دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: آبرفت تهران از وجود فاضلاب‌ها کاملا اشباع شده است.

آلودگی آب

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست به نقل از افكار خبر، مسعود باقرزاده كريمي با بيان اين مطلب تصريح كرد: از روزگار گذشته و طي دهه‌ها تاكنون بيشتر فاضلاب خانه‌ها وارد چاه‌ها شده و متأسفانه اكنون آبرفت تهران از وجود اين فاضلاب‌ها كاملا اشباع شده است.

به گفته وي، آبرفت تهران داراي عمق فراواني بوده كه به‌دليل ورود بي‌رويه فاضلاب‌ها به آن، اكنون شاهد حجم عظيمي از آلودگي‌هاي فاضلاب به اين آبرفت هستيم و برخي‌ سفره‌هاي زيرزميني نيز از اين مواد اشباع شده و به حدي رسيده‌اند كه كارايي خود را از دست داده و به‌اصطلاح فاضلاب‌ها را پس مي‌زنند و در بعضي مناطق پايتخت، فاضلاب‌هاي پس زده شده و آب‌هاي سالم و غيرسالم با يكديگر مخلوط مي‌شوند.

اين كارشناس حفاظت محيط‌زيست گفت: متأسفانه در بعضي مناطق فاضلاب‌ها به آب‌ها و سفره‌هاي زيرزميني نيز نفوذ كرده‌اند و به‌علت قرارگيري جنوب تهران در گودترين نقطه پايتخت شاهد وضعيت اسفناك فعلي هستيم. وي با تأكيد بر اينكه اگر نسبت به مسئله فاضلاب‌ها و نفوذ آن به سفره‌هاي زيرزميني توجه نشود در آينده با مشكلات جدي در اين زمينه مواجه خواهيم شد، يادآورشد: يكي از اقداماتي كه دولت بايد نسبت به آن توجه جدي داشته باشد، تكميل هرچه سريع‌تر شبكه فاضلاب شهري است.

باقرزاده كريمي ادامه داد: يكي از اقدامات فوري براي تصفيه فاضلاب‌ها و جلوگيري از ورود آنها به زمين‌هاي كشاورزي جنوب تهران و ورامين، ايجاد تالاب‌هاي مصنوعي است زيرا در تالاب‌ها مي‌توان بذر ني كاشت و اين گياه قابليت پاكسازي و تصفيه آب‌هاي آلوده را دارد و از آب‌هاي خروجي آن مي‌توان زمين‌هاي كشاورزي را آبياري كرد. با استفاده از اين شيوه و به طريق بيولوژيكي مي‌توان آب‌ها را تصفيه كرد و مورد استفاده زمين‌هاي كشاورزي و سبزيكاري قرار داد. وي درباره مدت زمان اجراي اين طرح توضيح داد: ايجاد تالاب كار سخت و هزينه‌بري نيست بلكه اگر امسال اراده كنيم در كوتاه‌ترين زمان ممكن مي‌توان تالاب مصنوعي ايجاد كرد و بذر ني در آن كاشت و همزمان با رشد اين گياه از سوي ديگر آب عاري از آلودگي تحويل گرفت. اين پيشنهاد را چندي پيش به سازمان آب منطقه‌اي ارائه كردم اما از آن استقبال نشد.

وي گفت: يكي ديگر از راه‌ها براي جلوگيري از ورود آلودگي به آب‌هاي زيرزميني به‌عنوان منابع مهم آب شرب، حفاظت از آب‌هاي سالم موجود در قالب سيلاب‌هاست زيرا آب‌ها در ابتدا سالم هستند و پس از طي مسافتي با آلودگي‌ها برخورد كرده و آب‌هاي سالم كه قابليت تصفيه و شرب دارند در طول مسير حركت خود به‌شدت آلوده و غيرقابل استفاده مي‌شوند.

باقرزاده كريمي عنوان كرد: با ايجاد درياچه‌هاي كوچك و بزرگ مصنوعي بخشي از آب سيلاب‌ها را مي‌توان به آنها هدايت كرد و از خروجي آنها براي آبياري مزارع و... استفاده كرد.

کد خبر 324365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha