شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: رکود بزرگ (ترجمه دیگر عنوان فیلم : فروش رهنی بزرگ) The Big Short ساخته آدام مک‌کی در ۵ رشته از جمله بهترین فیلم سال در اسکار ۸۸ نامزد دریافت جایزه شده است.

كمدي اجتماعي و اقتباسي "ركود بزرگ" به کارگردانی و نویسندگی آدام مک‌کی و بازي کریستین بیل، استیو کارل، رایان گاسلینگ و برد پیت از فيلم‌هاي مورد توجه سال 2015 بود كه توسط كمپاني پارامونت پيكچرز توليد شد. مك‌كي بر اساس کتاب تقريبا پرفروش يك روزنامه‌نگار  آمريكايي به نام مایکل لیوایز روايتي تصويري از بحران مالي و اقتصادي سال 2008 ارائه داده است. بحراني كه به ركود اقتصاد بويژه در حوزه مسكن در ايالات متحده منجر شد.

سينماي آمريكا عمدتا به داستان‌هاي اقتصادي و مربوط به وال استريت روي خود نشان مي‌دهد. در اسكار 86 نيز گرگ وال استريت ساخته مارتين اسكورسيزي داستاني بر همين مبنا داشت و سرگذشت جردن بلفورت سرمايه‌گذار خلافكار وال استريت با بازي لئوناردو دي كاپريو را به تصوير كشيد.

آدام مكي در ركود بزرگ نگاهی سياه و طنز به اين بحران مالي دارد با اينهمه بايد در نظر داشته باشيد كه عمده تمركز او بر شخصيت‌هاي داستان است نه آنچه انجام داده‌اند. مابه‌ازاي اجتماعي آنچه اين گروه موسوم به "كوتاه" انجام داده‌اند براي تماشاگر آمريكايي مشخص و مسجل است. و اين برگ برنده فيلم است. اين كاراكترها در حقيقت واسطه‌هايي هستند که تنها در دوره کوتاه، موقع بالا رفتن بهای سهام و اوراق قرضه سرمایه‌گذاری می‌کنند. و طبيعي است كه این گروه منفور معامله‌گران دراز مدت هستند که بازار را تا بالاترین حد آن سوق می‌دهند. عملکرد دو گروه از معامله‌گران در ترقی انفجاری بازار مسکن آمریکا در سال ۲۰۰۰ تأثیر زیادی داشت. این فیلم با زاویه دید متفاوت به عملکرد معامله‌گران و مدیران مالی، ناتوانی وال استریت با وام‌ها و بهره‌های بانکی سرسام آوری را تصویر می‌کند که آمریکا را به سوی بحران اقتصادی لغزاند.

ركورد بزرگ قطعا يك فيلم داستان محور نيست. تيم بازيگري اين فيلم عالي از كار درآمده است. و كار شبيه تيم بازيگري افشاگر است. بنابراين ركورد بزرگ به عنوان يك فيلم بازيگر محور مي‌تواند تماشاگر را تا انتها به خود مشغول دارد. با همه اين حرف‌ها ركود بزرگ  فيلمي است كه  صد درصد  مصرف داخلي دارد.

فيلمبرداري و تدوين ركود بزرگ كار بري آكرويد و هنك كوروين عالي از كار درآمده و موسيقي نيكولاس بريتل نيز به درام فيلم كمك كرده است.

کد خبر 324211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha