سردسته باند همچنان فراري بود. تحقيقات براي دستگيري اين مرد ادامه داشت تا اينكه مخفيگاه وي نيز از سوي مأموران پليس فتا شناسايي و او هم در مشهد دستگير شد.

متهم اصلي پرونده در بازجويي‌ها به فريب خانم مهندس جوان اعتراف كرد و گفت كه پس از راه‌اندازي سايت‌هاي جعلي، اقدام به پذيرش دانشجو مي‌كردند و با جعل انواع مهر و كليشه‌هاي مربوط به دانشگاه آزاد، اقدام به تهيه مدارك دانشگاهي تقلبي كرده و اين مدارك را به طعمه‌هايشان مي‌فروختند. سرهنگ جواد جهانشيري، رئيس پليس فتاي خراسان رضوي با بيان اين خبر گفت: 3متهم اصلي اين پرونده 48، 28 و 41ساله هستند كه يكي از آنها داراي سابقه كيفري در جعل مدرك است.

وي ادامه داد: از اين افراد هنگام دستگيري 15مدرك جعلي مقاطع تحصيلي مختلف شامل پيش‌دانشگاهي تا فوق ليسانس كه هركدام را به مبلغي بين 70 تا 200ميليون ريال مي‌فروختند كشف شد و 20قلم ديگر از اين مدارك نيز آماده براي ارائه به مشتري بود كه قبل از ارسال آن به‌دست پليس رسيد. سرهنگ جهانشيري با اشاره به كلاهبرداري 800ميليون توماني اين باند، به مهندسان و متخصصان رايانه و اينترنت توصيه كرد مراقب افراد سودجو باشند و پيش از اينكه پروژه‌اي را انجام دهند، از قانوني يا غيرقانوني بودن چنين كاري اطمينان حاصل كنند تا مانند خانم مهندس جوان در دام كلاهبرداران گرفتار نشوند.

کد خبر 324458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha